"A kiszemelt áldozatoknál egy a lényeg, a kék rendszám, lehetnek kövérek, vékonyak, indiaiak nem az a fontos" - így foglalták össze röviden a Duna Tv-nek készülő Diplomatavadász című műsor lényegét a sorozatról szóló szerződésben (idézeteink betűhívek - a szerk.). A szerződés alapján példamutatónak szánt sorozat szereplői "harmincon túli komoly egzisztenciát kiharcolt nők". Egyikük, a Nemzeti Galéria fő restaurátora, szabadidejében férfiaktokat fest, mert férjhez szeretne menni, és "így próbálja 'castingolni' a férfiakat, mert annyiszor futott már zátonyra az ágyban". Mivel a modelljei "kevés ésszel és szük pénztárcával rendelkeznek", elhatározza, hogy "emeli a lécet, és csak Diplomatával hajlandó összeházasodni". Ezt a lány barátnői is, "jó ötletnek tartják, hiszen egy kék rendszám mindig jól jöhet, ha dugó van a buszsáv nyitott előttük, a rendőrök is lazábban kezelik őket, és rengeteg party-ra tudnak majd menni".
A szerződéshez mellékelt szinopszis szerint a film "ügyes helyzetekkel, hiteles szereplőkkel úgy szólhat a fiatalokhoz, hogy azok egy követendő, jó példát lássanak maguk előtt. Néha felvilágosít, néha tanít, néha pedig elgondolkodtat", fő üzenete pedig "a barátság, a szerelem és a család fontossága, az élet igenlése".
A helyesírási hibáktól hemzsegő szöveg a Duna Tv döntéshozóit meggyőzte, a műsor elkészítésére januárban megkötött szerződés alapján 223 millió forintot fizetnek a 11 részesre tervezett, epizódonként 50 perces sorozatért. A Diplomatavadászt a csatorna abból a 2,3 milliárd forintos többlettámogatásból rendelte meg, amelyet tavaly novemberben kapott az országgyűléstől. Cselényi László, a Duna Tv elnöke már korábban bejelentette, hogy - az eredetileg az MTV-nek szánt, majd MSZP-s képviselők javaslatára átcsoportosított - támogatást új sorozatokra és filmvásárlásra költik majd.
Kiszervezték, ami nem megy nekik
A tévé honlapján elérhető nyilvános szerződések szerint a tévé összesen nyolc sorozatot rendelt meg külsős cégektől. Két ifjúsági sorozat készül Suli Buli és Gézengúzok címmel, a felnőtteket a Diplomatavadászon kívül az MTV-től megörökölt Tűzvonalban újabb évadjával, valamint az Egy különleges ember című sorozattal próbálja majd megszólítani a csatorna. Készül három dokumentumsorozat is, amelyek a Balaton történetét, a Dunát és Magyarország tájegységeit fogják bemutatni.
Cselényi László a kiszervezéseket azzal indokolta a televíziót felügyelő Hungária Televízió Közalapítványnak címzett, az [origo] birtokába került levélében, hogy ezeket a produkciókat "a Duna Televízió sem személyi, sem technikai kapacitását, felszereltségét tekintve nem tudná kivitelezni", de ezek olyan produkciók, amelyket "egy 'nagykorú' televíziónak kötelessége felmutatni". A nyolc sorozatra összesen 1,358 milliárd forintot fizet ki a Duna Tv a szerződések szerint.
A nyolc tervezett sorozatból kettőre - a Suli-buli és az Egy különleges ember története címűekre - Turi János Sándor titokzatos cégeivel kötött szerződést a Duna Tv, de mint azt az [origo] a Nemzeti Filmirodától megtudta, a sorozatokat valójában Kálomista Gábor filmproducer és rendező cége készíti a Duna Tv által fizetett ár töredékéért (a két szerződés részleteiről és Turi érintett cégeiről ebben a cikkünkben olvashat részletesen). A Balaton történetéről szóló sorozatot is Turi egyik cégétől rendelte meg a Duna Tv.
Ismert cégek állnak az ismeretlenek mögött
A nyilvános szerződések szerint Turi cégein kívül még három céggel szerződött a sorozatokra a közszolgálati tévé. A Tűzvonalban új évadját a Film-art Kft. készíti, a cég vezetője és alapítója Hábermann Jenő, aki a cég honlapja szerint 1970 óta dolgozik a filmgyártásban, a cég internetes oldalán sok referencia és a cég elérhetősége is szerepel. A Duna Tv-vel kötött szerződés szerint a sorozat teljes költségvetése 268,75 millió forint, ebből a Duna Tv hozzájárulása 228 millió forint, a többit a cég fedezi. A sorozat a cég és a Duna Tv közös tulajdona lesz, amelyből a csatorna 85 százalékban, a Film-art 15 százalékban részesedik.
A Diplomatavadász-ra a Meyer Consulting Szolgáltató Kft.-vel szerződött a Duna Tv 223 millió forintért, de az már a szerződésből is kiderül, hogy a sorozatot nem ez a cég, hanem a Parabel Studio Kft. gyártja, rendezője N. Forgács Gábor, producere pedig Sallay Edina lesz (ők készítették az Álom.net című filmet is). A Diplomatavadász szerepel a Parabel Studio honlapján a referenciák között is, és a Duna Tv sajtóközelményeiben is őket nevezték meg gyártónak. A Duna Tv és a Meyer Consulting közötti szerződés érdekessége, hogy a felek a Tűzvonalban című sorozathoz hasonlóan itt is 85-15 százalékos arányban közös tulajdonosai lesznek a produkciónak, de ennél a sorozatnál a gyártás teljes költségét a Duna Tv állja.
Hasonló a helyzet a Gézengúzokra kötött szerződésnél is: a Duna Tv fizeti a teljes, 231,3 millió forintnyi előállítási költséget, de a sorozatnak 15 százalékban az ARAC Produkciós Kft. lesz a tulajdonosa. A sorozatot a sajtóközlemények és a szerződéshez csatolt melléklet szerint nem az ARAC Produkciós Kft., hanem a Next Station Productions Kft. gyártja, producere a Next Station egyik tulajdonosa, Neményi Ádám. A Duna TV az ARAC Produkciós Kft.-től nemcsak a Gézengúzok-ot rendelte meg, ezzel a céggel szerződtek 185 millió forintért a Dunát és 90 millió forintért a Magyarország tájegységeit légifelvételeken bemutató sorozatokra is, így a cég a három szerződés alapján több mint félmilliárd forintért dolgozik a Duna Tv-nek.
Az [origo] újra megkereste a filmirodát, és - ahogy korábban a Suli Buli és az Egy különleges ember esetében is - megkérdeztük, nyilvántartásuk szerint kik és mekkora költségvetéssel gyártják a Duna Tv-nek készülő másik hat sorozatot. A három tervezett dokumentumfilm-sorozatról a filmiroda nyilvántartásában - a szerződésekben szereplő címek alapján - nem találtak semmilyen adatot.
A Tűzvonalban új évadját a filmiroda adatai alapján is a Duna Tv-vel szerződő Film-art Kft. gyártja 276,5 millió forintos költségvetéssel. A másik két fikciós sorozatot azonban az irodánál sem a szerződő cégek jelentették be: a Diplomatavadászt a Parabel Studio Kft. gyártja a Duna Tv-s szerződésben szereplő összegnél jóval nagyobb, 327,5 millió forintért, a Gézengúzok-ot pedig a Next Station Productions Kft. 190,69 millió forintos költségvetéssel jelentette le. A filmiroda igazgatója, Taba Miklós az [origo] kérdésére azt mondta, legjobb tudomása szerint ezek nettó összegek (a Duna TV szerződéseiben a bruttó árak szerepelnek).
Több tucat cég egy kis irodában
A Duna TV - még a Turi János Sándor cégeivel kötött szerződések kapcsán - a múlt héten azt írta az [origo]-nak, hogy a filmiparban bevett szokás, hogy a gyártó cégek nem közvetlenül, hanem produceri cégeken keresztül szerződnek a megrendelővel. A Duna Tv állítása szerint Turi János Sándor - akit az [origo]-nak sem a cégein, sem a Duna Tv-n keresztül nem sikerült utolérnie - "neves" filmproducer, több csatornának beszállítója.
A Diplomatavadász-ra és a Gézengúzok-ra szerződő Meyer és az ARAC tulajdonosai a cégnyilvántartás alapján nem tűnnek tapasztalt producernek. A Meyer Consulting és az ARAC is új cég, a cégkivonat szerint mindkettőt 2009. október 26-án, két és fél hónappal a Duna TV-s szerződéskötés előtt jegyezték be. Tulajdonosaik is részben azonosak, a Meyer Consultingnak Szántó György az ügyvezetője és egyetlen tagja, az ARAC-nak Pók Krisztina az ügyvezetője, de ennek a cégnyilvántartás szerint Szántó György is tagja.
Pók Krisztinának ez az egy, frissen alakult cég köthető a nevéhez, Szántónak a Meyeren és az ARAC-on kívül egy cégben van érdekeltsége: egyedüli tulajdonosa és tagja a 2008 nyarán alapított, 500 ezer forint jegyzett tőkéjű Open-Garden Kft.-nek, amelynek egyetlen tevékenységi köre a zöldterület-kezelés. A két cég honlapját, telefonos elérhetőségét vagy referenciáit nem sikerült megtalálnunk. A cégek és ügyvezetők nevére keresve az interneten csak a Duna Tv-vel kötött szerződéseket találtuk meg. A cégnyilvántartás szerint a Meyer Consultingnak nem is a filmgyártás, hanem az üzletviteli és egyéb vezetési tanácsadás a főtevékenysége. Szántó György az iWiW-es adatlapján megadott ugyan egy mobiltelefonszámot, de azon nem tudtuk elérni.
Szerettük volna megkérdezni a cégek ügyvezetőit a Duna Tv-vel kötött szerződéseikről, ezért felkerestük a cégnyilvántartásban szereplő címeiket. A Meyer Consulting Kft. a Vízimolnár utcában, a Pók utcai lakótelep egyik négyemeletes panelházának földszintjére van bejegyezve. A címen hétfőn reggel egy ingatlaniroda lelakatolt kis irodáját találtuk, ahova az ajtó mellé kifüggesztett tábla tanúsága szerint a Meyeren kívül további 52 cég van bejegyezve. Az ajtón szerepelt egy közös képviselő mobiltelefonszáma, őt még hétfőn felhívtuk, de azt mondta, a hozzájuk bejelentett cégek és így a Meyer Consulting telefonos elérhetőségét is csak a hatóságoknak adhatja ki. A közös képviselő megígérte, hogy eljuttatja telefonszámunkat Szántó Györgyhöz azzal az üzenettel, hogy beszélni szeretnénk vele a cégről, de Szántó György azóta sem jelentkezett.
Az ARAC Produkciós Iroda Kft.-nek a XV. kerületben, a Nyírpalota utcában van a székhelye. A címen itt is csak egy székhelyszolgáltató irodát találtunk, amely a prospektusuk szerint olyan mikrovállalkozásoknak kínál székhelybérletet, amelyek nem irodában végzik a munkájukat, és nehézséget jelentene nekik a törvényben előírt székhelyet biztosítani a vállalkozásukhoz. A tízemeletes panel bejárata elé kifüggesztett tábla szerint a Duna Tv-vel több mint félmilliárd forintért szerződő cég 122 másik céggel osztozik a pár négyzetméteres földszinti székhelyen. Amikor hétfőn ott jártunk, épp nem volt az irodában az a munkatárs, aki a cégek elérhetőségét kezeli, így később telefonon próbáltuk megkérdezni, de a cégtáblán feltüntetett telefonszámon senkit nem értünk el.
"Nem ránk tartozik, mi a szerepe"
A Diplomatavadász ötlete a Parabel Studio egyik alapítójáé és a sorozat rendezőjéé, N. Forgács Gáboré volt - tudtuk meg a sorozat producerétől, Sallay Edinától. A producer elmondta, hogy a Parabelt a Meyer Consulting kérte fel a munkára, velük állnak szerződéses viszonyban. "Hogy mi a szerepe a Meyer Consultingnak, nem ránk tartozik. A megbízást tőlük kaptuk, és nagyon örülünk neki, hogy elkészíthettük a sorozatot" - írta az [origo] -nak arra a kérdésre, hogy ha a sorozat ötlete a Parabel Studióé volt, és a gyártást a kezdetektől fogva a Parabel végzi, miért nem közvetlenül szerződtek a Duna Tv-vel, mi a szerepe a Meyer Consultingnak.
Sallay szerint ők nem ismerik a Meyer és a Duna Tv közötti szerződést és az abban szereplő adatokat sem, de azt, hogy ők mennyiért vállalták a sorozat gyártását, titoktartási kötelezettségük miatt nem árulhatta el. Mivel a Duna Tv és a Meyer közötti szerződésben az szerepel, hogy a sorozat teljes költségvetését a Duna Tv fizeti, a filmirodánál viszont a szerződéses összegnél nagyobb költségvetéssel szerepel a sorozat, megkérdeztük, hogy a különbözetet ki finanszírozza. Sallay válasza szerint a rendelkezésükre álló összeg és a teljes költségvetés közötti különbözetet egyéb szponzorok, támogatók bevonásával oldották meg.
Megkerestük a Gézengúzok-at gyártó Next Station Productions Kft.-t is, Neményi Ádám ügyvezető igazgató, a Gézengúzok producere csütörtökön délután, cikkünk megjelenése után írásban válaszolt kérdéseinkre. Neményi megerősítette a filmiroda adatát, miszerint a sorozat 190 millió forintos költségvetésből készül.
"Még évekkel ezelőtt, mikor a High School Musical hatalmas sikereket ért el jutott eszünkbe az ötlet, hogy kellene valami hasonló témájú filmet csinálni. Akkoriban Széles Iza énekelte a film főcímdalát, akit a Next Station Productions menedzsel. Későbbiekben örömmel vettük a ARAC Produkciós Iroda megkeresését, hogy dolgozzunk ki egy olyan forgatókönyvet, amely a Duna Televízió műsorstruktúrájába beleillik" - írta a producer, aki szerint a szinopszist az ARAC Produkciós Irodával közösen készítették el, de a tervezetet az ARAC nyújtotta be a Duna Televíziónak. A cég az ARAC-cal áll szerződéses viszonyban, de arra, hogy mennyiért vállalták el a sorozatot, Neményi üzleti titokra hivatkozva nem válaszolt.
Vizsgálódik a kuratórium A Duna Tv-t felügyelő Hungária Televízió Közalapítvány hétfői ülésén egyhangú határozatot hozott arról, hogy felkérik a Duna Tv elnökét, Cselényi Lászlót, hogy adjon teljes körű információt a felügyelőbizottságnak a szerződések mögötti alvállalkozói szerződésekről, és azok szerződési összegeiről. Egyúttal a felügyelőbizottságot is felkérték arra, hogy folytasson le részletes vizsgálatot a kifogásolt szerződések "jogszerűségéről, gazdasági hatékonyságáról, azok piaci ár-érték arányairól, beleértve a szerződő partnerek alvállalkozói szerződéseit is". A vizsgálatra a felügyelőbizottságnak tizenöt napja van. |
"A Duna Tv nem ellenőrizheti az elszámolásokat"
A Duna Televízió elnöke egy hétfői közleményében azt írta a külsős cégekkel kötött szerződéseikről, hogy a "Duna Televíziónak egyelőre nincs és még nem is lehet rálátása arra, hogy a fővállalkozónak hány alvállalkozóval és milyen nagyságrendű szerződései vannak, de egyet tudunk: a hazai televíziós piacon teljesen átlagos percáron készülnek ezek a produkciók".
Megkérdeztük a Duna Televíziót, hogy vizsgálják-e a külsős szerződéseiket. A televízió a sajtóosztályon keresztül írásban azt válaszolta az [origo]-nak, hogy "a Duna Televízió nem ellenőrizheti a fővállalkozó és az egyes alvállalkozók közötti elszámolásokat, hanem csak azt ellenőrizheti, hogy ár-érték arányos produkcióhoz jut-e, a hazai piacon szokványos áron. A Duna Televíziót még az sem érdekelheti, ha a fővállalkozó az egyes alvállalkozóit áron alul vagy akár éhbérért dolgoztatja."
Szerettük volna azt is megtudni a televíziótól, hogy pontosan mire költik el a több mint 2,3 milliárd forintos többlettámogatást, amelyet a Pénzügyminisztériumtól kapott tájékoztatás szerint májusig több részletben már átutalt a Magyar Államkincstár a tévének. A csatorna kérdésünkre annyit írt, hogy a válaszokat megtaláljuk a honlapjukon - ott azonban nincs fent a cég 2010-es üzleti terve, a 2,3 milliárd forint sorsára így csak a nyilvános szerződésekből lehet következtetni.