Indokolatlanul sokat számláznak a telefonhasználatért a börtönökben, pedig ez az egyetlen gyors kapcsolat a védővel, a hozzátartozókkal - közölte hétfőn Szabó Máté ombudsman, aki szerint a börtönüzletekben is annyit is kérhetnek az áruért, amennyit akarnak, hiszen a raboknak nincs más vásárlási lehetőségük. A rács mögötti boltok árait ennek ellenére nem találta túlzottan magasnak a biztos, aki szerint a telefonhasználat korlátozása és díjszabása viszont visszásságot jelent.
A fővárosi börtönben az előzetesen letartóztatottak mindössze heti három alkalommal, tíz percet telefonálhatnak, ebben a védővel folytatott beszélgetés is benne van. Ráadásul száz emberre jut egy készülék, ami hetente elromlik - olvasható az ombudsman állásfoglalásában. A védelemhez való jog érvényesülését Szabó szerint közvetlenül veszélyezteti, ha az előzetesen letartóztatottakat korlátozzák a védőjük felhívásában.
A védők általában mobiltelefonon érhetők el, a mobil a budapesti büntetés-végrehajtási intézetből 120, a szombathelyiből 105 forintos percdíjjal hívható, hétköznap is, ünnepnapokon is. A hívásokat egy független rendszer kezeli, amely egyrészt lehetővé teszi a fogvatartottak kapcsolattartását, másrészt a telefonbeszélgetések biztonsági ellenőrzését. Ezt a telefonrendszert egy kizárólagosságot élvező kft. működteti, amely csak a telefonálóktól kér pénzt, a büntetés-végrehajtás intézményeitől nem. Az ombudsman szerint így nem érvényesül a piaci verseny, ezért magasak a percdíjak.
Hasonló panaszok máshonnan is érkeztek Szabó Máté ombudsmanhoz, jelenleg több mint 16 ezren élnek a hazai büntetés-végrehajtási intézetekben, a szükségleti cikkek megvásárlása, illetve a telefonálás mindannyiukat érinti.
Az ombudsman javasolta Navracsics Tibor közigazgatási és igazságügyi miniszternek, hogy elfogadható mértékben szabályozza a telefonbeszélgetések minimális heti időtartamát, továbbá az új bv-kódexben - a belügyminiszterrel együttműködve - biztosítsa a védővel való korlátlan telefonbeszélgetés lehetőségét, beleértve a védő hívásának fogadását is. A nemzeti fejlesztési minisztertől azt kéri, hogy fontolja meg speciális szabályozás, ezen belül árszabályozás kialakítását, a büntetés-végrehajtás országos parancsnokának pedig azt ajánlja, egyeztessen a bv-intézetekkel és a rendszert működtető kft.-vel a telefonhívások percdíjainak csökkentéséről, a hétvégi, ünnepnapi kedvezményes díjszabás kialakításáról.
Nem túl drágák a börtönboltok
A levelezés, a látogatás a telefonálást nem pótolhatja, mert nem elég gyors és közvetlen, a látogató fogadására pedig csak havonta egyszer van lehetőség. Az elítéltek szabadulása utáni társadalmi visszailleszkedés elengedhetetlen feltétele a magánszféra fenntartása, a kapcsolat megőrzése a családdal, házastárssal, barátokkal - olvasható a közleményben. Az előzetesen letartóztatottak esetében pedig - az ártatlanság vélelme miatt is - kiemelkedő fontosságú mind a védővel, mind a családdal való kapcsolattartás biztosítása - közölte az ombudsman.
A börtönökön belül működő üzleteket külső vállalkozókkal kötött szerződések alapján működtetik. A boltok árait nem a hipermarketek, nagyáruházak, hanem a kisebb élelmiszerboltok áraihoz hasonlították, és a Gazdasági Versenyhivatal szerint az árak összhangban vannak a kiskereskedelmi árakkal. Ugyanakkor a kizárólagos helyzet felveti a túlárazás és az alacsony minőségű szolgáltatás nyújtásának veszélyét - derül ki az ombudsman állásfoglalásából. A fogyasztóvédelem pedig nem ellenőrizheti a bv-intézetek belső boltjait, ami jelentősen megnöveli az intézetek felelősségét - figyelmeztetett az állampolgári jogok biztosa.
Nincs realitása a műszaki fejlesztésnek
Alapvető problémát jelent a büntetés-végrehajtási intézményekben az, hogy sokszor kevés telefonkészülék áll a rabok rendelkezésére, valamint hogy nem megoldott a befelé irányuló kapcsolattartás sem, holott erre a védelem szempontjából szükség lenne - mondta Bánáti János, a Magyar Ügyvédi Kamara elnöke az MTI-nek az ombudsmani jelentésre reagálva.
A kamara elnöke a múlt héten konzultált a büntetés-végrehajtás országos parancsnokával, többek közt a fogvatartottak és a védők kapcsolattartásának problémáiról. Bánáti szerint a jelenlegi technikai színvonal csak a kifelé való kommunikációt teszi lehetővé, azaz nincs lehetőség arra, hogy a védő kezdeményezzen beszélgetést a fogvatartottal, a kifelé való telefonálás pedig a kevés készülék miatt nehézkes. Hozzátette, a parancsnok a befelé történő kommunikációval kapcsolatban nem sokkal bíztatta, mert nem látja realitását a közeljövőben annak, hogy műszaki fejlesztésre kerüljön sor az intézetekben.