Saját internetes oldalaik, Facebook-csoportok, politikus-blogok és Twitter - főleg ezeken az internetes csatornákon kommunikálnak a pártok. Ezeket az oldalakat jobbára pártszimpátia alapján látogatják a felhasználók.
A Fidesz, a Jobbik, az MDF és az MSZP is folytat azonban többé-kevésbé szervezett internetes kampányt, minden pártnál működnek netes kampánycsapatok. A pártok azt állítják, aktivistáik önkéntesek, akik elkötelezettségből kampányolnak. Kérdésünkre mind a négy párt azt állította, hogy elítéli a fizetett bérkommentelést, mert bízik az aktivisták lelkesedésében és etikátlannak tartja, ha valaki pénzért áll ki egy párt mellett.
"Bíztatjuk az aktivisákat, hogy szóljanak hozzá"
A Fidesz szervezett formában nem kommunikál aktivistáival - állítja Nyitrai Zsolt, a párt operatív igazgatója. "Nem telefonálunk a központból, de figyelemfelhívás elő szokott fordulni" - mondta az [origo]-nak. "Például az Orbán-beszéd előtt lehetett tudni, hogy pont az [origo]-n tapssal vagy füttyel lehet véleményezni az elhangzottakat. Előtte levélben hívtuk fel erre az aktivisták figyelmét. Így azok is értesültek a lehetőségről, akik nem tudtak volna róla. Feltételezem, hogy a tapsjelet nyomkodták" - mondta.
Az MSZP ifjúsági szervezeténél, a Societasnál szorosabb a figyelem. Itt a regisztrált netaktivisták 2-4 naponta kapnak olyan központi információkat, "amelyek fontosak lehetnek az MSZP-nek vagy a Societasnak" - mondta az [origo]-nak Patek Gábor, a Societas kampányfőnöke. "Központilag kiküldünk egy emailt, amelyben linkeket, cikkeket, fórumokat, blogokat adunk meg, és arra bíztatjuk az aktivistákat, hogy szóljanak hozzá" - mondta, hozzátéve, hogy az aktivistáikra bízzák, mit és hogyan kommunikáljanak. "Általában azt szoktuk kérni, hogy küldjék vissza az oldal" másolatát - mondta a munkamódszerről Patek.
Nem ellenőrzi önkénteseit a Jobbik sem, de Farkas Gergely, a párt Országos Választmányának alelnöke szerint ez néha visszaüt: "A szimpatizánsaink központi irányítás nélkül, saját maguktól tesznek a Jobbik népszerűsítése érdekében: saját honlapokat, blogokat, közösségi portálos regisztrációkat stb. hoznak létre. Önállóan fórumoznak, kommentelnek, küldik tovább a híreinket. Ezzel néha károkat is okoznak a pártnak, amikre egyes médiumok előszeretettel csapnak le, és egyes szimpatizánsok magánvéleményét a párt hivatalos álláspontjaként állítják be." A Jobbik aktivistái Farkas szerint "kapnak egy általunk készített segédanyagot, amiben tanácsokat adunk nekik a népszerűsítés módjaira", és a párt felhívja aktivistái figyelmét egy-egy aktuális cikkre, kiemelt hírre is.
Bögre és Sziget-jegy
Pénzzel állításuk szerint nem, más módon azonban előfordul, hogy motiválják aktivistáikat a pártok: belső motivációs eszközöket alkalmaz a Fidesz, de Nyitrai arról nem beszélt, hogy ez pontosan mit jelent. A Societas nyereményjátékot írt ki önkénteseinek, ahol a megszerezhető tárgyak sora az MSZP-feliratos bögrétől a Sziget-jegyig terjed.
A pártok ugyan mérni nem tuják a népszerűsítő kommentek hatását, de fontosnak tartják őket: "Ha csak egy vagy két embert el tudunk fordítani, már elérünk valamit" - mondja Rózsa. "Nagyon érdekes személyes tapasztalataink vannak" - mondta a Socetas vezetője. "Voltak olyan esetek, amikor 2-3 tény felvetése teljesen megváltoztatta az adott fórum hangnemét. Ezért ha egy topikon belül 30-50 embert tud befolyásolni egy aktivista, az már szerintem eredmény".
Az MDF szerint fontos az a szempont is, hogy "az egyes cikkek és a hozzájuk fűzött kommentek egyre kevésbé különülnek el a választók szemében". A Jobbik abban látja a kommentek jelentőségét, hogy hatással lehetnek az ingadozókra: megerősíthetik, elbizonytalaníthatják vagy akár fel is kelthetik az érdeklődést - írta Farkas.
Erős jelenlét
A Jobbik kampányának egyik legfontosabb kommunikációs csatornája a net, a Fidesz jelenléte is erős, de az MSZP-nél az internet csak kiegészítő. "A net az MSZP esetében a párt kommunikációjának oldalvizén evez. Csak ráerősít a fő kampányra" - magyarázza Patek. Szerinte a "radikális jobboldali júzerekkel nem is nagyon lehet felvenni a versenyt. Mivel a Jobbik üzenetei csak az interneten tudnak hatni, a Jobbik tévé és videó és hangüzenetei nagyon jól meg vannak szervezve."
"A Jobbik az internetezők körében az országos átlaghoz képest népszerűbb, hisz itt az országos TV, rádiós, nyomtatott sajtóbeli médiumokkal ellentétben adva van a lehetőség, hogy eljuttassuk híreinket az emberekhez" - mondta Farkas, aki szerint az erős internetes kampány másik oka, hogy "a Jobbik-szavazók átlagéletkora a legalacsonyabb, ők több időt töltenek az internet előtt".
Az MDF nem vezet önkénteseiről központi nyilvántartást. Ugyanakkor, mint írták, minden választókerületben átlagosan 30 fő segíti az MDF kampányát. Ezres nagyságrendűre becsülte az interneten mozgó aktivistái számát a Jobbik is. Nyitrai Zsolt több mint 50 ezerre becsülte a Fidesz önkéntes aktivistáinak számát, hogy ebből a neten mennyien aktívak, nem tudta megmondani.