Összeütközött a MÁV egyik Intercity vonata egy sugárzó anyagot szállító kisteherautóval. Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) közleménye szerint kedd délelőtt 11-kor kaptak bejelentést arról, hogy a Napfény Intercity kisteherautóval ütközött Cegléd közelében. Mint kiderült, a teherautó veszélyes anyagnak minősülő izotóp kapszulákat szállított.
Az ütközés miatt a vonaton utazó 132 utas közül senki nem sérült meg, a kisteherautó két utasa viszont súlyos sérüléseket szenvedett. Egyiküket súlyos, másikukat életveszélyes állapotban vitték kórházba - közölte az OKF.
A baleset az Országos Rendőr-főkapitányság korábbi jelentése szerint azért történt, mert a kisteherautó tilos jelzés ellenére a sínekre hajtott. A MÁV szerint a baleset a Cegléd és Nyársapát közötti vasúti átkelőben történt, a Szegedre tartó szerelvény az átjáróban rohant a járműbe.
Egy ceglédi férfi az [origo]-nak telefonon azt mondta, hogy Cegléden semmit nem lehetett érzékelni az egész balesetből, nem volt pánik, nem rohantak szirénázó autók semerre. Ő úgy tudja egy nyársapáti ismerősétől, hogy hegesztették a síneket, amikor a baleset történt. Néhány embert kórházba vittek, de ők sem kerültek karanténba.
Tűzoltók a balesetet szenvedett vonat körül
Nem mértek sugárzást
A katasztrófavédők szerint a teherautón egy kisméretű, hatvanszor hatvan centiméteres konténerben szállították a sugárzó izotópkapszulákat. Az OKF délután megerősítette, hogy a jármű mintegy 25 kilogramm veszélyes árut szállított, de kezdetben nem volt egyértelmű, hogy pontosan mit. A teherautó okmányai szerint a konténerben iridium 192 izotóp kapszulák voltak, a konténeren azonban az állt, hogy szelént tartalmaz. Az anyag pontos azonosítása zajlik - közölték a katasztrófavédők.
A nagy erejű ütközés következtében a szállítmányt tartalmazó konténer rögzítése megsérült, és a kisteherautóról leszakadt. Az OKF közleménye szerint a konténer külső borítása megsérült, de veszélyes anyag nem került a szabadba, mivel a kapszulák nem törtek össze.
A katasztrófavédelem mérési eredményei is ezt erősítik meg: ezek szerint nukleáris sugárzástól nem kell tartani a környéken. A sugárzó anyagot szállító konténer tüzetesebb vizsgálatát ugyanakkor csak azután kezdik meg a szakemberek, ha a balesetet szenvedett vonatról már elszállították az utasokat - közölték.
Tűzoltók és rendőrök a helyszínen
Miért lehet veszélyes az iridium-izotóp?
Az Amerikai Járványügyi Központ (CDC) adatai szerint az iridium-192 izotópot többek között a gyógyászatban használják a rákos megbetegedések egyes fajtáinak gyógyítására. A gamma-sugárzást kibocsátó, fényes, ezüstszínű fémet mesterségesen, nukleáris reaktorokban állítják elő a nem radioaktív irídiumból. Sáfrány Géza az [origo]-nak azt mondta, hogy az iridium 192-es izotópot egészségügyi célokra és ipari célokra is felhasználhatják, jelen esetben pedig valószínűleg ipari célokra szánt szállítmányról van szó. Az iparban bizonyos mérőeszközökben szolgál sugárforrásként az iridium ezen radiokatív izotópja ( például hegesztések ellenőrzéséhez).
A CDC szerint a szabadba kerülve a sugárzó anyag veszélyes lehet az emberre, mivel magas gamma-sugárzása rákkeltő hatású. Az Ir-192 izotóppal való érintkezés a CDC adatai szerint égési sérüléseket, akkut sugárbetegséget, és halált is okozhat. Ezt a sugárzó izotópot az USA-ban azért is számon tartják, mert ebből a fajta sugárzó anyagból tűnt el a legtöbb fel nem tárt körülmények között, ezért az amerikai hatóságok szerint alkalmas arra, hogy terroristák esetleg sugárzó, úgynevezett piszkos bombákat készítsenek belőle.
Védőital és takarók
A katasztrófavédelem szakemberei még délután is a helyszínen voltak. A balesethez a Pest és a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság beavatkozó egységei, a katasztrófavédelmi műveleti szolgálat, a katasztrófavédelmi mobil labor, a szolnoki vegyimentesítő konténer és az országos, valamint a megyei iparbiztonsági főfelügyelő is kivonult - közölték.
A balesetben érintett utasok a mentesítő járat érkezéséig a szerelvényen maradtak, az OKF szerint biztonságos távolságban a veszélyes szállítmánytól. Az utasokat a ceglédi katasztrófavédelem védőitallal és takarókkal látta el. Az OKF közölte, hogy az utasok elszállítása után a mentesítés "haladéktalanul megtörténik", az izotópszállítmány vizsgálatának idejére pedig forgalomkorlátozásra kell számítani, mivel a területet le kellett zárni.
Az OKF munkatársai délután 4-kor az [origo]-nak azt mondták, hogy befejezték a helyszínelést. A vasúti forgalom körülbelül öt óra körül majd újra. Megkerestük Cegléd polgármesterét is, de őt egyelőre nem tudtuk elérni, mert jelenleg éppen Tállai András önkormányzati államtitkárral tartott sajtótájékoztatót Cegléden, nem a balesetről, hanem az adósságkezelésről.