Körülbelül százmillió forint fordítottak az európai parlamenti választási kampányra - állítja egységesen Fidesz, az MSZP és az SZDSZ. Ezt az állítást azonban nem támasztották alá adatokkal, és nem voltak hajlandók közölni, pontosan mennyi plakátot nyomtattak, mennyi műsoridőt vásároltak, vagy melyik reklámügynökséggel terveztették meg kampányukat. A kisebb pártok ezzel szemben nem voltak szemérmesek, a Jobbik, az LMP és a Munkáspárt is részletesen vallott kampánypénzeiről. Az MDF és az MCF Roma Összefogás egyáltalán nem válaszolt a kampányköltségeket firtató kérdésekre.
Az [origo] több más, a Transparency International és a Freedom House által szervezett akcióban részt vevő szerkesztőséggel együtt szerdán küldte meg 10 pontból álló kérdéssorát a nyolc, EP-listát állító szervezetnek, és csütörtök délig kértünk választ. A civil szervezetek célja, hogy felhívják a figyelmet a kampányfinanszírozás visszásságaira, és szorgalmazzák egy átlátható rendszer megteremtését. Az akció első körében az EP-kampányra szánt összegről, a második kérdéssorban a kampányzáró rendezvényről faggattuk a pártokat. A kampány lezárása után pedig a végső számokról érdeklődtünk.
Százmilliós pártok
Az EP-választáson legtöbb szavazatot szerző Fidesz nem válaszolt érdemben a kérdésekre, csak egy kétmondatos e-mailt küldött. "Biztosíthatom Önt, hogy a Fidesz az Ön által feltett valamennyi kérdésben jogszerűen, a hatályos törvényeket maradéktalanul betartva járt el. Kampányköltésünk - ahogy előzetesen is jeleztük - nem haladta meg a 100 millió forintot" - írta a párt sajtófőnöke, akit később is hiába kértünk arra, hogy részletesen válaszoljon mind a tíz kérdésre.
Az MSZP megválaszolta ugyan mind a tíz kérdést, de részleteket a szocialisták sem kívántak elárulni. Válaszaikból csupán annyi derült ki, hogy ők is "kb. 100 millió forintot" fordítottak kampányra, amiből körülbelül 60 milliót tett ki a médiafelületek megvásárlása. A pénz teljes egészében a párt költségvetéséből származott, ahhoz semmilyen külső forrást nem kaptak. A kampányt tervező és kivitelező ügynökségeket és tanácsadó cégeket firtató kérdésünkre az MSZP azt közölte: "Üzleti titok."
"A kampány százmillió forintos nagyságrendű pénzt vett igénybe" - közölte érdeklődésünkre az SZDSZ is. A párt szerint ennek 70-80 százalékát tette ki a médiafelületek megvásárlása, de azt nem árulták el, pontosan mennyi plakáthelyet, illetve tévés és rádiós műsoridőt vettek igénybe. A párt kampánynyitója a Városháza parkban volt, aminek költsége "néhány millió forintos nagyságrendet jelentett". Az SZDSZ szintén úgy nyilatkozott: a pénz kizárólag a párt költségvetéséből származott, kívülről nem kaptak pénzt. Politikai tanácsot a szabad demokratáknak saját alkalmazottai adtak, a reklámügynökségeik nevét pedig ők sem árulták el.
A szimpatizánsok pénzén
A parlamenti pártokhoz képest a Jobbik pontos számot közölt: kampánykiadásaik végösszege - saját bevallásuk szerint - 35-36 millió forint lesz (a zárás még folyamatban van). Ennek 70 százalékát költötték kampányanyagokra és médiavásárlásra: országos médiumokban (m1, m2, Nap-kelte, Info Rádió, Kossuth Rádió) több mint 7 millió forint értékben hirdettek, óriásplakátokra "valamivel kevesebb, mint 15 millió forintot" fizettek ki. A pénz nagy része, mintegy 25 millió forint a Harmadik Út (a Jobbik és a MIÉP szövetsége volt a 2006-os választásokon - a szerk.) költségvetési támogatásából származott, a fennmaradó részt pedig a párttal szimpatizáló vállalkozók, illetve több száz magánszemély adta össze.
Az LMP közlése szerint a párt mintegy 12 millió forintot költött kampányra, amelynek 98 százalékát magánadományokból finanszírozták, két százalékot az Európai Zöldek biztosítottak. Ebből a felületek bérlésére bruttó 3,2 millió, rendezvényszervezésre félmillió, gyártásra pedig bruttó 8,4 millió forintot fordítottak. Az LMP 125 óriásplakátot, 19 Citylight posztert, a fővárosi metróban pedig 150 plakáthelyet használt, illetve 40 ezer plakátot ragasztott ki az önkormányzatok által biztosított ingyenes felületekre. A párt érdeklődésünkre azt közölte, nem fizettek tanácsadásért vagy kreatív tervezésért, az ilyen munkát ingyen végezték a velük szimpatizáló szakemberek.
A választ küldő pártok közül a Magyar Kommunista Munkáspárt volt kénytelen a legtakarékosabb kampányt folytatni: közlésük szerint körülbelül hárommillió forintot fordítottak központi kampányra, és még egyszer ennyit ajánlószelvények gyűjtésére, illetve helyi rendezvényekre. A központi források nagyobb része két kiadványra ment el. A párt rádióreklámmal igyekezett mozgósítani, óriásplakátjaik nem voltak. A május 1-jei kampánynyitó rendezvény körülbelül félmillió forintba került. A Munkáspárt nem kap állami támogatást, ezért kampányukat a tagok felajánlásaiból finanszírozták, a helyi szervezetek pedig a tagdíjakból gazdálkodhattak.