Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár szerdán utasítást adott a szakembereknek, hogy a Nemzeti alaptanterv (NAT) tervezetében szereplő tananyagmennyiséget tekintsék át, miután "generális véleményként" fogalmazódott meg a társadalmi vitában, hogy az túl sok. Az államtitkár az InfoRádió Aréna című műsorában úgy fogalmazott: "Kiadtam a jelszót, hogy baltát a kézbe, baltázni a tananyagot, és azon kívül ellenőrizni, valóban így van-e, vagy ez csak benyomás." (A 2013-tól életbe lépő új Nemzeti alaptantervről szóló részletes cikkünket itt olvashatja).
Az oktatási államtitkár emlékeztetett, hogy az új alaptanterv társadalmi vitája pénteken zárult le. Mint elmondta, a beérkezett vélemények első feldolgozása már megtörtént. Hoffmann az irodalom és a történelem esetében az egyes szerzők szerepeltetésére vonatkozó észrevételekre azt mondta: alapvetően a tudomány álláspontját kell követni, vannak az irodalomtudománynak kikristályosodott "gyöngyszemei", akiket nem szabad elhagyni. Akiknél bizonytalan a megítélés, azokat a szabadon választható kategóriába kell sorolni, azaz választható lenne, tanítják-e az adott szerzőt vagy művet, vagy sem.
Még mindig jönnek azonban olyan vélemények is, hogy "tantárgyiasítsanak" ilyen vagy olyan ismeretet, amelyek korábban nem léteztek az oktatásban - mondta Hoffmann Rózsa, aki kiemelte: az ilyen igényeknek valószínűleg nem nagyon tudnak majd megfelelni, mert ez nem fér bele az időkeretbe. Példaként említette, hogy a lovaglást nem lehet kötelező tantárggyá tenni eszközigénye miatt. Jogos igénynek nevezte a fogyasztóvédelem oktatását, amit mindenképpen beillesztenek az életvitel és erkölcstan területébe.
Az oktatási államtitkár kitért arra is, hogy az erkölcsi nevelésre jobban fel kell készíteni a pedagógusokat, ez mostohagyermeke volt eddig a tanárképzésnek, és ez biztos, hogy olyan tartalom, ami megjelenik majd a pedagógusképzés minden szintjén. Fontosnak tartotta, hogy alapvető etikai és erkölcsi kérdésekben tájékozottak legyenek a tanárok, tudják, hogy egy-egy életkorban bizonyos erkölcsi kérdésekhez hogyan kell közelíteni. Azt remélik - emelte ki -, hogy az erkölcs- és hittanoktatástól sokkal tudatosabb lesz majd a fiatalság.
Hoffmann Rózsa szerint ugyanakkor az erkölcstan tanítását olyan értelemben nem szabad osztályozni, mint például a történelmet, mert "ez majdnem mérhetetlen". Az értékelésnél nagyon óvatosan kell eljárni, és a szülők, gyermekek világnézeti elkötelezettségét tiszteletben kell tartani - hangsúlyozta.