Bár jelenleg kétséges, hogy egyáltalán megépülhet-e a sávolyi motorversenypálya és rendezhet-e Magyarország szeptemberben MotoGP-futamot, az állam már elindította a leendő Balatonringhez vezető utak megépítéséhez szükséges eljárásokat. A Közbeszerzési Értesítőben szerdán megjelent felhívás szerint a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kivitelezőt keres két olyan út megépítésére, amelyeken a pályához egyszerűbben el lehet majd jutni az autópálya felől.
A pályázat nyertesének ki kell építenie egy 700 méteres útszakaszt, amely a sávolyi autópálya-csomópont összekötő ágát csatlakoztatja a 7-es fúőúthoz, ezenkívül egy földutat kell átépítenie mintegy 250 méteres távon. A közbeszerzést május közepéig bonyolítják le a felhívás szerint. Az [origo] megkérdezte az állami céget, miért tették közzé a felhívást az előtt, hogy a projekt sorsa eldőlt volna, illetve, hogy az útnak akkor is meg kell-e épülnie, ha a motorversenypálya végül mégsem épül meg. A NIF Zrt. későbbre ígért választ a kérdéseinkre.
A levegőben lógó szerződés
Az, hogy lesz-e egyáltalán pálya, az nagyrészt a beruházó és a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) közötti hitelszerződés megkötésétől függ. "Ha a jövő héten nem kezdődik meg a munkaszervezés és a munkák elindítása, akkor nem lesz MotoGP, ehhez azonban még a héten alá kell írni a hitelszerződést a beruházóval" - mondta az [origo]-nak Suchman Tamás, a Balaton Fejlesztési Tanács elnöke, aki kormánybiztosként a sávolyi motorversenypálya-beruházásért is felel.
A kormány tavaly októberben mintegy 15 milliárd forintos állami kezességvállalással megtámogatott hitelről döntött, amelyet a Magyar Fejlesztési Banknak (MFB) kell folyósítania a spanyol beruházónak, pontosabban a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft.-nek. A projekt kormányzati támogatásának része, hogy az állam - a Magyar Turizmus Zrt.-n keresztül - mintegy 20 milliárd forintot fizet tíz év alatt a MotoGP verseny jogtulajdonosának, a Dornának a versenyrendezés jogáért.
Az MFB és a beruházó máig nem kötötték meg egymással a szerződést, ugyanakkor a pályának el kellene készülnie szeptemberig, különben idén Magyarország nem rendezhet MotoGP-futamot. Ez egyenlő azzal, hogy nincs értelme megépíteni a pályát. Az állami hitel nélkül a beruházónak nincs elég pénze, máshonnan hitelt a válság miatt nem kap. "Rövid időn belül le kell zárni a kérdést, vagy ki kell mondani, hogy nem tud megépülni a Balatonring", "ha nem tud megvalósulni időre, akkor nem érdemes elkezdeni" - érzékeltette a problémát Jauernik István, a beruházásban szintén érintett Önkormányzati Minisztérium (ÖM) államtitkára az [origo]-nak.
Csak két nap maradt
Jauernik azt mondta, a szakemberek szerint még van esély rá, hogy elkészüljön a pálya a MotoGP-futam előtt, de "egyre nagyobb a veszélye", hogy az egész kifut az időből. Szerinte a fokozott sajtóérdeklődés sem segít: "az már nem normális dolog, ami e körül a projekt körül történik", egyre nehezebb véleményt mondani vagy dönteni, "lassan senki nem mer semmit aláírni" - mondta. A sávolyi beruházás az után váltott ki nagy érdeklődést, hogy kiderült, a kormány annak ellenére döntött a támogatás megadásáról, hogy a Pénzügyminisztérium szakértői aggodalmukat fejezték ki a beruházás jogszerűsége és gazdaságossága miatt (erről részletek ebben a cikkben)
Az önkormányzati miniszter, Varga István kedden az Indexnek azt nyilatkozta, ha "március első napjaiban aláírjuk a hitelszerződést, feszítetten, de tartható a terv". Suchman szerint a "március első napjai" azt jelenti, hogy legkésőbb e héten meg kell lennie a hitelszerződésnek. Erre tehát a szerdát leszámítva két nap maradt.
A kormánybiztos szerint az aláíráshoz szükséges vizsgálatokat a gazdasági tárcánál még le kell folytatni, és ez valóban időigényes, "több, mint amire számítottam". Ennek ellenére azt mondta, lát rá esélyt, hogy még a héten megkössék a hitelszerződést.
Az [origo] MFB-ből származó információi szerint azonban nem valószínű, hogy a héten alá lehet írni a papírokat. Ennek ugyanis előzménye, hogy a hitelt felvevő cég jelentkezik azzal, hogy teljesítette az összes folyósítási feltételt, majd az MFB megvizsgálja, hogy ez valóban megtörtént-e. Szerződést csak e procedúra után lehet aláírni. A hitelfelvevő forrásunk szerint szerdáig nem jelentkezett az MFB-nél, aláírási időpont még nincs.
A sávolyi motorversenypálya-beruházással kapcsolatos problémákról szóló összes cikkünket itt megtalálja.