Kedden délben véget ért a vasutas szakszervezetek kétórás figyelmeztető sztrájkja. Az öt érdekképviselet a mellékvonalak tervezett bezárása elleni tiltakozott a munkabeszüntetéssel, amelyben a MÁV szerint Budapest térségében a forgalmi dolgozók 22 százaléka vett részt, vidéken ennél nagyobb arányban szüntették be a munkát.
A MÁV azt ígéri, hogy az elővárosi és mellékvonali közlekedés délutánra ismét kiszámítható lesz, a távolsági és InterCity vonatok menetrendje pedig a késő esti órákban áll helyre. A GYSEV közleménye szerint a Sopron-Győr és a Sopron-Szombathely vasútvonalakon várhatóan késő délután áll helyre a menetrend szerinti közlekedés. A délutáni órákban még jelentős késésekre, kimaradt járatokra kell számítani.
A sztrájk miatt gyakorlatilag teljesen megállt a vasúti közlekedés Magyarországon. Nem fogadtak és nem indítottak vonatokat a budapesti főpályaudvarok, és a nagyobb vidéki állomásokon is megállt a közlekedés. Keleti pályaudvaron az MTI helyszíni tudósítójának tapasztalatai alapján csak egy vonat indulása szerepelt a tájékoztatón, míg a berlini nemzetközi járat 150 perces késéssel indul. A pályaudvaron egyetlen vonat érkezését sem jelezték. A Keleti pályaudvaron viszonylag sok utas várta a sztrájk befejezésére, míg néhány vasutas "sztrájk" feliratú transzparenseket helyezett ki a vágányok közé.
A Nyugati pályaudvarról sem indultak délig vonatok. Az MTI tudósítójának tapasztalatai alapján minden meghirdetett vonat indulását kiírták a tájékoztatóra, azonban azok csak 90-120 perces késéssel indulnak el. A sztrájk ideje alatt egyetlen vonat sem érkezett a pályaudvarra. A Nyugatiban kedden fél tizenegykor viszonylag sok utas várta a sztrájk végét és a vonatok indulását.
A miskolci Tiszai pályaudvar sem indított és fogadott vonatokat a sztrájk ideje alatt. A pályaudvaron mindössze egy-két utas tartózkodott. Bár a sztrájk kedden tíz órakor Szegeden is megkezdődött, a korábbi ígéreteknek megfelelően a 10 óra 16 percre kiírt InterCity pár perces késéssel megérkezett. Debrecenből mindössze egy vonat indult kedden 10 óra után. Ez a szerelvény Zajtára, a vasúti forráskivonás elleni tüntetésre szállította a demonstrálókat - mondta az MTI-nek Barna István, a VDSZSZ területi ügyvivője.
Állt a vasúti közlekedés Szolnokon, a kaposvári állomáson és Tatabányán is, ahol egy nemzetközi gyors vesztegelt a sztrájk végéig. Győrből egy személyvonat indult el kedden fél 11 után Budapest felé, itt a menetrend szerint érkező és induló vonatok 70-110 perces késését jelezték. Néhány vágányon szerelvény vesztegelt. Leállt a vasúti közlekedés Zalaegerszegen is, ahol már a menetrend szerint 9 óra 46 perckor Budapestre induló gyorsvonat sem gördült ki a pályaudvarról.
Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke az MTI-nek azt mondta, hogy a szolgálatban lévő vasutasok többsége támogatja a sztrájkot. Sigulinszki Tibor, a MÁV Zrt. szóvivője szerint a munkabeszüntetés néhány száz vonatot érint, ezek az állomásokon várakoznak. Az alapszolgáltatásokat a szakszervezetek biztosítják, vagyis a vonatokat fűtik, és az úton lévő szerelvényeket eljuttatják a legközelebbi állomásokra.
A vonalbezárások ellen
Hónig Péter közlekedési miniszter múlt héten kedden jelentette be, hogy a tervek szerint 33 mellékvonalon megszűnik a személyszállítás, mert szerintük ezek fenntartása pazarlás. A 33, összesen ezer kilométer hosszú pályaszakaszon Hónig szerint naponta mindössze 6400 ember utazik, míg a szakaszok üzemeltetési költsége jelenleg 7 milliárd forint (erről részleteket itt talál).
A szakszervezetek hétfőn egyeztettek a kormány és a MÁV képviselőivel, de Simon Dezső szerint ez nem hozott érdemi előrehaladást. A szakszervezetek azt követelték, hogy a kormány a mellékvonalak bezárásával kapcsolatos javaslatait vonja vissza, majd kezdjen hozzá egy hosszútávú közlekedéspolitikai koncepció kidolgozásához.
Andrási Miklós, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója azt mondta: a szakszervezetektől ígéretet kaptak arra, hogy érdemi észrevételeket tesznek a kormány javaslatához. Ezekre szerdáig válaszol majd a kormány, a tárgyalást pedig jövő héten folytatják. Andrási közölte, hogy jövő hétfőre kidolgoznak egy foglalkoztatáspolitikai koncepciót, amely megnyugtatóan rendezi az érintett vasutasok helyzetét. A 33 vonal bezárása pedig kormányzati döntés lesz - mondta Andrási.
Hónig kedden a a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd közötti vasútvonal korszerűsítésének projektindító ünnepségén azt mondta: a szaktárca szívesen folytat tárgyalásokat olyan alternatív javaslatokról, amelyek a szükséges megtakarításokat eredményezik, de ilyenekkel eddig a szakszervezetek nem rukkoltak elő. A miniszter szerint a terv végrehajtásáról folynak a műszaki egyeztetések, apróbb módosítások még lehetnek, de a fő vonalaitól nem térhetnek el, hiszen akkor valakinek fedeznie kellene a többletköltségeket.