Egy S8-as Audit, a német gyártó csúcsmodelljét használja szolgálati autóként Lázár János, a Fidesz parlamenti frakciójának vezetője, Hódmezővásárhely polgármestere. Lázár a Blikknek azt mondta, hogy a kocsit havi 500-600 ezer forintért bérlik, használtan került hozzájuk, és értéke 15 millió forint körül lehet.
"Én egy hónapban hétezer kilométert is megteszek autóval" - mondta Lázár keddi sajtótájékoztatóján, és hozzátette, hogy a munkája miatt napi rendszerességgel kell Budapest és Hódmezővásárhely között ingáznia. Lázár közölte, hogy neki a kocsi márkája és típusa "irreleváns", de ahhoz ragaszkodik, hogy olyan autót biztosítsanak számára, amely képes "üzembiztonságosan" megtenni a két város közötti utat. "Tekintettel arra, hogy két kisgyerekem van, azért ne várják el, hogy ezt a 400 kilométert, meglehetősen rövid idő alatt olyan járművel tegyem meg, amely percenként lerobbanhat"" - mondta Lázár.
Az [origo] által összegyűjtött információk alapján azonban vannak olyan autók, amelyek ugyan szintén gyorsak és nagyok, de nemcsak olcsóbbak, hanem megbízhatóságban és fogyasztásban is jóval kedvezőbbek az S8-asnál.
"Sokat eszik, de király a hangja"
"Nagyon jó autó, de sokat fogyaszt, ha nagyon lassan mész vele, akkor is 16 liter a minimum" - mondta egy neve elhallgatását kérő S8-tulajdonos, aki ugyanakkor hozzátette, hogy "király a hangja". Ha valaki az autó sportos menetteljesítményeit is kihasználja, akkor inkább 20-22 liter a reális fogyasztás, erősítette meg egy másik használó is.
A tulajdonosok szerint hosszú utazásokra az S8-as jó választás, hátránya viszont, hogy gyakran kell megállni tankolni, mert hiába 90 literes az üzemanyagtank kapacitása, mintegy 400-500 kilométerenként kifogy a benzin, ráadásul nem mindegy, mit tankolunk, ugyanis a kifinomult motor a normál 95-ösnél drágább, 98-as oktánszámú üzemanyagot igényli.
Sportautókat megszégyenítő teljesítmény Az S8-as Audi az A8-as luxuslimuzin legsportosabb és legerősebb változata. A motorháztető alatt egy 5,2 literes, tízhengeres blokkot találni 450 lóerővel és 540 newtonméternyi nyomatékkal. A motor képességeiről sokat elárul, hogy ugyanezeket használja az Audi tulajdonában lévő Lamborghini is a szupersportautóihoz. A bődületesen erős motornak és az állandó összkerékhajtásnak köszönhetően mindössze 5,1 másodpercre van szüksége az S8-asnak a 100 km/órás sebesség eléréséhez, míg végsebessége kis híján elérné a 300 km/órás tempót, ha nem tiltana le az elektronika 250 km/óránál. |
Bár Lázár az S8-as használatát részben az üzembiztonsággal indokolta, az erre vonatkozó statisztikák szerint ennek az autómodellnek nem ez az erőssége. Bár a német gyár autói rendre jól szerepelnek a megbízhatósági statisztikák listáin, léteznek az S8-asnál jóval megbízhatóbb Audik is. A német autóklub, az ADAC minden évben közzéteszi - különböző kategóriákra bontva - a legmegbízhatóbb autók listáját, amelyen (az A8-asnál egy számmal kisebb) A6-os viszont már évek óta a harmadik legjobb helyen áll, őt a valamivel kisebb A4-es Audi követi. Ugyancsak jól szerepelt még a listán az ötös BMW (5. hely) és az E osztályos Mercedes (6. hely), amelyek szintén szóba jöhetnek mint felsőbb kategóriás szolgálati autók, de a középkategóriás cégautók egyik favoritja, a VW Passat is ott van a 9. helyen. Egy másik szervezet, a TÜV által kiadott listán, amely a 2-3 éves autók meghibásodási statisztikáit összesíti, ugyancsak az Audi A6 a legjobban teljesítő Audi, amely így is csak a 22. helyen áll.
Audi S8
Szerdán megkerestük a hódmezővásárhelyi önkormányzatot az autó beszerzésével kapcsolatos kérdéseinkkel, de Göbl Vilmos, az önkormányzat kommunikációs referense az [origo] megkeresésére azt mondta, hogy Lázár János kedden már széleskörűen tájékoztatta a sajtót a gépkocsihasználatáról. Göbl csak annyit közölt, hogy az autó bérleti díjában benne van a biztosítási díj, az adó és a teljes szervizköltség.
Nem aszfaltszaggatóak, de takarékosabbak
Az [origo] autós rovata összeszedett négy olyan modellt, amely nagy, kényelmes, és akár sofőrös autónak is megfelel. A végsebességük ugyan nem éri el az S8-as 250 km/óráját, az autópályákon megengedett 130 km/órás sebességet viszont erőlködés nélkül elérik és tartják, és nem kell beléjük drága 98-as benzint tankolni.
Volvo S80 1.6D DRIVe
Elsőre kicsit bizarr dolognak tűnhet a legnagyobb Volvóba egy mindössze 1,6 literes, 109 lóerős dízelmotort rakni, ám ezzel is könnyedén lehet tartani a forgalom ritmusát a KRESZ adta határok között. A nálunk járt tesztautó a legidegőrlőbb budapesti araszolgatásban is hét liter körül fogyasztott, míg városon kívül, két személlyel 5,5 liter gázolajjal is beérte 100 kilométerenként. (Az autóról írt tesztünket itt olvashatja.)
Szándékosan az előző generációs ötös BMW-t vettük elő, hiszen Lázár Audija sem a legújabb generációt képviseli. A BMW 520d, azaz a kétliteres dízelmotorral szerelt bajor modell igazi bestsellernek számított nálunk, ezzel a motorral adták el a legtöbbet ebből a típusból, ami nem csoda, hiszen a teszt alatt mi is rájöttünk, igazából nincs is szükség nagyobb, erősebb motorra, ráadásul a hat liter körüli átlagfogyasztás sem elhanyagolható tényező.
A legnagyobb Skoda hátsó üléseinek helykínálata akkora, hogy már-már felveszi a versenyt az Audi S8-aséval, bár az kétségtelen, hogy az autó orrán lévő embléma nem csillog olyan fényesen, mint a négy karika. A Skoda Superb kínálatában létezik egy Greenline nevű kivitel, amelyet a lehető legalacsonyabb fogyasztásra optimalizáltak. A nálunk járt 1,9 literes dízelmotorral szerelt tesztautó mindössze 5,8 litert fogyasztott átlagban.
Nagy, kényelmes, elegáns, összkerékhajtású Audit is találni az S8-as helyett, méghozzá az S8-asnál jóval takarékosabbat. Mi is kipróbáltuk a háromliteres dízelmotorral szerelt Quattrót 2007-ben. A cégvezetők és politikusok körében is népszerű típus végsebessége - a 233 lóerős dízelmotorral - 247 km/óra, az általunk mért fogyasztása viszont csak tíz liter gázolaj volt, ami mintegy fele az S8-as étvágyának. (Az autóról készült teszt itt olvasható.)
Szerkesztői megjegyzés: A cikkben korábban szerepelt egy autóbeszerzésekkel foglalkozó cég szakértőjének nyilatkozata, ő azonban a megjelenés után kérte, hogy töröljük a cikkből, mert szerinte szereplése kockázatos a cége számára.