Húszmilliárdos hiányt faragna le idén a BKV

Vágólapra másolva!
Bár tavaly több mint 23 milliárdos veszteséget halmozott fel a BKV, a közlekedési vállalat idén már kevesebb mint 4 milliárdos veszteséggel számol. A cég üzleti tervéből az is kiderül, hogy az idei év második felében száz fős létszámcsökkentést terveznek, ellenőröket viszont felvesznek.
Vágólapra másolva!

A BKV Zrt. 2009. évi 23,5 milliárdos vesztesége után úgy számol, hogy 2010-ben már csak 3,7 milliárd forint veszteséget fog termelni - derül ki a BKV 2010-es üzleti tervéből. Az MTI birtokába került dokumentum szerint 2010-ben a legfontosabb feladat a BKV problémamentes működésének biztosítása. A tervek szerint - a 3,7 milliárdos veszteség mellett - az üzemi eredmény 3,8 milliárd forintos nyereséget mutathat 2010 év végén. Számításaik szerint az év végére a BKV hitelállománya 76,2 milliárd, adósságállománya 81,1 milliárd forint lesz, ez 3 milliárddal több, mint a 2009-es záró érték.

A tervekben azonban azt is kiemelték, hogy a közlekedési társaság tartósan forráshiányosan működik, a fővárosi költségvetés pedig nem ad lehetőséget a működési veszteségek kompenzálására. Ahhoz, hogy a BKV tovább működjön, 28 milliárd forintos többlettámogatásra van szüksége. Ezért is állapodott meg a BKV a kormánnyal és a tulajdonos Fővárosi Önkormányzattal arról, hogy az állam 2010-ben 17,4 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást ad, és hitelt biztosítanak az októberben lejáró 5 milliárdos hitel refinanszírozására is.

A normatív támogatás nem változik, 32,1 milliárd forintot kaphat ezen a jogcímen a BKV, a fogyasztói árkiegészítés pedig 4,1 százalékkal magasabb lesz az egy évvel korábbihoz képest. E mellé a főváros plusz 5 milliárd forint működési támogatást is nyújt a közlekedési társaságnak. A BKV 2010-ben is folytatná a hatékonyságjavítási és racionalizálási lépéseket. Ennek keretében 100 fős létszámcsökkentést hajtanak végre 2010 második félévében, áttekintik a szerződésállományt, és amit kell, újratárgyalnak, 50 fővel növelik az ellenőrök számát, átvizsgálják a tarifarendszert is.

Bár a BKV 2010-ben a menetdíjbevételek kismértékű növekedésével számol, ennek teljesülése szerintük kockázatos a gazdaság állapota miatt. Beruházásokra ebben az évben a cég saját forrásból 10,2 milliárd forintot szán, ehhez társulnak a fővárosi finanszírozású projektek, amelyek összértéke 96 milliárd forint. A tervek szerint fejlesztenék a forgalomirányító és utastájékoztató rendszert. A BKV erre már megkötötte a támogatási szerződést, a költségek 80 százalékára uniós forrást vehetnek igénybe.

Fejlesztenék a pénztári rendszert is, ami lehetővé tenné a mobil jegyek árusítását. Elkezdődhet az 1-es és 42-es villamosvonal meghosszabbítása, és a budai fonódó villamos projekt is. Ezen kívül elkezdenék a 3-as metróvonal rekonstrukcióját az alagútszigetelési munkákkal. A járműpark fiatalítására is vannak tervei 2010-re a BKV-nak. Rövid távon 17+3 hannoveri villamost (TW 6000) szereznének be, eközben a megtartandó járműveket folyamatosan felújítják. Az autóbuszoknál a társaság szerint középtávon kell számolni ezer busz lecserélésével, amelynek 60-80 milliárd forintos költségvonzata van. Emellett az újabb Ikarusok folyamatos felújításával számolnak. Leselejteznék a teljes ZIU-9-es troliállományt, és helyettük 30 járművet szereznének be, a 3-as metró szerelvényeit pedig folyamatosan felújítanák.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről