95 százalékban elkészült a Duna-parti CET a beruházó Porto Investment szerint, az épület átadása mégis a bizonytalan jövőbe tolódott, miután a projekt két gazdája, a fővárosi önkormányzat és a beruházó közötti viszony látványosan megromlott. Ennek leginkább nyilvánvaló jele az volt, amikor a két partner két hete külön tartott sajtótájékoztatót a projektről, amelyeken kölcsönösen egymást bírálták (erről bővebben itt olvashat).
Az [origo] utánajárt, mi okozta a nyílt konfliktust.
A Szabadság híd és a Petőfi híd között, a Közraktárak épületeiből és egy fém-üveg héjból készülő, hatalmas bálnát formázó CET-projekt megvalósításáról még az előző városvezetés állapodott meg a Portóval. A konstrukció lényege, hogy a terület tulajdonosa a főváros - és ez így is marad -, az építkezést azonban a Porto valósítja meg és fizeti, és később ő üzemelteti és adja bérbe az épületet. A beruházó ugyanakkor az építkezés költségeinek legnagyobb részét hitelből fedezi, amelyre viszont a fővárosi önkormányzat lényegében készfizető kezességet vállalt a szerződés szerint. Ennek alapján elvileg mindkét fél érdeke az, hogy a CET mielőbb és zökkenőmentesen elkészüljön.
A Porto az [origo] kérdésére ugyanakkor azt közölte, hogy a fővárosi önkormányzat a múlt héten - ígérete ellenére - nem írta alá a projekt befejezéséhez és a használatbavételi engedélyhez elengedhetetlen közműszerződéseket, amelyek nélkül az épületben nincs áram, víz és fűtés sem. A cég szerint egy keddi személyes egyeztetésen - amely a Porto és a tulajdonosi jogokat a főváros nevében formálisan gyakorló Fiműv Zrt. munkatársai között zajlott - arra kaptak ígéretet, hogy a hétvégére, de legkésőbb a jövő hét elejére meglesz az áram- és a gázszolgáltatásról szóló szerződések aláírása. Ugyanakkor "a víz- és csatornaszerződések sajnos még nem kerültek napirendre" - írta kérdéseinkre a Porto.
Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes az [origo]-nak azt mondta, "a főváros mint tulajdonos megtett minden olyan lépést, amely ahhoz szükséges, hogy a közműszerződések megköttessenek". Szerinte a fővárosnak az ügyben már nincs feladata, a továbbiakban a Portónak kell intézkednie és teljesítenie a kötelezettségeit. Bagdy állításáról megkérdeztük a Portót, a cég azonban mostanáig nem reagált.
Intézőt kapott a közművesítés ügye
Sényi Gábor, a Fiműv Zrt. vezetője szerint a közművesítés körüli huzavonát lényegében a Porto késlekedése okozta. A főváros és a Porto között kötöttt szerződésben ugyanis azt rögzítették, hogy a fejlesztő minden ügyintézést vállal - ide tartozik például a mérőórák felszereltetése vagy a közműszerződések előkészítése. Ehhez képest azonban Sényi szerint az épület nem készült el, a főváros pedig nem volt abban a helyzetben, hogy a mérőórák szerződéseit aláírja, hiszen a főváros csak akkor veheti - mint tulajdonos - a nevére a mérőórákat, ha az épület már elkészült, például megvan a jogerős használatbavételi engedély.
A vezérigazgató szerint a fejlesztőnek fel kellett volna szereltetnie a mérőórákat, átmenetileg a saját nevére véve azokat, vagy gondoskodni az épület ideiglenes téliesítéséről, hogy a hidegben is haladhasson a munka. "Nem a közművek miatt nincs kész a CET" - fogalmazott. Mivel a közművek felszerelése, beüzemelése nem történt meg, a fővárosi önkormányzat a közgyűlésen január végén úgy döntött, hogy a saját cégét, a Fiműv Zrt.-t bízza meg a helyzet rendezésével. Sényi szerint azóta a Fiműv lényegében a főváros nevében eljárva intézkedik, hogy mielőbb megtörténhessen a közművesítés. A vezérigazgató azt mondta, elindította a folyamatokat, a Fiműv aláírása szerepel a jelenleg a szolgáltatóknál járó dokumentumokban.
Az "új mentalitás" okoz feszültséget
A Porto kérdésünkre azt közölte, ők valójában nem értik, hogy mi okozza a két fél között kialakult konfliktust, a főváros eddig ugyanis szerintük semmilyen konkrétumot nem kért rajtuk számon. Azt sem jelezték, hogy mit szeretnének változtatni - közölte a cég, amely állítása szerint hivatalos tájékoztatást arról sem kapott, hogy a korábbi hírek szerint az önkormányzat vizsgálja a már korábban megkötött szerződéseket.
A cég "jóindulatot" és "jóhiszemű együttműködést" szeretne látni a főváros részéről, "hogy a CET megszerezze a jogerős használatbavételi engedélyt és a budapestiek végre birtokba vehessék ezt a csodálatos épületet". Szerintük ha a fővárosi önkormányzat aláírja a közműszerződéseket és kiadja a szükséges tulajdonosi hozzájárulásokat, akkor lehet, hogy még késő tavasszal meg tud nyitni az évek óta készülő épület, ha nem, akkor valószínűleg szeptemberre csúszik az átadás.
Az üveghéj már kész
Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes azt mondta, a Porto nagy késedelembe esett, és most a fővárosra mutogat. Az épületet 2010. augusztus 31-éig be kellett volna fejezni, és meg kellett volna szerezni a jogerős használatbavételi engedélyt - jelentette ki, hozzátéve, hogy az október elején felálló új városvezetésnek elvben már nem is kellett volna foglalkoznia az üggyel, ha a Porto képes lett volna betartani a határidőket. Bagdy szerint a cég ezzel nem teljesítette a szerződésben vállalt kötelezettségét, ezért a főváros már többször bejelentette a kötbérigényét. A Porto egyelőre vitatja ennek jogosságát, vis maior körülményekre hivatkozva, amelyeket azonban a főváros nem fogad el.
A főpolgármester-helyettes szerint a konfliktust az váltotta ki a két fél között, hogy az új városvezetés "más mentalitással" áll a problémákhoz, és - mint fogalmazott - szereti az ügyeket áttekinteni. Szerinte a főváros előző vezetése túlságosan engedékeny volt a beruházó iránt, és a szerződésben számos kockázatot átvállalt. "Az egész ügylet hátrányos nekünk, olyan a konstrukció, hogy a fejlesztő kockázata minimális, miközben a potenciális haszon nála jelenik meg" - fogalmazott. "Külön sérelmezzük, hogy ennek ellenére sem sikerült befejezni az épületet" - tette hozzá.
Jelenleg így fest a CET belülről
Szerinte jelenleg az önkormányzat sok információnak nincs birtokában, a szerződésekből például nem derül ki egyértelműen, hogy milyen kondíciókkal vállalta a város a készfizető kezességet a Porto által felvett hitelért. A főpolgármester-helyettes szerint most az a kérdés, hogy a Porto képes-e egyáltalán befejezni az épületet - ezért kezdeményeztek a hitelt nyújtó bankkal közös tárgyalást. Bagdy szerint a beruházó a sajtóban való kommunikációval és az önkormányzatra mutogatással igyekszik kompenzálni azt, hogy - mondta sajtóhírekre hivatkozva Bagdy - súlyos fizetési problémái vannak, és emiatt lassulhattak le a munkák. (Szerdán ezzel az állítással kapcsolatban is megkérdeztük a Portót, de eddig nem kaptunk választ.)
A felvetésre, hogy elvileg egymás partnereinek számítanak a CET befejezésében, mégis nyilvánosan vállalják a konfliktust, például külön sajtótájékoztatót tartanak, Bagdy azt mondta: tisztában van vele, hogy együtt kell működniük, éppen ezért fogalmaz "ilyen visszafogottan". Szerinte a tárgyalásokon nem érzékel feszültséget, de ha a Porto meghirdet egy sajtótájékoztatót, és a meghívóban az ő neve is szerepel - előzetes egyeztetés nélkül -, akkor az szerinte nyilvánvalóan megtévesztő.
A Duna-parti volt Közraktárak helyén a mintegy 27 ezer négyzetméteres CET (Central European Time, azaz közép-európai idő) nevű komplexum egy 8,5 milliárd forintos beruházás. Az épület a tervek szerint nemcsak bevásárlóközpont - sőt, honlapja szerint szándékosan igyekszik majd elkerülni a "hagyományos bevásárlóközpontok hangulatát" -, hanem kulturális-művészeti programok, kiállítások és koncertek, és közösségi események színtere is lesz. A szervezők a gasztronómiára is hangsúlyt helyeznek majd, és megpróbálják kihasználni a közvetlenül a Duna partján húzódó 200 méteres teraszsáv előnyeit. A CET kulturális igazgatójával, Kőrösi Orsolyával készült interjúnkat itt olvashatja el, itt pedig megnézheti a videónkat a CET jelenlegi állapotáról. |