A parkolási árak megállapításáról és a parkolási társaságok tulajdonviszonyairól szól az a két törvényjavaslat, amelyet hétfőn nyújtott be a Fidesz az országgyűlésnek a parkolás jogi feltételeinek megteremtése érdekében. Az Alkotmánybíróság 2009 novemberében a jelenlegi parkolási szabályozás több pontját alkotmányellenesnek minősítette, és június 30-ig adott időt az országgyűlésnek arra, hogy a megfelelő törvénymódosításokkal rendezzék a helyzetet. Ha ezt nem tenné meg a parlament, akkor június végétől ingyenessé válna a parkolás Budapesten.
Az Alkotmánybíróság többek között azt kifogásolta, hogy sem a hatályos törvények, sem pedig a fővárosi rendelet nincs tekintettel a fogyasztók kiszolgáltatottságára, illetve a szolgáltatást nyújtó társaságok monopolhelyzetére. A Magyar Autóklub például azt kifogásolta, hogy a közúti közlekedésről szóló törvény korlátozás nélkül felhatalmazta a közút kezelőjét (például az önkormányzatot), hogy "egyoldalúan és korlátozás nélkül állapítsa meg a díj és pótdíj mértékét". Az Ab szerint rendezetlen a jelenlegi szabályozásban az is, hogy a fővárosi közgyűlés és a kerületi önkormányzatok kivel és milyen feltételek szerint szervezhetik meg a parkolóhelyek üzemeltetését, illetve hogy a szolgáltatást ténylegesen nyújtó társaságokat milyen kötelezettségek terhelik.
A parkolási díjakról a közúti közlekedésről és a közúti közlekedési nyilvántartásról szóló törvényekben rendelkezne a Fidesz. A javaslat szerint a helyi önkorányzatoknak rendeletet kellene alkotniuk arról, hogy hol, mikor, mennyi parkolási díjért és legfeljebb mennyit lehet várakozni. A törvény kiköti, hogy a várakozási díjat a helyi adottságok figyelembe vételével kell megállapítani, és a díjnak fedeznie kell a parkoló működtetésének költségeit.
A törvényjavaslat a legmagasabb kiszabható parkolási díjat a 95-ös benzin árához köti: legfeljebb egy liter benzin előző évi, APEH által meghatározott átlagárának a kétszeresét lehet elkérni. Az elmúlt évi APEH-adatok alapján a 95-ös átlagára 272 forint volt, így ha elfogadják a törvényt, legfeljebb 545 forint forint lehet egy óra parkolás. Az autóbuszok és teherautók legfeljebb ennek a háromszorosát, a kamionok pedig hatszorosát fizethetik. A benzin árához kötött parkolási díj nem új javaslat, év elején a közlekedési minisztérium is hasonló javaslattal állt elő.
Jelenleg számos helyen alacsonyabb a parkolási díj a fővárosban, mint amekkora összeg a fideszes javaslatban szerepel. Budapest legdrágább övezetében, a Budai Várban 640 forintot kell óránként fizetni a parkolásért, de a városban a legdrágább helyek óránként 480 forintba kerülnek. A vidéki városokban ezt sem érik el a jelenlegi maximális óradíjak: Debrecenben 380, Pécsett 300, Győrben 410 forintért lehet a kiemelt helyeken parkolni.
15 perc türelmi időt adnak a későknek
A fideszes javaslat szerint minimum 15 perc parkolást ki kellene fizetni, de a késők türelmi időt kapnának: egy óránál rövidebb időre váltott jegy esetében 5 perc, egy óránál hosszabb várakozás után 15 perc késés még beleférne, csak ezek után kellene még egyórai várakozási díjat és pótdíjat fizetni. A pótdíj összegét is meghatározza a javaslat: e szerint 15 napon belül az aznapi parkolási időszak + 2 óra parkolását árát kellene befizetni, 15 napon túl pedig 40 óra parkolás árát. A törvényjavaslattal a csak a későn fizetők járhatnak jól, mert a jelenlegi szabályozás szerint öt napon belül a parkolási óradíj tízszeresét, kilencven napon belül a harmincszorosát, kilencven napon túl pedig már az ötvenszeresét kell befizetni büntetésként.(Cikkünkben korábban az szerepelt, hogy a tövényjavaslat kedvezőbb, mint a jelenlegi szabályozás, amely szerint öt napon belül a parkolási óradíj tízszeresét, tizenöt napon belül a harmincszorosát, tizenöt napon túl pedig már az ötvenszeresét kell befizetni büntetésként. A tévedésért olvasóink elnézését kérjük - a szerk.)
Nem szabhatnának pótdíjat a parkolási társaságok azokra az autókra, amelyekre az erre feljogosított hatóságok kerékbilincset tettek. A pótdíjra nem számíthatna kamatot a parkolási társaság, és a büntetés egy éven belül elévülne. A megkülönböztetett jelzést használó autók után nem kellene fizetni, és azoknak sem, akik bizonyítani tudják, hogy a szabálytalan parkolás előtt ellopták tőlük az autót. A P+R parkolókban sem szedhetnének pénzt az önkormányzatok, legfeljebb az autók őrzéséért kérhetnék el egy BKV-jegy árát. Fizető parkolót a jövőben csak ott jelölhetnének ki az önkormányzatok, ahol átlagosan a helyek több mint 70 százaléka foglalt.
A Fidesz a kétharmados önkormányzati törvény módosításával az önkormányzatok feladatai között írná elő a parkolás biztosítását. A törvényjavaslat szerint a parkolási közszolgáltatást csak a helyi önkormányzat vagy a parkolás biztosítására alapított kizárólagos önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaság vagy társulás láthatja el külön törvényben szabályozottak szerint.
Egy módosítás szerint a parkolási közszolgáltatás végző gazdasági társaságokban fennálló 100%-os önkormányzati tulajdonrész az önkormányzatok forgalomképtelen törzsvagyonához tartozna, ez azt jelenti, hogy csak bizonyos feltételekkel, koncessziós szerződéssel vonhatnának be a parkolás üzemeltetésébe nem önkormányzati cégeket. A javaslat indoklása szerint erre azért van szükség, hogy a parkolási társaságokban "a jövőben szabályozatlanul ne jelenhessen meg a magánérdeken alapuló, elsődlegesen azt szolgáló piaci szemlélet".