Több mint 300 ezer eurót fizethettek ki kenőpénzként magyar kormánytisztviselőknek a Volánbusz egy buszvásárlási ügylete kapcsán - szerepel abban a keresetben, amelyet a Daimler német autógyár körüli vesztegetési botrányban nyújtott be az amerikai igazságügy-minisztérium. A Volánbusz 2005-ben 32 Mercedes-buszt vásárolt, ez az autómárka a Daimler tulajdonában van. Az amerikai igazságügy-minisztérium szerint a vásárlás nyélbe ütéséért hatalmas jutalékot ajánlottak fel a közbenjáróknak.
Az amerikai igazságügyi minisztérium kedden nyújtott be keresetet egy szövetségi bírósághoz, és ebben azt állította, hogy a Daimler 1998 és 2008 közt több tízmillió dollárral vesztegetett meg kormánytisztviselőket világszerte. A minisztérium szerint a cég a kenőpénzekkel akart kedvező feltételeket kiharcolni járműveinek értékesítéséhez: a Daimler a vádakat részben el is ismerte azzal, hogy vállalta, kártérítést fizet az amerikai minisztériumnak.
Az [origo] által is megtekintett kereset szerint a megvesztegetett 22 ország között Magyarország is szerepel, a 76 oldalas iratból 1 oldalt tesz ki a Magyarországra és Ausztriára kiterjedő korrupciós ügy leírása. A dokumentumban konkrétan megemlítik az EvoBus Hungária Kft. nevét: ez a cég 2003-ban vette át a Daimler Mercedes és Setra márkáinak autóbuszüzletágát, és részt vett a Volánbusz 32 darabos busztenderében. A keresetben az áll, hogy a 32 buszt az EvoBus Hungáriától vette meg a Volánbusz, ebből 17 járművet azonban az EvoBus Hungária az ügylet előtt közvetlenül az EvoBus Austria nevű osztrák cégtől vásárolt meg. A 17 buszt a cég 1 678 170 euróért vette és körülbelül 1 745 000 eurós áron (ma 461 millió Ft) adta tovább a Volánbusznak, vagyis mai árfolyamon 17,5 millió forintot keresett az ügyleten.
A tranzakcióval egyidőben az amerikai kereset szerint az EvoBus Austria 333 370 euró (ma 88 millió forint) "jutalékot" fizetett ki az amerikai USCON cégnek azzal a megállapodással, hogy az összeg egészét vagy egy részét magyar kormánytisztviselőknek továbbítsák. A 76 oldalas dokumentum szövegszerűen nem állítja, hogy a magyar illetékesek a pénzt át is vették, csak azt, hogy az EvoBus Austria a rendelkezésükre bocsátotta azt.
Az USCON az amerikai igazságügyi minisztérium szerint eredetileg egy Delaware-ben bejegyzett cég volt, de már 2003-ban, a kifizetések előtt 2 évvel megszűnt. Az EvoBus Austria 2006 októberében 2005-re visszadátumozott, színlelt tanácsadói szerződéssel próbálta takargatni a kifizetést, de az amerikai kereset szerint egyértelmű, hogy a cég semmilyen ellenszolgáltatást, valódi tevékenységet nem végzett a pénzért.
Az [origo] megkereste az amerikai vádakkal kapcsolatban a Volánbusz Zrt-t, a cég kommunikációs osztályán azonban egyelőre nem kívánták kommentálni az értesüléseket. A cég közölte, egyelőre még nincs konkrét állásfoglalása az ügyben, az illetékes részlegek gyűjtik az információkat a 2005-ös buszvásárlás körülményeiről, és valamikor a délután folyamán közleményt adnak majd ki róla.