György István főpolgármester-helyettes február végén levelet küldött a kerületi önkormányzatoknak, amelyben arról írt - hasonlóan Vitézy Dávidnak, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezetőjének korábbi nyilatkozatához -, hogy a főváros szeretné egységesíteni a parkolási rendszert, vagyis megszüntetni azt a helyzetet, hogy a fővárosi tulajdonú utakon és a belvárosi kerületekben más-más cégek, különféle szabályok és tarifák alapján szedjenek parkolódíjat. "Ma már szép számmal léteznek olyan utak, ahol az út két oldalán különböző parkolásüzemeltetők működnek, akik az azonos tarifaszint ellenére egymás parkolójegyeit nem fogadják el, és külön ügyfélszolgálatot működtetnek. Egyes csomópontokban három különböző üzemeltető jelenléte is elképzelhető. Úgy gondolom, egyetértünk abban, hogy a budapestiek nem ezt várják tőlünk" - írta György István a kerületi polgármestereknek (a levelet elolvashatja itt, a pdf dokumentum 89. oldalán).
Az egységesítést a főváros úgy képzeli el, hogy saját cége, az idén január elseje óta a fővárosi tulajdonú utakon parkolódíjat szedő Parking Kft. venné a kezébe a parkolásszervezést. "A parkolócégek szaporodása nem mutat az egységesülés irányába, ezen változtatni kíván a BKK" - indokolta az [origo]-nak a lépések szükségességét a közlekedési központ. Kétféle megoldást tud elképzelni a főváros és a BKK: az egyik, hogy az egész városban egységes ügyfélszolgálattal és egységes pótdíj-nyilvántartással találkoznának az autósok, és ezt a Parking Kft. intézné. A másik, hogy a Parking Kft. teljesen átvenné a parkolócégektől a feladatot, amely így lényegében kikerülne a kerületek hatásköréből, a bevételeket pedig arányosan osztanák el a kerületek és a főváros között. A főváros azt javasolta a kerületeknek, hogy ha lejár az éppen érvényben lévő szerződésük a nekik dolgozó parkolócégekkel, akkor a Parking Kft.-t bízzák meg az üzemeltetéssel.
Tavaly óta ugyanakkor elszaporodtak Budapesten a parkolócégek, jelenleg összesen hét van belőlük. Korábban a Centrum Parkoló Kft. pótdíjazott számos kerületben, de egyik első intézkedéseként a Fidesz-kormány módosította a parkolásra vonatkozó szabályokat: kikötötte, hogy parkolás szervezését magáncégek a jövőben nem végezhetik, csak önkormányzatok, vagy a száz százalékig tulajdonukban álló cégek. Az elfogadott törvény szerint az érvényes szerződéseket nem kellett felbontaniuk az önkormányzatoknak, azok az eredeti határidőig érvényben maradhattak, de 2010-ben megkezdődött az átrendeződés. (A parkolás átalakításáról részletesen itt és itt olvashat.)
A változások nyomán már több kerület saját kezébe vette a parkolásszervezést. Az V. kerületben régóta a Fővárosi Közterületi Parkolási Társaság tevékenykedik, a XIII. kerületben pedig a Budapesti Önkormányzati Parkolási Kft. A fővárosi tulajdonú utakon január elseje óta a Parking Kft. pótdíjaz. Tavaly év eleje óta a VIII. kerületben a Józsefvárosi Közterületi és Parkolási Rendészet működik, és ugyanekkortól a VII. kerület is külön céget alkalmaz: az Er-Park Kft.-vel tíz évre szóló szerződést kötöttek. Idén januártól tíz éven át a IX. kerület is saját cégét alkalmazza, a Ferencvárosi Parkolási Kft.-t.
A hetedik parkolásszervező cég a Centrum Parkoló Kft., amelynek még öt kerülettel van érvényes szerződése, a szerződések közül viszont több hamarosan lejár, vagy éppen a napokban járt le. A fizetős parkolás óriási üzlet: a Parking Kft. egy 2009-es becslése szerint a fizető parkolásból három év alatt csaknem 20 milliárd forint bevétele származott a parkolócégeknek, akik az önkormányzatoknak csak mintegy 9 milliárdot fizettek ki (az akkor Budapesten működő három parkolási cég közül minden évben a Centrum könyvelte el a legnagyobb bevételt, évente több mint 3 milliárd forintot).
Az [origo] megkérdezte a további terveikről azokat a kerületeket, amelyeknek hamarosan lejár a szerződése a Centrummal. Nagy részük a jelek szerint nem a főváros által szorgalmazott egységesítés felé veszi az irányt.
"A kerületek ne szenvedjenek hiányt"
A VI. kerületben a kérdés már eldőlt: a Centrum Kft.-vel felmondták a szerződést, és május 1-jétől az önkormányzat, pontosabban a Terézvárosi Vagyonkezelő Nonprofit Zrt. veszi át a parkolás üzemeltetését, addig kiépítik az ehhez szükséges infrastruktúrát. "Rossz konstrukciójú volt a szerződés, és folyamatos elszámolási vitáink voltak" - indokolta az [origo]-nak a döntést Czuppon Zsolt kerületi képviselő. A kerület úgy számol, hogy ezután a Centrumtól eddig befolyó pénz négyszeresét is képes lesz beszedni, azaz évi 1-1,2 milliárd forintos bevételhez juthat - ebből lejönnek az 550 millióra becsült kiadások. Czuppon a fővárosi egyégesítési szándékra vonatkozó kérdésünkre azt mondta: már nincs lehetőség rá, hogy a Parking Kft.-nek adják át a kerületi parkolásszervezést. A kerületi renszer kialakítása már hónapokkal ezelőtt megkezdődött, és nem lehetett leállítani - mondta.
A Centrum Kft. szerződése a II. kerületben március 20-án járt le. A kerület honlapján található, hétfőn megjelent tájékoztató szerint a kerület veszi át a rendszer üzemeltetését, vagyis a fővárossal egyelőre nem működnek együtt. Az üzemeltetést ezentúl a kerületi polgármesteri hivatal Városrendészeti és Környezetvédelmi Irodájának parkolási csoportja végzi. A tájékoztató szerint a hivatal munkatársai ellenőrzik majd a parkolóövezeteket, és ők működtetik az ügyfélszolgálati irodát is. A bevételek közvetlenül az önkormányzathoz folynak majd be. A tájékoztatóból nem derül ki, hogy a kerület megfontolta-e a főváros ajánlatát, az erre vonatkozó kérdéseinkre a kerület sajtóreferense későbbre ígért választ.
A XI. kerületben is a Centrum Parkoló Kft. felelt a parkolás ellenőrzéséért március 20-áig. Az újbudai önkormányzat úgy döntött, nem közösködik a Parking Kft.-vel, ehelyett a józsefvárosi közterület-felügyelettel kötöttek egyezséget a feladat ellátásáról a kérdés "végleges megoldásáig" - közölte kérdésünkre az önkormányzat. Az együttműködési megállapodás 2011 végéig szól, az újbudai közterület-felügyelet a józsefvárosiakkal dolgozik együtt. Az egységes fővárosi parkolási rendszerről "folyamatban vannak az egyeztetések", a Parking Kft.-t azért nem bízták meg a feladattal, mert a XI. kerület más típusú automatákat használ, mint a Parking Kft., emiatt a két parkolási rendszer összehangolása "több időt igényelt volna, mint ami most rendelkezésre állt". Az önkormányzat az [origo]-nak küldött válaszában ehhez hozzátette, az egységes parkolási rendszerről "a konkrétumok ismerete nélkül felelősen nyilatkozni nem lehet".
Idén márciusban jár le a Centrum Parkoló Kft. szerződése a XII. kerülettel is - legalábbis a kerület egy részén, egyes utcákra ugyanis 2016-ig van szerződése a Centrumnak. Az önkormányzat nem válaszolt egyértelműen a kérdésünkre, hogy a közelgő határidő után ki fogja megoldani a parkolásszervezést, csak azt közölte, hogy több lehetőséget is vizsgálnak. "Azt a megoldást keressük, amely az itt élő emberek legjobb kiszolgálása mellett a legnagyobb bevételt jelenti, illetve igyekszünk figyelembe venni a fővárosi parkolási elképzeléseket." (Tavaly 122 millió forint bevételük volt a parkolásból.) Az egységes ügyfélszolgálati rendszer a kerület szerint is könnyebbé tenné a parkolók életét, de "a parkolás kérdését úgy kell megoldani, hogy a kerületi önkormányzatok ne szenvedjenek hiányt". Hozzátették, a fővárosi elképzelésekről kaptak tájékoztatást, válaszul pedig "konkrét ajánlatot" kértek.
A budai Várral kivételeznének
Az I. kerületben novemberig szedhet parkolódíjakat a Centrum. Döntés még nem született a továbbiakról, de a főváros kezdeményezése már megjárta a kerületi képviselő-testületi ülést. Az itt március elején született határozat alapján eddig az I. kerület az egyetlen, amely komolyan gondolkodik az egységesítésben, de csak feltételekkel.
A testület elé került a György István főpolgármester-helyettes levelében foglalt két javaslat, amelyről az előterjesztésben így vélekedtek: "Ezzel a megoldással kiküszöbölhető lenne, hogy üzemeltetőnként jelentősen eltérő feltételek érvényesüljenek hasonló parkolási övezetekben, például két kerület határán kétféle társaság, kétféle díjjal üzemeltesse a parkolási rendszert, ahogy ez a Csalogány utca esetében előfordulhat." A szövegből kiderül, hogy az önkormányzat már létrehozott egy céget, amely átveheti a Centrumtól a parkolás üzemeltetését, de az előterjesztő szerint célszerűnek tűnik a fővárosi elképzelés is.
A kerület végül úgy döntött, hogy ha lejár a szerződése a Centrummal, "elvben" csatlakozni kíván egy egységes budapesti parkolási rendszerhez, ugyanakkor a budai Vár sorompón belüli területein külön parkolási rendszert és szabályokat szeretne látni. Ez utóbbit így indokolja: "A budai Várban található védett és várakozási övezet működtetése annyira eltérő Budapest többi parkolási övezetétől, hogy az egységesítési szándék ellenére célszerűbb, ha ennek a résznek az üzemeltetése kiemelten, egyedi szempontok szerint történik." A részletek egyelőre nincsenek kidolgozva, és a kerület sajtóreferense szerint az sem dőlt még el, hogy az I. kerület a főváros két elképzelése közül melyiket támogatná.