"Tárgyalnak, de minek?" - riport a sztrájkoló buszsofőrökről

Vágólapra másolva!
Csocsózással és pókerezéssel töltik az időt a BKV garázsaiban a sztrájkoló buszsofőrök, akik a szerintük rossz munkakörülményekre és a gyenge állapotban lévő járművekre panaszkodtak. A tárgyalásoknak nem sok értelmét látják, az egyik sofőr szerint még az is egyszerűbb lenne, ha interneten csetelnének egymással a felek. Riport a cinkotai és dél-pesti garázsból.
Vágólapra másolva!

"Na, mi van? Sztrájkolunk?" - kérdezte köszönés helyett kollégáitól egy buszsofőr szerdán kora hajnalban a cinkotai buszgarázs előtt, ahol egy tucatnyi, javarészt középkorú férfi dohányzott a szálingózó hóesésben. "Hát, nem dolgozunk" - jött a válasz, némi derültséget keltve a fagyoskodók közt.

Az épület aulájában hajnalban mintegy kétszáz ember zsúfolódott össze. A zömében férfiakból álló társaság egy része csocsózással, egy fiatal társaság pókerezéssel ütötte el az időt, néhányan nekik kibiceltek, de a többség kisebb csoportokban beszélgetett. "Van egy faház, afféle közösségi helység, ahol elférnének vagy hetvenen, de véletlenül pont ezen a héten ruharaktárnak használják" - mondta az egyik helyi szakszervezetis. A helyhiány miatt egy csuklós busz járó motorral állt az épület előtt, hogy aki akar, beülhessen.

A BKV-sztrájk második napján a helyi szakszervezetisek szerint a cinkotai garázsban az 1100 dolgozó közül senki nem vette fel a munkát - az [origo] tudósítója sem látott elindulni egyetlen buszt sem. "Nem mi szervezzük, a vezetőség szervezi azokkal a nyilatkozataival, amikkel hergeli az embereket" - mondta az épület előtt fagyoskodó dohányosok egyike, "sztrájkbizottság" feliratú láthatósági mellényben.

Buszok és panaszok

"Tudod, mit láttam tegnap? Nógrád Volán ment 180-asban. Hát az már rég megszűnt" - mesélte a sztrájktörő alvállalkozókról az egyik sofőr, aki szerint a külsős sofőröket olyan vonalakra osztják be, amiket nem ismernek, és amelyeken - a kátyúk miatt - csak összetörik a buszaikat. A sztrájkolók szerint a BKV hétfő este, a sztrájk kezdete előtt több buszt is elvitt a garázsokból, és a metró telephelyén tartja azokat, ahová kannában kell hordani a gázolajat, hisz nincsenek ilyesmire felkészülve.

"Tárgyalnak ma is?" - kérdezte társaitól az egyik sofőr. "Tárgyalnak, de minek?" - legyintett a másik, mire többen azzal kezdtek viccelődni, hogy a vontatott sztrájktárgyalások miatt felesleges is bemenni az Akácfa utcai székházba. "Azt, hogy senki nem enged, megüzenhetnénk MSN-en is" - nevetett egy harmincas éveiben járó férfi. Társa az azzal viccelt, hogy a BKV-nak is érdeke a sztrájk: "Még egy hét, és annyit spórolnak a munkabéren meg a gázolajon, hogy megoldódik minden gond" - mondta.

Fotó: Kovács Áron [origo]
A képre kattintva további képeket nézhet a sztrájkról

A sofőrök főleg a szerintük sok munka és rossz munkakörülmények miatt panaszkodtak az [origo] tudósítójának. Többen is állították, hogy nem akarnak fizetésemelést, csak azt, hogy az új kollektív szerződés is biztosítsa azokat a juttatásokat, amiket korábban kaptak. Egyikük példaként azt mondta, ő korábban beugrós volt, vagyis egymás után két műszakot dolgozott. Ez szerinte a cégnek is fontos, hiszen csúcsidőben csak így lehet elég buszt kiküldeni az utcára, de ezért cserébe elvárnák a korábbi juttatásokat.

Akik állítólag lefeküdtek

"És mi lesz azokkal, akik nem sztrájkolnak, mi meg kiharcoljuk nekik a szerződést" - kérdezte társaitól egy idősebb sofőr, a metró- és trolibusz-vezetőkre célozva, akiknek többsége kedden is felvette a munkát. Egy társa szerint ők is sztrájkolnának, csak az ottani szakszervezetisek "feküdtek le" a BKV-nak, de már egyre többen lépnek át harcosabb érdekképviseletekhez. Egy másik sofőr szerint ott más a bérezési rendszer, nem óradíjat, hanem úgynevezett startdíjat kapnak, ezért nem érdekeltek a sztrájkban.

"Ezek már mehetnének a bontóba, de hivatalosan még mindig nem vonták ki őket a forgalomból" - vezette körbe munkatársunkat a telepen a sztrájkbizottság egyik tagja. A 300 busz közt több kibelezett jármű állt, amelyeket már legfeljebb pótalkatrészként lehet hasznosítani, de mindegyiken volt rendszám. A 200-as sorozatú Ikarusok közt van olyan is, amit még 1968-ban gyártottak, igaz, azóta többször felújították - mondta a sofőr, aki szerint a műszaki problémákat a BKV spórolása okozza.

A téli hidegben a buszok sűrített levegő rendszere szokott befagyni (ez működteti az ajtókat, a fékeket és a rugózást is), amit szerinte egy jégtelenítő patronnal meg lehetne oldani, de állítólag nem jut rá pénz. "Mi megnéztük a neten, az egész cinkotai buszgarázsnak másfél millió forintba kerülne" - mondta kísérőnk. Az épület előtt dohányzó sofőrök erre azon kezdtek nevetni, hogy ha egy-két nap múlva véget is érne a sztrájk, egy napig tart majd beindítani a hidegben álló buszokat.

Eltökéltség a dél-pesti garázsban

"4.05, 166-os járat" - mondja oda munkába állási idejét minden érkező sofőr a dél-pesti garázs bejáratnál ülő embernek, ő pedig táblázatokkal telezsúfolt papíron regisztrálja a dolgozókat. Mindenki időre érkezik, van, aki disznóvágásról hoz némi hazait, és senki nem megy tovább a buszokhoz: a büfé előtti nagyteremben, a lépcsőházban és a folyosókon klubdélutánszerű tömeg alakul ki, ahogy négy után nem sokkal már jó 130 sofőr üldögél, ácsorog, beszélget egyenruhában, kabátban, teljes menetfelszereltségben. "És ez így fog menni egész nap" - mondja egyikük.

"Mi nagyon jól elvagyunk, nincs rossz kedvünk" - mondja valaki egy kisebb csoportból. "Még nincs, - teszi hozzá aztán - de azért két hónap múlva már nem lesz ilyen vicces a dolog". A terembe mára hoztak egy csocsóasztalt is, a tévében egy Bud Spencer film megy, és sonkás szendvics is kapható, de az idill nem az igazi. "Nem azért kelünk fel reggel fél kettőkor, hogy itt ácsorogjunk: így sokkal lassabban telik az idő, és ez a várakozás fárasztóbb is, mint ha dolgoznánk" - mondja egy ősz hajú sofőr.

Fotó: Visnovitz Péter [origo]

A sztrájkolók azért eltökéltek: "ez az egyetlen fegyverük" - mondják, hozzátéve, hogy nem pluszpénzekért, hanem a megélhetésükért küzdenek. Többen horribilis számokat mondanak arra a kérdésre, hogy mennyit veszítenének a fizetésükből a sztrájk nélkül: "Én 112 ezret kapok, ehelyett olyan 80 ezer maradna - mondja egy tetovált karú fiatal, aki albérletét és 2 gyerekét félti az új feltételektől. Mások 30-40 ezer forint veszteségről beszélnek havonta, mivel úgy tudják, hogy a kollektív szerződés megszűnésével az éjszakai és délutáni pótlékaikat is elveszítik. "Ha ez marad, nem is maradnánk a cégnél. Ha 100 ezer alá megy a nettó fizetésünk, szerintem mindenki elmegy" -mondják.

Ha a vezérigazgató is lemondana 20 százalékról

Az elvonás - mint kiderül - azért nem ekkora: Földényi György, a sztrájkbizottság elnöke szerint a BKV ajánlatában a sofőrök pótlékai megmaradtak. A szakszervezeti vezető a sztrájkolóknak mondott reggeli beszédében ugyanakkor azt mondta, hogy így is havi 16 ezer forintot vesztenek, és az év végi 45 ezer forintos ajándékutalványukat is elvennék. "Ez a 45 ezer a fővárosi önkormányzatnak pulykapénz, nekünk viszont sokat jelent" - mondta.

"Ha a vezérigazgató azt mondaná, hogy nincs pénz és ezért ő is lemond a fizetése 20 százalékáról, aztán tőle lefele az összes többi is, akkor szerintem mi is lemondanánk a pénzről" - mondja az [origo]-nak egy másik, szintén fontos pozíciót betöltő, de a munkáltatói retorziótól tartva név nélkül nyilatkozó buszsofőr. "Sőt, ha még úgy is maradna hiány, azt is összedobnánk, de így nem" - teszi hozzá.

Szerinte az étkezési jegyek megvonása azért felháborító, mert éveken keresztül fizetésemelés helyett kapták ezeket a kiegészítéseket, hogy a cégnek kevesebb adót kelljen fizetnie. "Az, hogy most a kormány erre ráterhelt egy csomó adót, arról nem mi tehetünk" - mondja. A szakszervezetek számítása szerint az adóváltozásokkal a BKV-nak az eddigi juttatások 821 millióval kerülnek többe, de közel 2 milliárdot nyernek azon, hogy a munkáltatói járulék idén 5 százalékkal csökkent. Minden egyéb kiadásnövekedéssel is 700 millió pluszban van a cég az adóváltoztatások miatt - szónokolt a pénzügyekről Földényi György. "Kevés az a százmilliós végkielégítésekre" - érkezett rá az ironikus bekiabálás a sztrájkolók közül.

Bármeddig kitartanak

Az [origo]-nak név nélkül nyilatkozó sofőrök szerint beláthatatlan a sztrájk vége: "másfél-két hétig simán eltarthat ez" - mondják többen is, noha sokan hozzáteszik, hogy legjobb lenne már ma megegyezni. "El van döntve, hogy amíg a BKV nem írja alá a mi ajánlatunkat, addig mi nem megyünk ki dolgozni; ha most engedünk, soha többé nem érünk el semmit" - mondja egy a sztrájk szervezésével is foglalkozó sofőr, aki nagyon bízik az erejükben. "1-2 napig még megoldja a sztrájkot a város, az emberek bemennek kocsival, vagy otthon maradnak, de egy hetet már nem lehet kibekkelni. Káosz lesz". Egy kis csoportban közben valaki arról szónokol, hogy nem érdemes két hetet sztrájkolni, pénteken már a parlament elé kéne menni a Kossuth térre.

Fotó: Visnovitz Péter [origo]

A sztrájk elhúzódása jelenleg valószínűnek tűnik, mert megegyezésre a szakszervezeti vezetők szerint nincs sok esély: "Az álláspontok megmerevedtek, nem sok reményt látok a ma délelőtti tárgyalásokra" - mondta az összegyűlt sztrájkolók előtt tartott reggeli beszédében Földényi György. A sztrájk viszont szerinte egyre erősödik: "a villamos tovább erősödött, ma reggel egy sem ment ki" - közölte, bejelentését pedig dübörgő taps kísérte. Szerinte a BKV által eddig ajánlott kollektív szerződés aláírói is sorra visszatáncolnak, és a sztrájkolók oldalára állnak.

Az emberek megértők a sofőrök szerint

A telephelyen cigarettázó buszsofőrök szerint a budapestiek nagyobbik része megérti a tiltakozásukat: "a normálisak értik, a többinek meg úgyis hiába magyarázzuk" - mondják. "Nem örülnek neki, az is tény" - teszi hozzá egy Gáborként bemutatkozó férfi, mások pedig hosszú hallgatásba merülnek, miután megkérdezzük, hogy szólt-e már be nekik valaki a sztrájk miatt.

"Persze, mi is olvassuk az interneten a hozzászólásokat, beszólásokat, hogy az orvosokhoz vagy a tanárokhoz hasonlítgatnak minket" - mondja az egyik cigarettás. "De mi úgy dolgozunk, hogy egyik lábbal a börtönben, másik lábbal a kórházban állunk: a cég nem áll mögénk, ha egy hirtelen fékezéskor megsérül egy nyugdíjas, vagy bármi történik, az a mi felelősségünk, és ezt egyáltalán nem fizetik meg." Ráadásul több sofőr szerint egy hétköznapi fuvarozó sokkal jobb körülmények között, rövidebb munkaidővel, több pénzért csinálja ugyanezt. "Én is csak azért maradok, mert szeretek embereket szállítani, emberek között lenni" - mondja Gábor.

Sztrájktörők és ellopott buszok

A sztrájkolók szerint a BKV mindent elkövet, hogy megbontsa az egységüket, és ellenük hangolja a közvéleményt: a cég agresszív fellépésére mindenki tud valamilyen történetet. A sztrájkolók által leggyakrabban elmondott rémtörténet az "elrabolt buszok története" - a BKV állítólag a sztrájk előestéjén megbízottakat küldött a végállomásra érkező buszokhoz, akik átvették a sofőröktől a járműveket, és a garázs helyett ismeretlen helyre vitték őket. Az egyik dél-pesti sofőr egy éjszakát még a rendőrségi fogdában is eltöltött, mert megütötte a buszt elvenni akaró megbízottat - mondják a dolgozók.

Fotó: Visnovitz Péter [origo]

"Ez szerintem teljesen jogtalan, hiszen a sofőrök nincsenek felkészítve ilyen helyzetre, sosem volt még olyan, hogy valaki menet közben elvette tőlük a buszokat" - mondja egy buszsofőr az [origo]-nak. "Honnan tudják, hogy valódi papírokkal jön az az ember, vagy tényleg csak el akarja lopni a buszt?". Az [origo] beszélt olyan részmunkaidős, bedolgozó sofőrrel, aki azt állítja, felajánlották neki, hogy dupla pénzt kap, ha a sztrájk idején munkába áll. "De én nem árulom el a kollégáimat" - mondta, mikor a sztrájkolókhoz csatlakozott szerda reggel.

A szakszervezet szerint a cég ráadásul az utasbiztonságot veszélyezteti, mert az "ellopott buszok" nem esnek át az előírt műszaki ellenőrzéseken, és vezetőik is jöttmentek: "A múltkor volt egy, akit beletettek egy Van Hool buszba, de beindítani se tudta. Kedden már vezette a buszt" - mondták. Földényi György erről reggeli szónoklatában azt mondta a sofőröknek, hogy a BKV a hírek szerint zöld számot, azon jelentkezhet, aki mégis dolgozni akar. "Menjetek, jelentkezzetek sokan, és hozzátok vissza szépen a buszokat a garázsba, ahol a helyük van" - mondta. "Azok a ti autóitok, és sírnak utánatok!"

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!