Ideiglenesen elhagynák a 4-es metró II. szakasz Dózsa György úti és a Róna utcai állomásának megépítését, az így megtakarítható pénzt pedig a vonal budaörsi virágpiacig történő meghosszabbításának előkészítésére költenék - ismertette a főpolgármesteri kabinet hétfői ülésének álláspontját Nyáry Krisztián, a városháza kommunikációs igazgatója. Mint mondta, a kabinet áttekintette a 4-es metró II. és III. szakaszának megvalósításával összefüggő kérdéseket.
A Baross tér és a Bosnyák tér közötti II. szakasz tavaly kapott környezetvédelmi és vasúthatósági engedélyt, és építése az első szakasz befejezése után kezdődhet. Nyáry szerint szakértők vizsgálják, hogyan lehetne a II. szakasz műszaki tartalmát módosítani a költségek csökkentése érdekében. A Hungária körúti és a Bosnyák téri állomás az eredeti tervek szerint megépülne, a Dózsa György úti és a Róna utcai állomás végleges kiépítésére azonban csak később kerülne sor.
A kommunikációs igazgató szerint a III. szakasz mintegy 2,1 kilométeres vonalhosszabbítást jelentene. Kelenföld és Gazdagrét között mélyvezetésben épülne a metró, míg a budaörsi végállomás kéreg alatt vagy a felszínen épülne. A szakértői felvetésről nem született döntés, a kabinet további háttérszámítások elvégzésére kérte fel a tervezőket. A kabinet egyetértett azzal, hogy a III. szakasz kiépítésére a főváros a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség pályázatán induljon.
Az MTI információi szerint a kabinet ülésén a Romániában gyalogtúrázó, a közlekedési területet felügyelő Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes nem vett részt. A 4-es metró I. szakaszának építése is téma volt, így például az, hogy a Keleti pályaudvarnál az I. szakasz építésének befejezésekor kivegyék-e a fúrópajzsot, vagy folytassák tovább az alagútfúrást. Ez ügyben további szakértői egyeztetések lesznek.
Villamost akar metró helyett a VEKE
A megállók elhagyásának javaslata a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint annak beismerése, hogy a metró tervei hibásak és elavultak. A két kis forgalmú megálló elhagyásával biztosan nem lehet 35%-ot megtakarítani, állítja a szervezet, de szerintük az igazi kérdés kell-e a metró második szakasza, ahol az utasok száma nem haladja meg egy erősebb villamosvonal kapacitását. A szervezet szerint a Rákóczi úti és Thököly úti villamost kellene gyorsvillamosként Újpalotáig kiépíteni, a belvárosban pedig rávezetni a Rákóczi útra, amivel kiváltható lenne a 7-es buszcsalád. A VEKE szerint a 4-es metró második szakasza helyett a 3-as metró húsz éve megígért káposztásmegyeri meghosszabbítására, vagy az Örs vezér téri metró-HÉV összekötésre kellene inkább költeni a pénzt. Az egyesület megkérdőjelezi a metró budaörsi virágpiaci meghosszabbításának hasznosságát is. A VEKE szerint a 4-es metró vitatható meghosszabbításainak árából egész Budapest felszíni közlekedését rendezni lehetne.