Győzelemről és diadalról beszélt az [origo]-nak a Fidesz több budapesti kerületi polgármestere is a múlt hét végi frakcióülés után. Örömük oka az volt, hogy a budapesti hatalommegosztásról szóló, saját maguk által kidolgozott tervezetet sikerült keresztülvinniük a kormánypárti frakciókon a Belügyminisztérium (BM) elképzeléseivel szemben.
Bár a péntek hajnalba nyúló tanácskozáson döntés végül is nem született a koncepcióról, az eldőlt, hogy a BM korábbi három elképzelése lekerül a napirendről és a tárca szakértői a polgármesterek verzióját dolgozzák tovább.
A BM nyári javaslata három irányt fogalmazott meg a főváros irányítására: az egyik szerint egy egypólusú, egységes fővárosi önkormányzati rendszer jött volna létre, amely megszüntette volna, és a fővárosnak alárendelt elöljáróságokká alakította volna a kerületeket; a második verzió megtartotta volna a jelenlegi kétszintű rendszert, de jelentősen csorbította volna a kerületek hatásköreit; a harmadik egy központi városmagot és három-négy nagyobb kerületet hozott volna létre. Tarlós István főpolgármester a koncepció megjelenése után többször jelezte, hogy lényegében csak a második megoldással ért egyet, és nem vállalná tovább a munkát, ha a másik kettő valósulna meg.
A zsíros falatokat megtartanák a kerületek
A főváros és a kerületek közötti feladatmegosztás az ülésen részt vevők egybehangzó elmondása szerint kulcskérdése volt a péntek hajnalba nyúló vitának, a polgármesterek abban egyetértettek ugyanis, hogy újra kell osztani a feladatokat Budapesten. "Legyen végre egyértelmű a feladatmegosztás, ne legyenek párhuzamosságok" - összegezte egy pesti kerület fideszes polgármestere, hogy mit várnának az átalakítástól. Egy másik, szintén pesti polgármester mindezt egy gyakorlati példával egészítette ki.
"Az nem megy tovább, hogy három gazdája van egy közterületnek. A kerület egyik legfrekventáltabb tere, buszvégállomásokkal, templommal, közparkkal például a főváros kezelésében van, elhanyagolt, koszos, szemetes. Hiába szépek és rendezettek körülötte a kerület kezelésében lévő utcák és terek, állandóan kapom a választói telefonokat meg leveleket, hogy ott miért nem csinálunk végre rendet, és hogy ez milyen rossz fényt vet a kerületre" - mondta a polgármester.
A Hajdúszoboszlón szavazás nélkül, de a résztvevők szerint lényegében közmegegyezéssel jóváhagyott feladatmegosztási tervek szerint a főváros csak a kiemelt közterületeket és a nagy forgalmú utakat tartaná fenn, a többit a kerületeknek kellene. A közművek, a víz- gáz- és távhőszolgáltatás, valamint a közösségi közlekedés továbbra is maradna a főváros kezelésében, a parkolás üzemeltetése viszont kizárólag kerületi hatáskör lenne, ez utóbbihoz a bevételek miatt ragaszkodtak a polgármesterek. Építési ügyekben felemás megoldás körvonalazódik: a BM koncepciójával ellentétben, amely egy az egyben a fővároshoz rendelte volna az építésügyet, a polgármesterek koncepciója a fővárosnál hagyná az építési keretszabályokat.
Fúrják a közvetlen főpolgármester-választást
A javaslat tartalmazza azt is, hogy a jövőben ne közvetlenül válasszák meg a főpolgármestert, hanem a közgyűlés tagjai válasszák meg maguk közül. A javaslat szerint a közgyűlés maradna 34 tagú, közülük 23 tag a kerületi polgármesterekből kerülne ki, további 11 tag pedig listán kerülne be a testületbe. Mivel a kerületi polgármester nem lehet főpolgármester, így a listán bekerültek közül választanák meg a főpolgármestert. Vagyis a korábbi gyakorlattól eltérőn nem a választók szavazhatnának a főpolgármester személyéről.
Arról megoszlott az [origo]-nak hétfőn nyilatkozó, különböző önkormányzati pozíciókat betöltő fideszes képviselők véleménye, hogy mekkora esélye van a javaslat megvalósulásának. Az egyik forrás szerint nagy esélye van annak, hogy elfogadják a javaslatot. Más fideszes források szerint egyelőre korai arról beszélni, hogyan választják meg a jövőben a főpolgármestert, szerintük akár az is elképzelhető, hogy minden marad a régiben.
A kérdésről valószínűleg azért nem döntött a múlt héten a Fidesz-frakció, mert a hajdúszoboszlói ülésen nem volt ott Tarlós István főpolgármester. A javaslattal Tarlós valószínűleg nem ért egyet, legalábbis erre utal, hogy a főpolgármester augusztus végén a Magyar Nemzetnek azt mondta: "Ha a jogszabályban nem nullázzák le a mozgásteremet, akkor szívesen csinálom, viszont kinevezett főpolgármester nem leszek".
Tarlós István a miniszterelnökkel a a közgyűlés alakuló ülésén
A főpolgármester-választásnál nyíltabban beszéltek a források arról, hogy szerintük nem lenne rossz ötlet, ha a kerületi polgármesterek bekerülnének a közgyűlésbe. Egyikük a jelenlegi rendszernél jóval hatékonyabb együttműködésre kényszerítené a kerületeket és a fővárost. Egy másik, önkormányzati és parlamenti mandátummal is rendelkező fideszes szerint szükség lenne arra, hogy a kerületek, akár polgármesterek révén, képviseltessék magukat a Fővárosi Közgyűlésben.
A témát egyelőre elnapolta a kormánypárt, a frakcióülés több résztvevője is azt mondta, nem világos a számukra, hogy a fővárosi választási rendszerről milyen törvény rendelkezik. Az önkormányzati törvényben erről biztos nem lesz szó, ez azt fogja tartalmazni, hogy az egyes feladatokat és forrásokat hogyan osszák el egymás között a kerületek és a fővárosi önkormányzat.
Minderről szerettük volna megkérdezni Tarlós Istvánt is, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója az [origo]-nak azonban mindössze annyit mondott, nem kívánják kommentálni az értesüléseket.
Összefogtak Tarlós ellen
Az új budapesti hatalommegosztásról szóló javaslat lényegében a Budapesti Önkormányzatok Szövetségének (BÖSZ) előterjesztése. A BÖSZ júliusban alakult meg a 23 kerület részvételével, azzal a céllal, hogy közös álláspontot alakítsanak ki a közoktatási törvényről, az egészségügyet érintő jogszabályokról, az önkormányzati törvényről. A szervezetnek a fővárosi önkormányzat nem tagja. Tarlós István főpolgármester "súlytalan gittegyletnek" nevezte a szervezetet, amelyet szerinte az önkormányzati törvény kerületeket érintő része miatt hoztak létre.
Már korábban is előfordult, hogy a Fidesz-frakció polgármesterei alternatív javaslatokkal álltak elő. Tavasszal például hétfő esténként külön egyeztetéseket tartottak a készülő önkormányzati törvényről, illetve kidolgoztak egy javaslatot is, amely jelentősen eltér a kormányzati koncepciótól. Az [origo] birtokába került javaslat Budapestről azt írta, hogy "nem javasoljuk a kerületi önkormányzatok gyengítését, és a fővárosi, mint városközpont megerősítését". A főváros működtetését London mintájára alakítanák át: a közlekedés, a keretszabályok alkotása, a városstratégia a fővároshoz tartoznának, a kerületek pedig a helyi közszolgáltatások nagy része mellett a közterületek, a parkolás és a helyi adók beszedése felett rendelkeznének.