Andrási Miklós lesz a MÁV új elnöke - jelentette be szerdán Hónig Péter közlekedési miniszter. Politikailag érdekes választás, a 46 éves közgazdász ugyanis egyike volt a Fidesz 37 alapítójának, és a kötődése azóta is megmaradt: a jelképesnek számító 46. helyen szerepelt a párt európai parlamenti választási listáján. Hónig szerdán azt mondta, a MÁV-csoport átalakítását, a finanszírozhatóság megteremtését, a piaci szemlélet kialakítását várja az új igazgatótól. Egyéb részleteket azonban nem árult el.
Elvárások
Egy kormányközeli, neve elhallgatását forrás szerint Bajnai Gordon miniszterelnök sokat vár Andrásitól. Többek között azt, hogy átalakítsa a MÁV jelenlegi kusza, több milliárd forintot felemésztő, pazarló szervezetét. "Mindenképpen kívülről jövő emberre van szükség, akit a belső lobbik nem befolyásolnak, a mindenkori menedzsmentnek ugyanis érdeke fenntartani a jelenlegi káoszt" - közölte forrásunk.
Forrásunk szerint a cégcsoport átalakításával, az átszervezésekkel nagyobb összegeket lehetne megspórolni, mint például a szárnyvonalak bezárásával. Mivel azonban a tervezett lépések valószínűleg számos érdeket sértenek majd, szerencsésebb olyan embert választani, akit nem érhet az a vád, hogy az MSZP pártjatonája lenne. A Fidesznek is érdeke, hogy amikor kormányra kerül, minél tisztább viszonyokkal vegye át a vasúttáraságot - magyarázta kormányzati forrásunk.
Andrási mellett szólt az is, hogy van állami vállalatokkal kapcsolatos tapasztalata - dolgozott a Magyar Villamos Műveknél, a Szerencsejáték Rt.-nél, az ÁPV Rt.-nél -, illetve multinacionális cégeknél - PriceWaterhouse Coopers, Buda-Cash Brókerház, Grid CEE Tanácsadó Zrt. - is több évet eltöltött. Bajnai személyesen is ismeri Andrásit, az 1980-as években együtt jártak a budapesti közgazdaság-tudományi egyetemre. Az elnök a jelek szerint tehát Bajnai, nem pedig Hónig jelöltje volt.
A Fideszt meglepte
A Fidesz egyelőre óvatosan kommentálta a bejelentést. Fónagy János, a Fidesz közlekedéspolitikával foglalkozó tagja az [origo]-nak azt mondta: nem az elnök személye a fontos, hanem az, milyen politikát követ majd a MÁV élén. Az Orbán-kormány egykori közlekedési minisztere közölte: bárki vezeti is a MÁV-ot, elfogadhatatlan a számukra, ha privatizációt, vonalbezárásokat, járatritkításokat fog levezényelni a cég élén.
"Szerepelt a Fidesz EP-listáján, most pedig egy ilyen pozíciót vállalt" - mondta Fónagy az [origo] azon kérdésére, nem tartja-e különösnek, hogy egy Fideszhez köthető ember kerül az állami vállalat élére. A politikus szerint Andrási kinevezéséről semmilyen egyeztetés nem volt a Fidesz és a kormány között. Lehetséges MÁV-vezérként a neve még folyosói beszélgetéseken sem merült fel - mondta Fónagy, aki számára meglepő volt Andrási kinevezése. A politikus hozzátette: személy szerint nincs is rendszeres kapcsolata Andrásival, a közgazdásszal utoljára évekkel ezelőtt találkozott a Bálványosi Nyári Szabadegyetem egyik rendezvényén.
Csináló ember volt
"Hamar átment az üzletbe, a Fidesz fizetett szakértőinek listáján sem szerepelt a neve" - mondta az [origo]-nak az ellenzéki párt 1990-ben megalakult, első parlamenti frakciójának tagja, aki azóta már kilépett a pártból. Forrásunk - aki jelenlegi munkája miatt kérte neve elhallgatását - szerint Andrási a 90-es években nem írt beszédeket, nem véleményezett törvényjavaslatokat, üzleti tapasztalata miatt azonban olyan embernek ismerték, akitől meg lehetett kérdezni, hogyan működnek a dolgok a gyakorlatban. "Csináló emberként tartották számon, aki jó a terepen, nem pedig olyan emberként, aki a tudományos életben ért el eredményeket" - mondta forrásunk.
Megkerestük Andrásit is, aki telefonon többször is azt mondta: nem ér rá, hívjuk később. Írásban feltett kérdéseinkre pedig a Grid Zrt. titkársága - Andrási itt üzletfejlesztési igazgató - azt írta: Andrási a következő két hétben fogja elkészíteni a MÁV-ra vonatkozó javaslatait, nyilatkozni csak ezután szeretne.