A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közölte, hogy a közösségi közlekedés versenyképességének javítása érdekében a vasúti utazást támogató és a szolgáltatások színvonalához igazodó tarifarendszer kialakítására törekszenek.
Az átalakítás első lépcsőjében az eddig egységes tarifarendszert - a személyszállítási törvénynek megfelelően - országos, elővárosi és regionális szolgáltatásokra bontott elemek váltják fel, döntő részben változatlan díjtételekkel. Az új felosztás a későbbiekben lehetőséget nyit többszintű díjszabás alkalmazására az eltérő minőségű és jellegű szolgáltatások igénybevételekor.
Olcsóbb lesz az IC
Az emelt szintű szolgáltatást nyújtó országos vonatjáratokon (IC, EC, euronight) fizetendő pótjegy díja az utazási távolsággal arányosan, a menetjegyek övezeti besorolásához igazodva nő. A kiegészítő díj a 280 kilométernél rövidebb utazások esetében a jelenleg jellemző 400 forintos szint alatt marad. Így több vidéki megyeszékhely és a főváros közötti utazás is olcsóbban tehető meg szeptembertől az IC és az EC járatokon.
A kezdetben korlátozott körben bevezetendő autóbuszos felár szintén a távolsági övezettel arányosan nő. Szeptembertől a következő útvonalakon közlekedő buszjáratokon kell felárat fizetni: Budapest-M1-es autópálya-Győr, Budapest-M1-es autópálya-Szombathely, Budapest-M3-as autópálya-Nyíregyháza, Budapest-M5-ös autópálya-Szeged.
A vasútért módosítanak
"A magasabb autóbuszos felár bevezetésével megszűnik a vasút versenyhátránya az emelt szintű szolgáltatások területén. A kedvezőbb áraknak köszönhetően az utasok nagyobb arányban választhatják az IC és EC vonatokat" - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.
A tarifarendszerek közötti feszültségek feloldása érdekében a jegyek esetében megszűnik az 5 kilométeres tarifa. A helyközi bérletek változatlanul kiválthatók a legalacsonyabb díjövezetre is, így a napi rendszerességgel kis távolságra utazók kiadásai nem nőnek.
"A módosítások az előzetes becslések szerint növelik a szolgáltatók bevételeit, ezzel kismértékben csökkennek a költségvetés terhei is. A bevezetett változtatások utasforgalomra gyakorolt hatásait a szaktárca legkorábban fél év múlva felméri, majd a tapasztalatok alapján megteszi az esetleg szükséges korrekciókat" - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.