Ötször annyi kátyú keletkezett a hideg idő miatt a budapesti utakon, mint ősszel. Horti Zsófia, a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF Zrt.) sajtószóvivője az [origo]-nak azt mondta, a cég által felügyelt fő -és tömegközlekedési útvonalakon, szemben a mínuszok előtti, körülbelül száz kátyúval most 4-500-at számoltak munkatársaik. A fő -és tömegközlekedési utak a főváros valamennyi útjának egyharmadát teszik ki, a többi út állapotáért az önkormányzatok felelnek.
Naponta többezer kátyú keletkezett az ünnepek előtti fagyok miatt a mintegy 40 Celsius-fokos hőingadozás hatására a Magyar Közút Zrt. által üzemeltetett közúthálózaton - közölte a társaság kedden az MTI-vel. A társaság közleményében azt írta: rendkívüli módon nőtt a kátyúk száma a mintegy 30 ezer kilométeres országos közúthálózaton.
A kátyúkat az okozta, hogy a mínuszok előtti enyhe időben sok csapadék hullott, amely beszivárgott a repedésekbe és miután 0 fok alá csökkent a hőmérséklet, szétnyomta az aszfaltot. Az FKF Zrt. szóvivője azt mondta, minél hidegebb az idő, annál rosszabb a helyzet, ráadásul idén, decemberben a csapadék és a hideg szinte egyszerre érkezett.
Az útellenőrök most a szokásosnál is többször járják végig az állami közúthálózatot, és a 77 üzemmérnökség 3300 embere dolgozik azért, hogy amíg az időjárás ezt engedi, a lehető legtöbb kátyút kijavítsák.
Az FKF Zrt. munkatársai is folyamatosan dolgoznak, ugyanakkor Horti szerint nehezíti a helyzetet, hogy javítási munkákat csak fagypont feletti hőmérsékleten, száraz időben lehet végezni, ilyen idő viszont a héten várhatóan csak keddig lesz. Ideiglenes toldozásra az úgynevezett hideg aszfaltot használják, de azt később ki kell cserélni végleges megoldásra. Mint mondta, a kátyúkat jó minőségű, rendszeresen karbantartott utakkal lehetne kivédeni, illetve azzal, ha az utakat alulról fűtenék.
Az utak síkosság-mentesítésére használt só tovább rontja a helyzetet - mondta az [origo]-nak korábban Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Irodájának vezetője. A só ugyanis amellett, hogy korrodálja az utak, hidak, felüljárók vasszerkezetét, a repedéseken a talajba szivárogva kátyúkat okoz és ha eléri a föld alatt húzódó közműveket, a vezetékek megrepedezéséért, így hosszú távon az útépítésekért is felelős.
Az idén az év első hónapjaiban volt hasonlóan szélsőséges időjárás, akkor a mostanihoz hasonló számban keletkeztek kátyúk. December közepéig mintegy 700 ezer kátyút szüntetett meg a közútkezelő, csaknem 6 milliárd forint ráfordítással.
Sok helyen táblákkal hívják fel a figyelmet egy-egy nagyobb kátyúra vagy rosszabb útszakaszra, amíg a javítást el tudják végezni. A közútkezelő közleményében azt írta, hogy nem kint felejtett táblákról van szó, hanem arról, hogy a biztonságos közlekedés érdekében sebességkorlátozásra van szükség. Horti szerint kátyúk bárhol előfordulhatnak, ezért mindenhol - de különösen a mellékutakon - körültekintően kell vezetni.