Az MSZP 2013-ig bevezetné a díjmentes közösségi közlekedést Budapesten - mondta Horváth Csaba szocialista főpolgármester-jelölt az MSZP majálisán, szombaton a Városligetben.
Az ingyenes közösségi közlekedést azok vehetnék igénybe, akik legalább négy éve állandó budapesti lakosok, vagy a diákként a fővárosban tanulnak - tette hozzá. A szocialista politikus szerint ezt a parkolási díjbevételekből, valamint abból lehetne finanszírozni, hogy Budapesten bevezetnék a környezetvédelmi zöldzónákat, amelyek használatából 50 milliárd forint bevétele lehet a fővárosnak.
Horváth szerint a díjmentes utazási lehetőségért a fővárosiak már megdolgoztak. Számításai szerint az intézkedés évi nettó 327 ezer forint megtakarítást jelenthet egy budapesti családnak.
A szocialista főpolgármester-jelölt szerint vonzóbbá kell tenni Budapestet a gyalogosok, a kerékpárosok és a közösségi közlekedést használók számára. Azt szeretnék, hogy minél többen vegyék igénybe a közösség közlekedést, de ehhez javítani kell a színvonalon, növelni kell a járatsűrűséget, és új vonalakat kell indítani.
Megemlítette azt is, hogy terveik között szerepel a bér-bicikli rendszer bevezetése is. A további tervek közé sorolta, hogy több tízezer P+R parkolót hoznának létre a városon kívül, Budapesten pedig mélygarázsokat és parkolókat építenének. Kijelentette: a Demszky-korszaknak vége. "Minden erőmmel azon leszek, hogy bezárjam a kiskapukat" - mondta.
A Fidesz szerint marhaság az ötlet
Fidesz fővárosi frakciója az ingyenes BKV-ról közleményében azt írta: "ilyen marhaságot utoljára Horn Gyula miniszterelnök mondott, - a hatalom megtartása érdekében - amikor a nyugdíjasoknak ingyen repülőjegyet ígért". A közlemény hozzáteszi: Horváth kormánybiztosként alig egy hónapja Bajnai Gordon miniszterelnökkel és Demszky Gábor főpolgármesterrel együtt szerződésben vállalta, hogy az állam pénzügyi támogatást nyújt a fővárosnak, cserébe a közgyűlés az inflációval megegyező mértékben emeli évente a BKV jegyek árait.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) - a Fidesz korábban a civil szervezet elnökét delegálta a BKV felügyelőbizottságába - közleményében azt írta: BKV 130 milliárd forintos költségvetésének több mint a fele, összesen 68 milliárd forint esne ki az utazás ingyenessé tételével. Ez a forráshiány a BKV azonnali csődjét, a budapesti tömegközlekedés összeomlását jelentené, ráadásul a tömegközlekedés ma is forráshiányos - írja a közlemény. A VEKE szerint világon egyetlen 100.000 lakosnál nagyobb városban sincs teljesen ingyenes tömegközlekedés.
A részletek ismerete nélkül a kormány nem kommentálja Horváth elképzelését a BKV ingyenessé tételére, ami akár értelmes is lehet - mondta a Független Hírügynökségnek egy neve elhallgatását kérő kormányzati tisztségviselő. Mint mondta, az április elején a kormány és a főváros közti szerződés egyértelmű modellt vázol fel a BKV hosszútávon fenntartható működéséről. Ennek fontos része, hogy az utasok inflációkövető díjjal járulnak hozzá a közlekedési vállalat fenntartásához. A szerződés keretében a központi költségvetés idén 17 milliárd forintot ad a BKV-nak, 5 milliárdból pedig egy hitelt újrafinanszíroznak.
Az LMP szerint, amennyiben komoly Horváth Csaba javaslata, az ijesztő dilettantizmusra vall, ha nem, akkor "olyan mértékű populizmus, amely versenyben van a magyar csúcsért" - közölte Jávor Benedek, az LMP egyik szóvivője. Jávor szerint a BKV valóban jelentős átalakításra szorul, de a szocialista ötlet "semmilyen szakmai alapon nem támasztható alá", mivel nem látni azokat a forrásokat, amelyekből a javaslatot finanszírozni lehetne. A BKV finanszírozásának átalakítását az LMP összehangolná az állami adóreformmal.