"Együttműködésük hiányában (...) a Magyar Országgyűlés jogalkotási és a magyar kormány végrehajtási segítségét fogjuk kérni" - tette a fenyegetésként is értelmezhető kijelentést az Erste Bank felé Lázár János hódmezővásárhelyi polgármester, egyben a Fidesz parlamenti frakcióvezetője. Lázár múlt csütörtöki levelében azt írta, azt várja a banktól, hogy "a közös kockázatvállalás jegyében" vállaljon át valamennyit az önkormányzat svájcifrank-hitelének árfolyamveszteségéből.
Hódmezővásárhely még 2006-ban, 173 forintos árfolyamnál bocsátott ki 69,4 millió svájci frank értékű kötvényt. Ez akkor az alacsony kamat miatt egyértelműen jó üzletnek tűnt (a részletekről itt olvashat), viszont a jelenlegi, 250 forint feletti árfolyam mellett nagyon megterhelő: a december 31-ig esedékes 2,2 millió frank tőke- és 1,1 millió kamattörlesztés az eredeti árfolyamon 591 millió forint lett volna, a mai árfolyamon viszont 854 millió.
Törvénnyel megoldva
Lázár csütörtöki levele egy úgynevezett jogfenntartó nyilatkozat, amelyben a polgármester rögzíti, hogy kifizették ugyan az esedékes részleteket, de nem ismerik el a teljes tartozást (a polgári jog szabályai szerint ugyanis a fizetés a tartozás elismerését jelenti). Lázár levelének visszatérő kifejezése a "közös kockázatviselés", vagyis azt várja a banktól, hogy vállalja át az árfolyamveszteség egy részét, azt azonban nem részletezi, hogy pontosan mennyit és milyen formában (az [origo] pénteken és hétfőn is kereste Lázárt, de nem járt sikerrel).
A törvényhozás emlegetése azonban arra utal, hogy Lázár akár a lakáshitelesek esetében alkalmazott módszert is kész lenne bevetni, és törvényben kötelezni a bankokat például arra, hogy kedvezményes árfolyamon tegyék lehetővé a devizahitelek törlesztését. Nem ez lenne az első eset, hogy Lázár törvényhozási eszközökkel akar megoldani egy, az általa vezetett önkormányzatot is érintő problémát: novemberben az energiaügyi államtitkárral is szembeszállva azt javasolta, hogy a szolgáltató ne kapcsolhassa ki az áramot a fizetéssel elmaradó önkormányzati intézményekben.
Tárgyalnak a bankokkal
Hódmezővásárhely helyzete nem egyedi, számos település küzd a forint gyengülése miatt megugró hiteltörlesztéssel. Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) jelentései szerint több nagyváros megháromszorozta adósságát 2006 és 2010 között. Gémesi György gödöllői polgármester, a Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke már tavaly augusztusban megkongatta a vészharangot, és egy év türelmi időt kért a devizakötvények törlesztésére. Szita Károly, Kaposvár fideszes polgármestere pedig - a lakossági devizahitelekhez hasonlóan - az árfolyam ideiglenes rögzítésében látta volna a megoldást.
"Mi is tárgyalásban vagyunk a bankunkkal" - mondta az [origo]-nak Szalay Ferenc, a 64 millió svájci frank hitelt felvevő Szolnok fideszes polgármestere, aki hozzátette, egyelőre nem akar találgatni arról, mi lehet a megoldás. Az egyik legjobban eladósodott város, Pécs polgármestere, Páva Zsolt viszont már sikerrel járt: a tartozások nagyobb részére 2013 közepéig türelmi időt kaptak a bankoktól, vagyis másfél évig nem kell tőkét törleszteniük, csak kamatot. A polgármester abban bízik, hogy az idén már egyensúlyban lesz a költségvetés, és nem termelődik újra a hiány.
"Szerintem létezik ésszerű kompromisszum" - mondta az [origo]-nak Szita Károly, aki szerint az adósnak az az érdeke, hogy tudjon törleszteni, a hitelezőnek pedig az, hogy visszakapja a pénzét. Szita példaként azt mondta: ilyen kompromisszum lehet az árfolyamkockázat megosztása, a fizetési feltételek könnyítése vagy a futamidő kitolása, amivel kisebbek lehetnének a törlesztőrészletek. A polgármester szerint lehet, hogy érdemes ezt törvényben szabályozni, de azt egyeztetni kell a bankokkal.
Program a nagyvárosoknak
Páva Zsolt szerint az ideális az lenne, ha a Pécshez hasonló 8-10 "sajátos helyzetű" nagyváros számára létrejönne egy "konszolidációs menetrend" vagy "adósságmenedzselési program". Ebben a polgármester elképzelései szerint pontosan rögzítenék, hogy melyik fél - az önkormányzat, a kormány és a bankok - milyen kötelezettséget vállal. A bankok esetében ugyanakkor a polgármester szerint még kérdés, hogy a bankadó és a lakáshitelek végtörlesztése után mennyire terhelhetők.
A nagyvárosi polgármesterek Páva szerint már régóta beszélnek hivatalosan és informálisan is a Megyei Jogú Városok Szövetségének keretein belül az adósságkonszolidációról. A polgármester úgy fogalmazott, hogy az általa felvázolt felelősségi rendszer egyelőre csak elvi képlet, a gyakorlati megvalósítása még messze van. Ugyanakkor a helyzet komoly, tehát nem lehet a végtelenségig elhúzni a tárgyalásokat. Páva bízik benne, hogy az alaptörvény és a sarkalatos törvények elfogadása után lesz idő és energia ezzel a kérdéssel foglalkozni.
Nem csak a bank nyert A svájci frank használatára ugyanaz volt a magyarázat, mint a magánszemélyek lakáshitelei esetében: lényegesen alacsonyabb volt a kamat, mint a forint esetében. A kötvénykibocsátást pedig azért választották, mert a hitelfelvételhez közbeszerzési eljárást kellett volna lefolytatni. Kötvényt gyorsabban és egyszerűbben ki tudtak bocsátani, és ebben partnerek voltak a kereskedelmi bankok is: a CIB, a Raiffeisen, az OTP és a K&H rendelkezik a legtöbb önkormányzati kötvénnyel. A kötvény további előnye, hogy szabadon felhasználható forrás, míg a hitel felhasználása kötött. Az egyes tranzakciókba időnként pénzügyi tanácsadó cégek is beszálltak, akik egy névtelenséget kérő banki forrás szerint spekulációra is buzdították a települések vezetőit. "Azt tanácsolták például, hogy alacsony frankkamat mellett jusson pénzhez az önkormányzat, majd azt fektesse be forintban magasabb kamatért" - idézte egy forrás az egyik módszert, amelyért a pénzügyi tanácsadók jutalékot tehettek zsebre (egy ilyen, az akkor kormányon lévő szocialisták által támadott cégről itt olvashat). Az Állami Számvevőszék adatai szerint például a szolnoki önkormányzat 1,8 milliárd forintot keresett a kötvényekből származó, még fel nem használt pénz forgatásával. Hódmezővásárhely az ÁSZ jelentése szerint "azonnali és opciós devizaműveleteket is végzett" a szabad összegekkel, így 2007-2010 között 2,2 milliárd forint hozam- és kamatbevételt ért el (ebből az árfolyamnyereség 1,6 milliárd volt), de elszámoltak 2,1 milliárd forint árfolyamveszteséget is. |