A hazudós zenészekkel van a legtöbb gond

Jó, ha az imidzs klappol a valósághoz, magyar pr-osok, magyar hírességek, SP
Vágólapra másolva!
A hírességek pr-osának lenni olyan, mint a curling, de itt nemcsak a jégen csúszó kő előtt kell sepregetni, hanem fel is kell takarítani utána. Egy nagymenő amerikai sportolókat képviselő pr-szakember szerint a szakmájában hazudni megtanulni a legnehezebb. Magyarországon viszont - állították az [origo]-nak a megkérdezett magyar pr-osok - a hazugság kiderül, ezért nincs értelme. És tudnak olyan botrányosan viselkedni a magyar hírességek, hogy azt már ők sem akarják ellapátolni.
Vágólapra másolva!

"A pr-szakmában az az egyik legkeményebb, hogy meg kell tanulni hazudni. Ez az egyetlen dolog, ami néha álmatlan éjszakákat okoz nekem" - egy amerikai élsportolókat menedzselő profi pr-szakember vallott így a munkájáról. A "Névtelen Pr-os Srác" néven publikáló férfi szerint nem csak a nyilvánosságnak, hanem néha az ügyfele barátainak, feleségének, barátnőjének vagy más családtagoknak is hazudnia kell.

Ahhoz, hogy el lehessen adni egy sportoló imidzsét és fenntartani a róla kialakult képet, egyes dolgokat néha el kell rejteni - írja. "Ha nem éri el az ügyfelet, a felesége engem hív fel. Én vagyok a legjobb szárnysegéd." Az egyik sportoló, akit képviselt, a nyilvánosság felé feddhetetlen, szívesen jótékonykodó férfiként tűnt fel. "Ha tudták volna, hogy valójában milyen keveset törődött a társadalmi felelősségvállalással! Úgy ment el iskolát vagy gyerekkórházat látogatni, mintha a fogát húzták volna. Az interjúkban persze arról beszélt, milyen felelősségteljes is ő, és hogy nem érti, a többi sportoló miért nem ilyen."

Amikor ugyanez az ügyfele kocsmai verekedésbe keveredett, a pr-os fő feladata az volt, hogy minél kisebb legyen az eset visszhangja. Beszélt a bártulajdonossal és a fellelhető szemtanúkkal. Egy aláírt titoktartási szerződésért cserébe utóbbiak néhány meccsbelépőt, emléktárgyakat kaptak. A Névtelen Pr-os Srác szerint a dolog működött. "Szakmailag hibátlan teljesítményt nyújtottam. Emberileg - borzasztóan éreztem magam. (...) A munkánk egyszerű: fenntartjuk a hazugságot, amelyben az ügyfeleink élnek."

A zenészekkel a legnehezebb

Rubin Kata, aki a Red Lemon ügynökséget vezeti, korábban több felkapott zenésznek is dolgozott. Voltak köztük olyanok, akikről a nyilvánosság is sejtheti, hogy nem egészen az az igazság, amit az életükről kommunikálni próbálnak. Rubin Kata azt mondta, általában arra próbálja rávenni az ügyfeleit, hogy ha hibáznak vagy balhéba keverednek, ne próbálják meg eltussolni, mert előbb-utóbb kiderül. De van köztük olyan, akinél ez nem működik, aki ragaszkodni akar a hazugsághoz. A szakember a pályafutása elején néha még felvállalt ilyen helyzeteket, és néha még azt is kérték tőle, hogy "mondd már meg a barátnőmnek, hogy nem is voltam ott". "Ezt borzalmas volt feldolgozni. Azután már mindig azt mondtam, hogy én így nem tudok dolgozni. Ha valaki ezzel nem tud kibékülni, akkor véget ér az együttműködés" - fogalmazott, hozzátéve, hogy ilyen már többször elő is fordult. Egy jó pr-os Magyarországon nem hazudozhat összevissza, mert kiderül, és akkor elveszti a hitelét. Ebben a szakmában mindenki mindenkit ismer" - magyarázta.

Gyakran előfordul az a helyzet, hogy az újságíró azzal hívja fel a pr-ost, hogy az ügyfele egy buliban részegen mit mondott vagy csinált. "Ilyenkor az első reakció, hogy ezt kizártnak tartom, aztán rögtön felhívom az ügyfelet és tisztázom a helyzetet, aztán visszahívom az újságírót" - mondta. Az ügyfeleinek mindig megpróbálja elhinni, amit mondanak, de kéri őket, hogy legyenek őszinték vele, mert különben nem tudja megvédeni őket. "És volt olyan, amikor nem tudtam eldönteni, hogy igazat mond-e, vagy hazudik."

Fotó: Mudra László [origo]
Nem árt, ha az imidzs hasonlít a valósághoz

"Az emberek azt várják el, hogy az imádott sztárjaik tökéletesek legyenek. Közben viszont éhesek a pletykára. És a rosszat mindig könnyebb elhinni, mint a jót, még ha a szalagcím kérdőjellel van is írva" - mondta. Ha egy híresség egy buliban részegen kiborít egy poharat, és valaki emiatt szól, akkor ez a bulvárlkapokban kocsmai verekedésként jelenhet meg. "Ezért nem szabad ezt csinálni." Rubin Kata szerint az ügyfelek sokszor elvárják a pr-osukól, hogy takarítson utánuk. "Biztos támasznak" gondolják őket, aki majd úgyis megvédi őket.

Rubin Kata szerint főként a zenészekkel nehéz, velük általában "nagyon sok a küzdelem". Ők általában nem élnek visszavonult életet, de ezt a nyilvánosság számára mégsem szeretik felvállalni - néhány kivételtől eltekintve, mint például Dopeman és Ganxta Zolee -, mert félnek attól, hogy ha rossz hírük támad, akkor keves fellépésre hívják őket, kevesebben nézik meg a filmjüket vagy kevesebbszer haknizhatnak. A hírességekkel kapcsolatban felmerülő sok nehézség szerepet játszik abban, hogy a Red Lemon ügynökség, bár sok celebritással dolgozik együtt, személyi menedzsmentet már csak kivételes esetben vállal - jelentette ki.

"Azt mondanám, hogy akkor csináld te"

Vermes Orsolya évek óta SP és Fluor Tomi pr-osaként dolgozik. A munkája szerinte egy kicsit olyan, mint a curling, ahol a jégen csúszó kő előtt hevesen söpörni kell az utat, csak éppen ő nem csak az ügyfelei útját tisztítja meg, hanem utánuk is "takarít", ha kell. Soha nem tagadta még le, hogyha valamilyen kínosabb eset megtörtént, bár a tagadás "a szakmában nagyon gyakran előfordul", szerinte azért, mert még élnek a rossz reflexek, hogy fenn kell tartani a tökéletes látszatot. Ez nem jó hozzáállás, mert ha valakit hazugságon kapnak, azonnal hiteltelenné válik - mondta.

A pr-szakember azt mondta, szerencséje van, mert eddig az ügyfelei körül nem tört ki olyan nagy horderejű botrány, amely miatt szégyenkeznie kellett volna. De volt már olyan eset, amikor azt mondta nekik, "ezt oldd meg egyedül". Ilyen volt például egy felelőtlen csókjelenet egy bulin, amit lehoztak a lapok. "Ezt nem voltam hajlandó ellapátolni" - fogalmazott.

Fotó: Mudra László [origo]
Ők is szeretik élni az életet

Máskor viszont előfordult, hogy egy kissé kínos nyilvános szereplés miatt két napig telefonált, és megpróbálta rábeszélni az újságírókat, hogy ne domborítsák ki az esetet. Szerencséje van abban is - mondta -, hogy elég jó a kapcsolata a sajtóval, és nem csak magával, hanem a két fiatal énekessel szemben is szimpátiát érez az újságírók részéről. "A magyar bulvár kicsit udvariasabb, mint az amerikai, ők máshogy másznak bele az ember életébe" - mondta.

Vermes Orsolya azt mondta, az ügyfelei is tisztában vannak azzal, hogy az imidzsükre figyelniük kell a nap 24 órájában. Ezt az imidzset ők találták ki, senki sem erőlteti rájuk. Ugyanakkor a híres emberek is emberek, és szeretik "élni az életet, mint bárki más". Néha "zabolátlanok", de a legtöbb esetben nagyon tudatosan viselkednek és cselekednek. Ha ez nem így lenne, a pr-szakember azt mondta, nem is tudna velük együtt dolgozni. "Nem vagyok gyógypedagógus, sem óvó néni. Azt mondanám, hogy akkor csináld egyedül, sok sikert."

SP és Fluor Tomi esetében például nagyon fontos, hogy jórészt tinédzserekből áll a közönségük, ezért megpróbálnak arra törekedni, hogy átmenjen a nekik szóló üzenetük: hogy "ne adjátok fel az álmaitokat, álljatok több lábon, ne gondoljátok, hogy bármi is az öletekbe pottyan anélkül, hogy tennétek érte, legyetek kitartók és céltudatosak". Ezek mellett természetesen nem szerencsés, hogyha valamelyiküket alkoholos itallal a kezében fotózzák, vagy ha egy példaképüknek cigaretta lóg a szájából - magyarázta. A közönség is ad reakciót, ami a hibák esetén észhez térítheti az ismert embereket, mondta Vermes Orsolya. Ha például egy híresség átgörkorcsolyázik a zebrán piros lámpánál, akkor ez az eset nagy eséllyel a Twitteren köt ki, és a reakciók figyelmeztetők.

A magyar hírességeknek vannak szomszédaik

Biár Gabi, a Just Creative ügynökség vezetője azt mondta az [origo]-nak, hogy biztos benne, hogy a hazugságra épített kommunikáció hosszú távon nem lehet sikeres, és mivel előbb-utóbb kiderül, nem is éri meg például történeteket kitalálni. "Ha így kellene dolgozni, valószínűleg nem lennék pr-os" - tette hozzá. Az más kérdés, hogy mit tesz egy pr-os akkor, amikor az ügyfele kisebb-nagyobb kellemetlen ügyekbe keveredik. Kérdésünkre azt mondta, az ilyesmi legfeljebb egy tilosban parkolást, kerékbilincset jelenthet. A hasonló esetekről a legszívesebben nem kommunikálnak, hiszen az ügyfeleik szempontjából "ez a témakör nem releváns".

Pécsi Júlia, a Kék Művészügynökség vezetője szerint Magyarországon nem létezik olyan, hogy egy ismert ember a valós életvitelétől teljesen különböző képet kommunikáljon magáról. "Ez egy kicsi ország, a hazai ismert emberek nem élnek annyira elkülönülve, mint az amerikai sztárok. Ők maguk járnak bevásárolni, vannak szomszédaik, tömegközlekednek, úgyhogy idehaza nem lehet a valóságtól gyökeresen elrugaszkodó imázst kiépíteni" - mondta.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A kínosabb esetek előbb-utóbb kiderülnek

Pécsi Júlia túl erős kifejezésnek tartja a pr-os szakmára nézve a "hazugság" szót. "A pozitív kép kialakítása nem csak hazugságokon keresztül valósítható meg" - mondta, hozzátéve, hogy az ügynöksége csak olyan művészeket képvisel, akik a szakmákjukban elért eredményeikkel már felépítették az imázsukat, a fiataloknál pedig arra vigyáz, hogy azok csak "nagyon jó munkákban" vegyenek részt, hogy építgethessék a karrierjüket. Azt, hogy az általuk képviselt művészekről kialakuló kép pozitívabb legyen, a névtelen amerikai pr-osnál jóval enyhébb eszközökhöz nyúlnak. Például az előnytelen fotók lecseréléséért vagy a félreérthető interjúválaszok átírásáért lobbiznak.

Pécsi Júlia azt mondta, soha nem fordult elő náluk, hogy egy-egy kínosabb esetet takargatni kellett volna. "Nekünk többnyire inkább az a problémánk, hogy a bulvársajtó által ferdített vagy kreált álhíreket korrigáljuk valahogy, elérjük, hogy a tényeket írják meg, és ne a tényeknek tálalt kitalációkat."

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!