Ahogy korábbi cikkünkben megírtuk, az óvodai ellátás önkormányzati feladat marad, az alapfokú oktatást azonban az állam fogja megszervezni, ellátni a jövőben - jelentette be a kormány döntését Tállai András, a Belügyminisztérium önkormányzati államtitkára csütörtökön a kormányszóvivői sajtótájékoztatón. Az egészségügyet érintően az alapellátást továbbra is önkormányzatok szerveznék, a járóbeteg-ellátást pedig abban az esetben, ha az nem kórházzal integrált. Önkormányzati feladat marad a tervek szerint a településfejlesztés és -üzemeltetés, a területrendezés, valamint a kultúra is. A szociális ellátásban a gyermekeket érintően az állam, az idősekkel, elesettekkel kapcsolatban pedig az önkormányzat végezné el a feladatokat - mondta az államtitkár.
A polgármesterek "legitimitását erősítendő" a jegyzőt ezentúl nem a képviselő-testület, hanem a polgármester nevezheti ki és mentheti fel. Ha kétszer egymás után működésképtelen a képviselő-testület, akkor a rendeletek kivételével a polgármester döntéseket hozhat majd a település működése érdekében.
Az [origo] korábban már megírta, hogy a megyei jogú városok státusza megszűnik, a megyei önkormányzatok összetétele pedig úgy változik majd, hogy a járási székhelyek polgármesterei automatikusan tagjai lesznek a közgyűlésnek, és csak a fennmaradó helyekre választanak listán képviselőket.
Arra a kérdésre, hogy a listás helyek számának csökkenése nem torzítja-e a választási rendszert, illetve nem rontja-e azon pártok esélyeit, akik nem indítottak polgármester-jelöltet vagy jelöltjük nem nyert egy-egy járási székhelyen, Tállai András az [origo]-nak azt mondta: sok szempontot mérlegeltek a tervezet kidolgozásánál, de nem volt olyan, amelyik tökéletes. A legfontosabb - mint mondta - az volt, hogy miután a megyei önkormányzatok a jövőben elsődlegesen területfejlesztési feladatot látnak majd el, ne legyen olyan járás, amelyik képviselet nélkül marad a megyei közgyűlésben.
Az államtitkár bizonytalan volt azzal kapcsolatban, hogy ha a megyei önkormányzatok veszik át a területfejlesztési feladatokat, akkor mi lesz a jelenlegi regionális fejlesztési tanácsokkal (ezek megalakítása és működtetése uniós kötelezettség). "A döntéseket egész biztosan a megyék hozzák majd, a regionális tanácsoknak még ki kell találni a feladatait" - mondta Tállai András.
Az önkormányzatok finanszírozásával kapcsolatban az államtitkár szerint annyi dőlt el, hogy a jelenlegi normatív finanszírozást feladatalapú finanszírozás váltja majd 2013-tól. Az átállás előtt azért mind a 3200 önkormányzatnál át kell tekinteni, hogy milyen feladatokat látnak majd el, és miből - közölte az államtitkár.
Az újfajta finanszírozás részleteiről az államtitkár nem tudott felvilágosítást adni, így azt sem tudta megmondani, hogy a személyi adó bizonyos százaléka a továbbiakban is a helyhatóságoknál marad-e, illetve hogy miből finansszírozzák az önkormányzatok azokat a náluk maradó feladatokat, amelyekre a helyi adóbevételek nem elegendőek. "A finanszírozás kidolgozása még folyamatban van" - közölte az államtitkár, hozzátéve: az sejtése szerint nem megy majd konfliktusmentesen, illetve "kemény és olykor fájdalmas munka lesz".
Az államtitkár egyelőre arra sem tudott válaszolni, hogy azokban az esetekben, például a megyei önkormányzatoknál vagy a megszűnő megyei jogú városoknál, amelyekben az intézményfenntartói feladatokat az állam átveszi az önkormányzatokól, ezzel együtt az intézmények tetemes - sok esetben milliárdos - adósságait is átvállaja-e.
Bár az önkormányztok hitelfelvételét a tervek szerint tovább szigorítanák, a helyi adók kivetésében az államtitkár szerint a jelenleginél nagyobb szabadságot kapnak majd az önkormányzatok. A törvény egyetlen korlátot szabna csak ebben a helyhatóságoknak, hogy olyan adót nem vethetnek ki, amelyet az állam már kivetett.
Az [origo] kérdésére, hogy lesz-e valamiféle állami kontroll vagy mi szab majd gátat az irracionális önkormányzati adók - például füstadó - kivetésének, a tájékoztatón szintén jelenlévő Kovács Zoltán kormányzati kommunikációs államtitkár azt mondta: "törvényi szinten semmi, az önkormányzatokat - ahogy egyéb döntéseiknél is - a közösség belátása tarthatja kordában".
A tájékoztatón az is elhangzott, hogy 2013-ra kidolgoznak egy olyan informatikai rendszert, ami az önkormányzatok pénzügyi rendszerének egészét állami kontroll alatt tudja tartani. Az úgynevezett ASP-rendszer Tállai András szerint az államkincstárhoz kapcsolódva monitorozhatja az önkormányzatok gazdálkodását.