Ismét jó évet zárt tavaly a Közgép Zrt. nevű építőipari vállalat. A cégeknek május végéig kell benyújtaniuk az előző évi tevékenységükről szóló beszámolókat a központi nyilvántartásnak, a Fővárosi Cégbíróságon már fellelhetők a Közgépre vonatkozó számok, és ezekből az derül ki, hogy folytatódott a cég évek óta tartó látványos felívelése. A vállalat éves árbevétele 56,6 milliárd forint volt, ami érdemi növekedést jelent a 2010-es 48, illetve a 2009-es 43 milliárdhoz képest. A cég nyereségessége is javult: míg tavalyelőtt még 1,9 milliárd forint volt az adózott eredménye, addig tavaly már 2,9 milliárd volt az adózás utáni profit.
Ezek azokból az [origo] által megtekintett, a cégbírósági adatbázisba múlt pénteken feltöltött iratokból derülnek ki, amelyek a Közgép március 12-i közgyűléséről szólnak. A dokumentumok szerint a közgyűlésen döntés született többek között arról, hogy az adózott eredmény egészét, tehát mind a 2,9 milliárd forintot kifizetik osztalékként a tulajdonosoknak. Az iratok többes számban fogalmazva utalnak "tulajdonosok"-ra és "részvényesek"-re, az azonban nem derül ki a dokumentumokból, hogy pontosan kikről van szó.
A Simicska-szál
A közgyűlésen ismét csak a mindössze 0,03 százaléknyi tulajdonrésszel rendelkező vezérigazgató, Németh Miklós jelent meg, és egyedül az ő szavazataival születtek meg a döntések. Ez az egyedüli döntéshozatal évek óta ismétlődik a cégnél, amely eddig ezzel a technikával igyekezett titokban tartani, hogy a minimális részesedéssel rendelkező Németh mellett kik a vállalat tulajdonosai. A Népszabadság hétfőn számolt be arról, hogy egy birtokába került, a Közgép vezérigazgatója által aláírt nyilatkozat szerint a cég tulajdonosa Simicska Lajos üzletember. Az [origo] kedden megkereste a Közgépet az értesüléssel kapcsolatban, a cég azonban egyelőre nem reagált megkeresésünkre.
Nem egyértelmű ugyanakkor, hogy a Népszabadság által idézett nyilatkozat a teljes tulajdonosi szerkezetről szól-e. A cikk szerint ugyanis a Közgép vezérigazgatója egy közbeszerzési eljárás során tette a tulajdonosról szóló nyilatkozatot, hogy ezzel megfeleljen egy törvényi előírásnak. A cikkben idézett jogszabály ugyanakkor kifejezetten a tulajdonosi részesedéssel rendelkező "természetes személyekről" szól, ami jogi nyelven lényegében a magánszemélyeket jelenti. Így lehetséges, hogy a Közgép tulajdonosai között vannak "jogi személyek" (vagyis például más cégek) is, akikről azonban nem kellett nyilatkozni a közbeszerzési eljárás során.
Nem először jelennek meg ugyanakkor arra utaló jelek, hogy Simicskának köze van a Közgéphez. Az [origo] januárban közölt cikket arról, hogy korábbi üzleti beszámolóiban a Közgép tulajdonosának vallotta magát az a Pro Aurum Zrt. nevű cég, amely a legutóbb fellelhető cégbírósági adatok szerint jelenleg Simicska Lajos érdekeltségébe tartozik. Simicskát gyerekkori barátság fűzi Orbán Viktorhoz, és a kilencvenes évek első felében a Fidesz gazdasági igazgatói pozicíóját is betöltötte, majd 1998-ban, a párt kormányra kerülésekor az APEH elnöke lett. Simicska az utóbbi tíz évben teljesen eltűnt a nyilvánosság elől, de a Fidesz több politikusa szerint továbbra is meghatározó gazdasági háttérembernek számít (részletek erről a párt körül kiépült gazdasági hátországról szóló kétrészes cikkünkben)
Nyerges, az üzlettárs
A Közgép történetét bemutató korábbi írásunkból kiderül, hogy a cég felívelése már a kormányváltás előtt elkezdődött, amikor többek között szocialista kötődésű vállalatokkal együttműködve nyert el sorban állami megbízásokat. Az erősödés tovább folytatódott a kormányváltás után is, a Közgép az építőipari munkák mellett sikeresen szerepelt például a vasúti fejlesztésekre kiírt pályázatokon is. A munkák többségét ugyanakkor konzorciumok tagjaként, tehát más cégekkel összefogva nyerte el.
A Közgép politikai kötődésére utalt az is, hogy elnöke a szoros kormányzati kapcsolatokkal rendelkező Nyerges Zsolt. (Mint a cégbíróságon hozzáférhető iratokból kiderül, a márciusi közgyűlésen döntés született arról, hogy havi egymillió forintos tiszteletdíjban részesül ezért a munkáért). Nyerges az elnöki tisztséget csak tavaly június óta tölti be, de a vállalatot közelről ismerők szerint informálisan már korábban is jelen volt a cég életében. Nyerges üzleti kapcsolatban áll Simicska Lajossal, korábban volt egy közös cégük Svájcban, illetve jelenleg is közös érdekeltségükbe tartozik a köztéri reklámpiac egyik meghatározó szereplője, a Publimont Kft. A politikai kötődésre utal az is, hogy Nyerges Zsolt testvére, Nyerges Attila januárban politikai főtanácsadói posztot kapott a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban (a tárcánál történt változások háttere megismerhető ebből a cikkből).