- A kormányváltás óta eltelt egy év, miért pont most lett aktuális ennek a kormánybiztosi pozíciónak a betöltése?
- Egészen bizonyosan voltak sürgősebb feladatok - nem könnyű helyzetben vette át a csapat a kormányzást. Én akkor tudtam igent mondani a felkérésre, amikor megkaptam. Nagy megtiszteltetés volt, hogy augusztus végén megkerestek ezzel. Néhány hetes beszélgetés után kialakult az a koncepció, és azoknak a beruházásoknak a köre, amire én azt mondtam, hogy lassan negyvenévesen ez nagy megtiszteltetés, úgyhogy szívesen belevágok.
- Az elmúlt években inkább a magánszférában tevékenykedett. Meglepte a megkeresés?
- Annyiban nem lepett meg, hogy előtte meg a közszférában tevékenykedtem az első Orbán-kormány idején, és viszonylag régóta vagyok kapcsolatban azzal a politikai családdal, illetve vagyok a tagja, amely most kormányozza az országot. Beszélgettünk az elmúlt másfél év során is lehetséges feladatokról, de minden körülmény most állt össze ahhoz, hogy a felkérés is elég határozott legyen, és az én szándékom is teljesen egybeessen a felkéréssel.
- A Wallis ingatlanokért felelős üzletágától csábította el a kormány. Nem érzi magát kényelmetlenül amiatt, hogy egy olyan cégtől került kormányzati pozícióba, amelyet több kormánypárti politikus is élesen bírált?
- Egyáltalán nem érzem magam kényelmetlenül, mert én nem wallisos vagyok. Én Fürjes Balázs vagyok, voltam, reménység szerint maradok is. Nem fogok sohasem egy rossz szót sem mondani a volt munkahelyemről, ahol kilenc évet eltöltöttem. Ha ebben a kilenc évben bármi problémám lett volna, akkor nyilván nem húztam volna ott le ennyit. Ez Magyarország egyik vezető, szakmailag legerősebb ingatlanos csapata, de egy munkahely, ahová azért mentem, mert 2002-ben a kormányváltáskor Szilvásy elvtárs (Szilvásy György korábbi kancelláriaminiszter - a szerk.) indoklás nélkül kirúgott a munkából, és meg kellett élni, a családot el kellett tartani. Kerestem munkahelyeket, és egy tisztességes, jó cégnél, egy jó munkában meg tudtunk állapodni a főnökömmel, aki a WING elnök-vezérigazgatója. A munkahelyemre dolgozni jártam, nem politizálni. Fürjes Balázs vagyok, akinek vannak meggyőződései, vannak szakmai tapasztalatai, és most a kormány, illetve a miniszterelnök úr úgy gondolta, hogy ezeket tudjuk hasznosítani egy közös munka keretében.
- A WING Zrt.-t is érintette olyan ügy, amelyre fideszes politikusok azt mondták, hogy ki kell vizsgálni. Ilyen a Magyar Posta székházának adásvétele.
- Nézze, én a WING Zrt. képviseletében nem tudok nyilatkozni. Amikor ott voltam, akkor sem ez volt a feladatom, most pedig már nem vagyok ott. A vizsgálatok kormánybiztosként nem képezik a feladatomat, tehát én sem a vizsgálatokról, sem azokról a kérdésekről, amelyekről a vizsgálatok folynak, nem tudok, mert egyszerűen nincs hozzájuk közöm.
- 2003-ban kezdett a cégnél, amikor azt Bajnai Gordon irányította. Vele volt munkakapcsolata?
- Nem voltam vele munkakapcsolatban, mert az ingatlanos résznél voltam, amit Noah Steinberg elnök-vezérigazgató irányított. Vele voltam munkakapcsolatban.
- Miért döntött úgy 2002-ben, hogy a politikai karrier helyett a magánszférában folytatja?
- Én 2002-ig köztisztviselő voltam, és amikor jött a kormányváltás, gyakorlatilag csak az átadás-átvétel volt hátra a Budapest Aréna építéséből. Örömmel befejeztem volna, a munka nagy részét elvégeztük, tehát nem volt hiányérzetem, nem a dicsőség hiányzott. Akkor kormányváltás volt, és Szilvásy György lett a közigazgatási államtitkár, aki néhány héttel a minisztériumba való belépése után indoklás nélkül megszüntette a köztisztviselői viszonyomat, és gondoskodott arról, hogy állást kelljen keresnem. Ez a köztisztviselői törvénnyel összhangban jogában állt.
- Miért nem folytatta ekkor a Fideszben? Azelőtt a választmánynak is tagja volt, részt vett a Fidelitas megalapításában, és Deutsch Tamás akkori sportminiszternek is a kabinetfőnöke volt.
- Ezek mind olyan tevékenységek voltak a kabinetfőnökséget leszámítva, amelyeket abszolút szabadidősen, önkéntesen, ha úgy tetszik mozgalmárként, lelkesedésből, tanulás vagy munka mellett csináltam. Sosem voltam hivatásszerűen politikus. Az is egy tisztességes, izgalmas munka, csak nekem más volt a döntésem. 2002-ben fel sem merült a kérdés, mert volt egy parlamenti választás, amelyen nem indultam. Köztisztviselő voltam, a munkám megszűnt, mert a szocialista kormány kirúgott. Körül kellett néznem, hogy ügyvédként jogi munkát folytatok, vagy a három év alatt valamelyest talán kitanultam ezt az ingatlanfejlesztői, beruházó, ingatlanos világot, és hasznosítom a tapasztalatomat.
2002-ben azt gondoltam, és talán az emberek többsége is, hogy Orbán Viktor folytatni fogja a kormányzást, és a Fidesz megnyeri a választást. Az első fordulóban meglépő eredmény született, és el tudja képzelni, hogy a kormányhivatalokban nem örömünnep volt másnap hétfőn. Bementem, a stábomban kicsit tartani kellett a lelket, volt, aki egészen el volt keseredve. Menni kellett tovább, csinálni kellett a feladatainkat, az embereket fel kellett rázni, és azt kellett mondani, hogy van ilyen, ez nem a világ vége, kormányváltás azért történik időnként. A választások első fordulójának vasárnapján csöngött a telefonom, ismeretlen telefonszám, felvettem, a másik végén beleszólt valaki tökéletes magyarsággal, enyhe amerikai akcentussal, hogy "szia, Noah Steinberg vagyok. Szerintem neked állásra lesz szükséged". Egyetlenegyszer egy kávéra találkoztunk korábban. Mondtam, hogy "én is úgy látom, de várjuk ki a végét". A vége nemsokára elkövetkezett, indoklás nélkül, de szabályosan kirúgtak, és beálltam a WING ingatlanfejlesztői csapatába.
- A Fideszből nem keresték akkor? Nem ajánlottak fel semmilyen pozíciót?
- A Fidesz akkor elvesztette a választást, és elég sok embernek kellett elgondolkoznia a jövőjéről. Én viszonylag hamar jeleztem, hogy köszönöm szépen, meg tudom oldani magam. Egyébként is inkább a magánszférában, tehát egy munkahelyen gondolnám harmincévesen folytatni az életemet. Nem voltam hivatásszerű politikus, egy elvesztett választásnál ez föl sem merült, amikor a feladatok, a lehetőségek, a pályák inkább beszűkülnek.
Beindult a szocialista kormány részéről egy elképesztő hazugságkampány mindenkinek a munkájával kapcsolatban, aki az Orbán-kormány alatt kicsit is látható dologban vett részt. Engem is behívtak kétszer a Szervezett Bűnözés Elleni Igazgatóságra beszélgetni. A beszélgetésen megmondtam a századosnak, hogy tudom, nem ő találta ki, de szégyellje magát ő is, meg a főnökei is, és gyanúsítsanak meg, idézzenek be, és akkor be fogok jönni, mert beszélgetésekre nem járok. Érdekes módon soha többet nem hívtak semmilyen idézés, semmilyen eljárás keretében. Akik köztisztviselőként is szerepet vállaltunk az első Orbán-kormány idején, tapasztaltunk egy ilyen "nem kellett volna fiúk a szakértelmeteket a Fidesz rendelkezésére bocsátanotok" típusú, kinél kevésbé, kinél csúnyább megkereséseket.
- A 2006-os választások előtt részt vett a Fidesz Budapest programjának a kialakításában. Miért?
- Navracsics Tiborral még az első Orbán-kormány idejéről ismerjük egymást, amikor Borókai Gábor munkatársa volt a miniszterelnökségen. Szívélyes kapcsolat volt közöttünk, és a beszélgetéseink során a politika azért ott volt. Ő akkorra már hivatásszerű politikussá vált, engem meg mindig érdekelt. Voltak gondolataim arról, miért van az, hogy az állam hullámzó teljesítményt nyújt közberuházások során, mitől tud egy fejlesztés jól sikerülni, mitől rosszul, és hogy Budapesttel kapcsolatban az állami kompetenciákat hogyan lehet valóban a budapestiek és az ország javára fordítani. Egyik alkalommal megkérdezte, nincs-e kedvem az általa vezetett Kormányzás 2006 Budapest program írásában részt venni, és én a szabadidőmben dolgoztam ezen egy csapattal.
- Abban a programban a közlekedésre helyezte a hangsúlyt, és többek között a 4-es és az 5-ös metró megépítésére tett ígéretet. Ezek ma már nem prioritások?
- Semmiképpen sem szeretnék erről egy árva kukkot sem mondani, mert még a végén valaki azt gondolja, hogy olyan kérdésekbe ütöm az orromat, amelyek nem tartoznak hozzám. Amiről most ön kérdez, öt-hat évvel ezelőtt volt. Akkor volt egy feladat, egyfajta helyzetben volt Magyarország meg a világ, most pedig egészen más helyzet van. Szigorúan meghatározott feladatköröm van, a metróberuházás a fővárosra és másokra tartozik. Egyébként úgy látom, hogy a 4-es metró végre meg fog épülni.
- Minek alapján választották ki azokat a projekteket, amelyekkel foglalkozik?
- Azt néztük meg, melyek azok a beruházások, amelyek megvalósítására van szándék, de még nincs felelősük. Számba kell vennem, hogy egészen pontosan milyen beruházási programmal, milyen műszaki tartalommal lehet ezeket a beruházásokat megvalósítani, ehhez milyen ütemezés, megvalósítási forgatókönyv, tervpályázat, közbeszerzés társul, mi ezeknek az időbeli egymáshoz viszonyulása, hogy milyen menetrend szerint lehet megvalósítani, és az egyik legfontosabb kérdés, hogy mennyibe kerül ez, és miből lehet finanszírozni. Be lehet-e vonni európai uniós forrást, vagy kizárólag az állami költségvetésből, és akkor milyen finanszírozási technikával biztosítható a fedezet.
- Milyen időhatárokkal számol az egyes projektek esetében?
- A miniszterelnök úr azt mondta az országértékelő beszédében, hogy a terv fontos, a határidő is fontos, de a legfontosabb, hogy a kettő ne szerepeljen egy mondatban. Egy angol politikai veteránt idézett, és én azt hiszem, hogy akkor tennék tanúbizonyságot a hozzá nem értésemről, ha most határidőt mondanék. Aki egy nagyberuházás kezdeti előkészítő szakaszában határidőt tud mondani, az vagy a világ legnagyobb szakembere, vagy kókler. Én az utóbbira tippelnék. Amit lehetségesnek tartok, az az, hogy fegyelmezett, kemény munkával a Ludovika kampusznál talán lehetséges, hogy 2013 szeptemberében a főépületbe beköltözzön a Közigazgatás-tudományi kar, és 2014 szeptemberére felépítsük a rendészettudományi kart, a mai rendőrtiszti főiskola megfelelőjének az új oktatási épületét, egy kis sportcentrumot uszodával, rendbe hozzuk a parkot, rehabilitáljuk az egész Orczy-kertet és környékét.
- A Ludovika épületegyüttest jelenleg is több intézmény használja. Ezeknek mi lesz a sorsuk?
- A Természettudományi Múzeum használja most az épületegyüttest. A múzeum minden kiállítótere változatlanul marad a helyén. A környezet megújul. Egyébként pedig a Ludovika főépületének bizonyos részeit lakják be, azoknak a funkcióknak az elhelyezését más épületben fogjuk megoldani, erről a múzeum vezetését tájékoztattam is. A társbérlet senkinek nem jó megoldás, majd kiköltöznek a szomszédságban lévő másik épületbe, így a Ludovika főépülete, amely több mint száz éven keresztül oktatási intézmény volt, visszakapja az eredeti funkcióját.
- Mi a helyzet a Raoul Wallenberg Szakközépiskolával és a Bárka színházzal?
- Változatlanul működni fognak a helyükön.
- Ezeket az intézményeket nem fogja érinteni az építkezés?
- Nem érinti őket. Ezek az elmúlt években felújított és nagyon jó tartalommal működő intézmények. Óriási butaság lenne bármilyen okból elmozdítani őket.
- Az új FTC-stadion felépítése is az ön hatáskörébe tartozik. Miért van szüksége Budapestnek egy új Fradi-stadionra?
- A Ferencváros a kulturális örökségünk része, nemzeti kincs. A nemrég elhunyt futballóriás, Albert Flórián is egész életében ebben a klubban játszott. Ha valaki a magyar sportkultúra-történelemnek utánanéz, akkor ebben nagyon jelentős dolgok kötődnek a Fradi és a ferencvárosi foci nevéhez. Itt történt egy súlyos hiba 2008-ban: eladták a stadion ingatlanját és a Ferencváros részvényeit. Ha megnézi az első osztályú labdarúgást, akkor szinte minden klubnak a stadionja állami vagy önkormányzati tulajdonban van, és az adott futballklub kezeli. Magyarországon a gazdaság és a foci nem tart ott, hogy a magántőke jelentős építési költséget vállalhatna a megtérülés reményében, ahogyan, mondjuk, Németországban vagy Angliában. Ezt az állapotot kell a Fradinál is helyreállítani. Láthatóan nem vezetett sehová, zsákutca volt, hogy az angol tulajdonosnak eladták. Kötöttek vele egy olyan szerződést, amelyben van fejlesztési kötelezettség, de ennek a nem teljesítése semmilyen következménnyel nem jár. Az angol tulajdonos bizonyos fejlesztéseket, bizonyos munkákat elvégzett, de azt az igazi várt eredményt, hogy megújul a Fradi-stadion, és lesz egy új stadion, azt nem végezte el. Igazából veszteséget veszteségre halmoz, és magának sincs ereje tovább a Fradit fenntartani. Tehát ahelyett, hogy az ebek harmincadjára kerülne a Ferencváros, ezt az ingatlant vissza tudjuk vásárolni. Fontos, hogy nem született még meg a döntés, de a szándék megvan, hogy nézzük meg, részben állami segítséggel hogyan tud felépülni egy 22 ezres, korszerű labdarúgó-stadion.
- Hogyan tervezik visszaszerezni az ingatlant a magánbefektetőtől?
- A vele való megegyezés alapján, és egy adásvételi szerződés megkötésével.
- Mennyibe kerülne ez?
- Folynak a megbeszélések, nyilván ő szeretné minél magasabb összegért eladni, mi pedig szeretnénk minél alacsonyabb összegért megvásárolni, és van olyan összeg, amelyért szóba sem jöhet, hogy megvásároljuk.
- Mi ez az összeg?
- Erről a tárgyalások kellős közepén semmiképpen sem szeretnék nyilatkozni.
- A Ferencvárosi tornaklub egyik elnökségi tagja nemrég azt mondta, hogy feldarabolnák a telket, a stadiont a telek értéktelenebb belső részére építenék fel, az Üllői út felőli telekrészt pedig kiadnák vállalkozóknak hasznosításra. Ebből mi igaz?
- Ez is egy lehetséges megoldás, mindenképpen érdemes végiggondolni. Végső döntés nem született ebben a kérdésben sem. Az kétségtelen, hogy ma a stadion elfoglalja ennek a teleknek a legértékesebb részét, úgy hogy a stadionnak egyébként mindegy, hogy ezen a telekrészen hol van. Logikus gondolat hátrébb húzni a stadiont, és ennek a sarokteleknek a hasznosításán érdemes elgondolkodni úgy, hogy ez az állam, az adófizetők számára bevételt hozzon.
- Hogyan hasznosítanák ezt a telekrészt?
- Ez egy értékesnek mondható ingatlan. Majd az állami vagyon kezelésével foglalkozó döntéshozók eldöntik, hogy mi a legcélszerűbb hasznosítása.
- Ezek a beruházások PPP projektek lennének, vagy tisztán állami pénzből finanszíroznák őket?
- Nem gondolom, hogy azt a mintát kellene követni, amelyet az elmúlt években követtek Magyarországon. Én nem tartom személy szerint a magánszektorral való együttműködést eleve ördögtől valónak, de az csak úgy lehetséges, ha a magánszereplő valós piaci kockázatot vállal, kiegyensúlyozott a szerződés, és a közérdek számára jó. A közérdek érvényesítése az elsőrendű feladat. Én nem látom ezekben a beruházásokban a megvalósítás során a magántőke szerepét.
- Az ön által irányított Budapest Sportcsarnok-beruházás volt az egyik első nagy PPP projekt Magyarországon. A múlt évben Orbán Viktor kudarcnak nevezte a PPP konstrukciót. Erről mit gondol?
- Miniszterelnök úr nyilván nem a Budapest Sportcsarnokot nevezte kudarcnak, hiszen annak felépítése közös szándék volt, gyakorlatilag az egész ország és a politika egybehangzó támogatásával.
- Magát a PPP konstrukciót, mint megoldást nevezte kudarcnak.
- Ahogyan ezt kifacsarták, kifordították Magyarországon az elmúlt nyolc évben, azt az utat nem akarja ez a kormány bejárni. Ez helyes döntés.
- Mi a helyzet azokkal a budapesti nagyberuházásokkal, amelyeket nem nevesítettek az ön kinevezésénél, ugyanakkor folyamatban vannak, például a várnegyed felújítása, a Pesti Vigadó felújítása, vagy a múzeumi negyed kialakítása?
- Most mind olyan beruházásokat mondott, amelyeket azért nem nevesített az én feladatkörömben a kormány, mert van megnevezett felelősük. Mindegyik olyan beruházás, amelynek van miniszteri biztosa, és helyén van a dolog.
- A Nemzeti Közszolgálati Egyetem kialakításának is van miniszteri biztosa, ez mégis az ön hatáskörébe tartozik.
- Igen, de van egy nagyon világos munkamegosztás a miniszteri biztos és közöttem. Ő az oktatási programért, az egyetem felállításért felel, ő a tartalom, én meg az épületegyüttes vagyok.
- A budapesti nagyberuházások közül kizárólag az építkezésekkel kapcsolatos beruházásokkal foglalkozik?
- Én a Nemzeti Közszolgálati Egyetem létesítésének megvalósításával a Ludovika kampuszban, a Fradi-stadion előkészítésével és felépítésével és a Gödör Klub Design terminál Erzsébet téri kulturális centrum kialakításával foglalkozom. Utóbbi nagyon súlyos építési hibákkal valósult meg, illetve egy befejezetlen beruházásról van szó. Adott esetben ezekhez még jöhetnek egyéb beruházások, ha ezt szükségesnek tartja a kormány.