A budapesti városvezetés péntek délután jelentette be, hogy lehívhatja a BKV a metrókocsi-szerződés bankgaranciáját, miután a másodfokon eljáró versailles-i bíróság jogerősen elutasította a gyártó, a francia Alstom Transport kérelmét. A Bayerische Landesbank már aznap átutalt 21 milliárd forintot, kedd estig pedig a Crédit Agricole Corporate and Investment Bank is teljesítette a fizetési kötelezettségét - közölte Szűcs Somlyó Mária, a főpolgármesteri hivatal kommunikációs igazgatója.
Az Alstom 2006-ban kötött szerződést a BKV-val a 2-es és a 4-es metró vonalára szánt metrószerelvények gyártására. A francia cég már legyártott 22, a 2-es metró vonalára szánt szerelvényt, a közlekedési vállalat pedig már átutalta a vételár felét, mintegy harmincmilliárd forintot. A metrókocsik azonban nem kapták meg a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH) a végleges típusengedélyt, így nem futhatnak a magyar vonalakon. Ez tavaly július végén derült ki, a hatóság azt kifogásolta, hogy a metrókocsik fékrendszere és biztonsági szintje nem felel meg a magyar előírásoknak. Az Alstom fellebbezett az NKH döntése ellen, de másodfokon sem kapott engedélyt.
A BKV az önkormányzati választások után, tavaly októberben felmondta a metrókocsik gyártására kötött szerződést, és megpróbálta lehívni a felmondás esetére a közlekedési társaságnak járó, 130 millió eurós (mintegy 35 milliárd forintos) bankgaranciát. Az Alstom szerint azonban a szerződés felmondása jogtalan volt, ezért a francia bíróságtól azt kérte, hogy fagyassza be a bankgaranciát. Ennek a nanterre-i bíróság decemberben helyt adott, de ezt másodfokon a versailles-i bíróság felülbírálta.