Kínában gyártott, tengeren utaztatott és utána Németországban átcímkézett mozgólépcsőket épített be a 2-es metró felújításakor 2004-ben az Otis Felvonó Kft - írja a Magyar Nemzet a laphoz eljuttatott dokumentumokra hivatkozva. A cég nyílt nemzetközi tenderen nyerte el az 1,372 millió eurós - jelenlegi árfolyamon csaknem 378 millió forintos - megbízást, a lap szerint legalább fél tucat induló közül. (Később ebből az összegből több mint 200 ezer eurót késedelmi kötbér címén levontak.)
A lap szerint több jogsértés követhetett el a gyártó cég, a szerződés alapján ugyanis a mozgólépcsőket a németországi Stadthagenben kellett volna legyártani, mivel a beruházás nagyobb részben uniós hitelből finanszírozták, így a szerkezeteknek az EU-n belül kellett volna elkészülnie.
Az is kikötés volt, hogy a BKV egy alkalommal a helyszínen tekinthesse meg a lépcső működését, ez - a szerkezet főbb elemeinek átcímkézése után - meg is történt Stadthagenben, ahol a közlekedési vállalat mindent rendben talált.
A gyártó cég a szerződés megkötése után nem sokkal, egy dolgozói sztrájkot követően bezárta stadthageni gyárát, ezért az alkatrészeket nem tudta Európában legyártani. A lap birtokába került belső levelezés azt bizonyítja, hogy az alkatrészek a cég kínai gyárában készültek el, majd ezeket Németországba szállították. Az Otis a lap szerint a BKV helyszíni szemléje előtt eltávolította a kínai származásra utaló jeleket a berendezésekről, amit elsősorban a magyar Otis Felvonó Kft. vezetőinek ötlete volt, és ez a cég európai vezetőinek sem tetszett. A levelezésből az derül ki, hogy az egyik európai cégvezető még figyelmeztette is a magyar leányvállalatot arra, hogy ez illegális, ezért inkább fel kellene tárni a helyzetet a BKV előtt.
A mozgólépcsőt 2004-ben a Deák téri metrómegállónál építették be. A valójában kínai mozgólépcsők minősége miatt problémák merültek fel, az első hibák már a beszereléskor jelentkeztek és működés közben további problémák adódtak, például több tengely is eltörött, a lépcső fokai is deformálódtak.
A lap kérdésére a BKV azt közölte: az Otis Kft. még 2004-ben jelezte, hogy a németországi gyár helyett Kínában akarja legyártani a mozgólépcsőt, de ezt a változtatást a közlekedési vállalat nem fogadta el. Hozzátették, ellenőrizték a főbb alkatrészek németországi gyártását is, és mindent rendben találtak. A BKV állította, hogy az előforduló hibák száma nem több mint más mozgólépcsők esetében, és a felmerült gondokat az Otis Felvonó Kft. garanciálisan javította.
A Magyar Nemzet megkeresése után a cégnél belső vizsgálat indult, ennek eredményéről később adnak tájékoztatást.