Naponta csak egy pótdíj, de több büntetés is járhat a parkolójegy nélkül várakozó autósoknak - röviden így foglalható össze a közúti közlekedési törvénynek az a módosítása, amelyet várhatóan csütörtökön fogad majd el a parlament. Pedig az eredeti előterjesztés elvileg pont azért született, hogy ne lehessen egy nap alatt két-három Mikulás-csomagot rakni az egy helyben álló kocsik ablaktörlője alá.
A nemzeti fejlesztési miniszter, Németh Lászlóné által benyújtott közlekedési salátatörvény egyik pontja a fizetős parkolásról szóló rendelkezéseket módosítaná úgy, hogy a nem fizető autósokra "egy naptári napon belül pótdíj csak egyszer szabható ki". Az indoklás szerint a minisztérium ugyan ma is így értelmezi a jogszabályt, de Szabó Máté, az alapvető jogok biztosa a közelmúltban két alkalommal fordult a tárcához, és kérte, hogy módosítsák a törvényt.
A minisztérium indoklása szerint az ombudsman kérésének megfelelően úgy módosítják a törvényt, hogy egy napon belül csak egyszer lehet pótdíjat kiszabni, de a szövegben elrejtettek egy kiskaput is: az eredeti előterjesztés úgy szólt, hogy csak egyszer lehet büntetni, "kivéve, ha a várakozás csak meghatározott időtartamig engedélyezett". Ezzel lényegében kivételt tesznek azokkal a budapesti kerületekkel, ahol legfeljebb három órát lehet egy jeggyel parkolni.
Terézvárosban is csak három órát lehet egy helyen parkolni
A parlamenti vita során a gazdasági bizottság még világosabbá tette, hogy bizonyos helyeken naponta többször is fizetni kell. A testület módosító indítványt nyújtott be a javaslathoz, amelyet hétfőn el is fogadtak a képviselők. E szerint a pótdíj megfizetése nem mentesíti az autósokat egy "külön jogszabály alapján kivetett bírság megfizetése alól", ha hosszabb ideig várakoznak parkolójegy nélkül, mint ami egyébként megengedett lenne.
Időtartam-koncepció
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy például Budapest egyik legdrágább fizető övezetében, az V. kerület nagyobb részén - 15 napon belül befizetve - hatezer forintos pótdíj mellett a maximálisan engedélyezett három óra után egy újabb bírságot is ki lehet majd szabni. A szöveg alapján az sem lehetetlen, hogy háromóránként újra és újra kiszabják majd a bírságot arra, akinek lejárt a parkolójegye, vagy eleve nem is volt neki.
Az indoklás szerint a bizottság - amelynek elnöke Rogán Antal V. kerületi polgármester - szükségesnek tartja, hogy egyértelműen megkülönböztessék a díjfizetés nélkül parkolókra kiszabott pótdíjat attól a büntetéstől, amit a határozott tartamú parkolási idő túllépése miatt szabnak ki. Az indoklás szerint ez segítheti az önkormányzatokat abban, hogy megvalósítsák "a parkolás maximális időtartamára vonatkozó" koncepciójukat, vagyis rászorítsák az autósokat, hogy valóban csak három órát parkoljanak egy helyen.
Erre azért lehet szükség, mert bizonyos helyeken kényelmesebb lehet az autósoknak a pótdíj kifizetése, mint hogy háromóránként parkolójegyet vegyenek. Ferencváros középső részén például 240 forint egy óra parkolás, de itt is csak három órán át lehetne egy helyben maradni. Extrém esetben akár még meg is érheti egy autósnak, hogy nem szaladgál háromóránként parkolójegyet venni, hanem kifizeti a 3600 forintos pótdíjat. Viszont ha minden három órában kap egy újabb büntetést, akkor már biztosan nem.
Ezt a bírságot még tilosban parkolásért szabták ki
Régi küzdelem
Szabó Máté ombudsman az elmúlt években több eljárásban is vizsgálta a parkolási társaságok tevékenységét, és 2008-ban megállapította, hogy a parkolási társaságok önkényesen értelmezték a fővárosi rendeletet - amely akkor szabályozta a fizetős parkolást -, amikor többször is pótdíjat vetettek ki az ugyanott, huzamosabb ideig parkoló járműre. Ez az eljárás az ombudsman szerint sérti a jogállamiság, illetve a tisztességes eljáráshoz való jog elvét.
A Fővárosi Közgyűlés ennek hatására módosította a rendeletét, amelyben kimondta, hogy naponta csak egy pótdíjat lehet kiszabni az ugyanott várakozó autókra, de beépítettek egy kiskaput is. Eszerint "a megengedett várakozási időtartam túllépése miatt kiszabott pótdíj az időtartam-korlátozás leteltével újra kiszabható", vagyis már ekkor is úgy írták elő a napi egy Mikulás-csomagot, hogy rögtön megengedték ennek az ellenkezőjét is.
A fővárosi parkolási rendeletet 2009 végén megsemmisítette az Alkotmánybíróság, mert úgy találta, hogy ezt a kérdést nem elég rendeletben szabályozni, törvényre van szükség. A sürgető határidő miatt a 2010-ben megválasztott Országgyűlés egyik első dolga volt elfogadni a közúti közlekedési törvény módosítását. Ez úgy rendelkezik, hogy "várakozási esetenként" lehet pótdíjat fizettetni az autóssal, aki nem fizet, vagy túllépi a kifizetett időt. Ezt a parkolási társaságok eddig sem vették figyelembe, a csütörtöki törvénymódosítás alapján pedig jogalapjuk is lesz a napi többszöri büntetésre.