Csodálkoztak a metró utasai, akik a Puskás Ferenc Stadionnál szálltak ki kedd délelőtt, mert a lerobbant, rozsdásodó kék metrókocsik között az egyik vágányon egy hófehér, modern szerelvény állt. A legtöbben telefonjukkal azonnal lefényképezték a száz méter hosszú szerelvényt, amelyből a gyülekező újságírók és politikusok miatt egyre kevesebbet lehetett látni.
Az Alstom a tizenegy órakor kezdődő ünnepségen adta át Tarlós István főpolgármesternek az új metrószerelvényt, amellyel most csak az újságírók utazhattak, a budapesti utasok szeptembertől használhatják majd. Az átadón a média képviselői mellett főként a fővárosi fideszes politikusok jelentek meg, akiknek annyi szerep jutott, hogy felszabadultan mosolyogjanak.
A korábbi városvezetők közül senki nem volt itt, pedig az Alstommal 2006-ban, még Demszky Gábor idején állapodott meg a főváros az új jármű gyártásáról. Az ellenzéki politikusok közül egyedül Losonczy Pált, a Jobbik fővárosi frakcióvezetőjét láthattuk a peron végén. Az [origo]-nak azt mondta, hogy azért jött el, mert "végül is nagy nap ez a mai". Szerinte a metrókocsik beszerzésének története "ezer sebből vérzik, de nagy dolog, hogy legalább ez az egy szerelvény itt áll".
A sírból hozták vissza
Amikor a peronon ácsorgó több száz ember többsége a meleg miatt panaszkodni kezdett, megjelent végre Tarlós István főpolgármester, aki Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszterrel és Patrick Kronnal, az Alstom Csoport elnök-vezérigazgatójával érkezett. Tarlós a nagy tömegre utalva később meg is jegyezte, hogy "annyian vagyunk, mint egy Fradi-meccs után". Csak a főpolgármester és az Alstom-vezető állt fel a metró mellé előre kikészített pódiumra, így meglehetősen furcsa látvány nyújtott, hogy a mindenki által külön köszöntött Németh Lászlóné Tarlós derekáig ért.
"Ez egy bevált, megbízható jármű" - jelentette ki az Alstom vezetője, aki szerint ezt az is bizonyítja, hogy a járműből a világon több mint négyezer darabot adtak el eddig, és utasok milliói használják világszerte nap mint nap. Az elnök-vezérigazgató beszédét ugyan többször megzavarta a hangosbemondó ("Hagyják szabadon a biztonsági sávot!"), de így is sikerült köszönetet mondania Tarlósnak és a kormánynak az együttműködésért, és két kulcsot adott át a főpolgármesternek. "Az egyik a metró kulcsa, a másik pedig egy emlék arról, hogy a főpolgármesterrel kötött megállapodás a mostani ünnepség kulcsa" - mondta Patrick Kron. A vendégeknek a rendezvény végén kekszkulcsot osztogattak.
Kattintson a képre a galériáért!
Tarlós István a beszédében már kitért arra, hogy tavaly nyárig koránt sem volt biztos, hogy meg tudnak állapodni az Alstommal, miután a cég szerelvényei 2010-ben nem kapták meg a szükséges engedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól. "A sírból hoztuk vissza a metrószerelvények ügyét" - jelentette ki a főpolgármester, aki szerint kevés hiányzott ahhoz, hogy teljesen kudarcba fulladjon az egész történet. Az előző városvezetés szerepét Tarlós hosszan bírálta, "el kellett végeznünk egy kármentesítést" - mondta, a tavaly nyáron általa kötött új megállapodást azonban dicsérte.
Alig várták a gyerekek, hogy kipróbálhassák
A beszédek után a rendezvény műsorvezetője bejelentette, hogy Trencsényi Zoltánné Tímea helyezi üzembe az új metrót, amely az átadó résztvevőit elviszi egy próbaútra a Deák térig. A metróvezetőt később megkérdeztük, milyen volt elsőként vezetni a régi, orosz szerelvények után az új metrót, de nem nyilatkozhatott, csak annyit mondott: "nagyon jó volt".
Politikusok az új metrón. Kattintson a képre a galériáért!
Az új szerelvényben a piros szín dominál, a fekete-piros négyzetmintájú ülések kényelmesebbek, mint a mostaniak, és halkabb is, mint a most közlekedő metró. Az utasok legjobban azonban valószínűleg annak fognak örülni, hogy a szerelvény légkondicionált. A sajtóanyagból az is kiderült, hogy az új szerelvény 1023 utast tud szállítani, 209 ülőhely van rajta, és a maximális sebessége 70 km/h.
Amikor az új metró visszaérkezett a Puskás Ferenc Stadionhoz, több százan, főleg gyerekcsoportok, illetve szülők a gyerekeikkel várták a peronon, hogy lefényképezhessék, és beszállhassanak. Nagy ovációval fogadták, amikor kinyíltak az ajtók. A metró ülésein azonnal kényelmesen elnyújtózó utasok közül többen azt mondták: az tetszik nekik a legjobban, hogy az új szerelvény tiszta, kényelmes és tágasabbnak tűnik, mint a mostani. Egy férfi azt is megjegyezte: "még most sem hiszem el, hogy valaha ilyenek fognak közlekedni Budapesten".
A fékrendszeren majdnem borult a megállapodás Az Alstommal 2006. május 30-án kötött szerződést a főváros a 2-es és a 4-es metróvonal kocsijainak gyártására. E szerint az Alstom 22 szerelvényt gyárt a 2-es vonalra 150 millió euróért és 15+7 automata szerelvényt a 4-esre 114 millió euróért. Az Alstom szerint a fékrendszere Európában széles körben alkalmazott, ezért mentesítést kért a magyar jogszabály alól, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) viszont 2010. július 30-án azt közölte, nem adja meg a végleges típusengedélyt. A végleges típusengedély megszerzésével kapcsolatos csúszások miatt a Fővárosi Közgyűlés 2010 júniusában úgy döntött, ha az Alstom nem szerzi be július végéig a megrendelt új metrókocsik engedélyeit, felbontják a szerződést. Miután az NKH másodfokon, jogerősen is elutasította a Metropolis szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, a BKV 2010. október 20-án felmondta az Alstommal kötött szerződést, az ügyben később egy francia bíróság is a BKV-nak adott igazat. A döntés után Tarlós István és Patrick Kron, az Alstom-csoport elnök-vezérigazgatója tárgyalásokat kezdett az ügy megoldása érdekében, és 2011 júliusában sikerült megállapodni. A szerződés végül tavaly augusztus 15-én lépett újra hatályba, az Alstom novemberben megkapta a derogációt (mentességet a magyar jogszabályok alól) az általa használt fékrendszerrel kapcsolatban, majd március 24-ig a szerelvény lefutotta az NKH által előírt tartampróbát. Ez után a hatóság idén június 4-én úgy döntött, megadja a végleges típusengedélyt az Alstom Metropolis szerelvénynek. |