Mint arról nemrég beszámoltunk, a honvédség az elöregedett helikopterflottája teljes megújítását tervezi, de hasonló sors vár a szállítási feladatok ellátását végző repülőgépekre is. Ilyen feladatokra jelenleg mindössze két darab üzemképes, az egykori Szovjetunióban gyártott Antonov An-26-os repülőgép áll rendelkezésre, melyek élettartamuk vége felé járnak. Ezekkel a szállítógépekkel végzik többek közt a külföldi missziókban szolgáló magyar katonák utánpótlásának ellátását, a humanitárius segélyek szállítását, de katasztrófahelyzetben emberek kimentésében is közreműködhetnek.
Ha sikerül modernizálni a flottát, a szállítógépeket nemcsak katonák használhatják, hanem elláthatják például a kormány fontos tagjainak szállítási feladatait is: így az állami vezetőknek nem kellene drága bérelt gépen utazniuk. Ezek a repülőgépek pénztermelésre is kiválóan alkalmasak lehetnek, a nemzetközi légi szállítási piacon ugyanis hiány van szállítógépek területén, tehát jól jövedelmező bérfuvarozást lehetne vállalni velük azokban az időszakokban, amikor nincs rájuk szükség a katonai vagy állami feladatok ellátásában.
A magyar légierő Antonov An-26-osa
A szocializmus idején az elnyűhetetlennek tartott An-26-osokból tíz példány szolgálta a Néphadsereget, a rendszerváltás óta azonban a flotta egyre csak fogyatkozott. Pedig ezek a gépek igazán kivették a részüket a feladatokból, a kontinensen belüli légi szállításokon kívül rendszeresen megfordultak a különféle afrikai és ázsiai repülőtereken is, például a Sínai-félszigeten lévő magyar ENSZ-misszió ellátása során, illetve jártak Afganisztánban és Irakban is. A kétmotoros, légcsavaros An-26-osok azonban napjainkra minden szempontból elavultnak számítanak, ráadásul az öreg gépek üzemben tartása is egyre nehézkesebb, felújításukkal legfeljebb az üzemidejüket lehet kitolni, de ez csak rövid távra kínál megoldást. Végleges megoldást kizárólag modernebb gépekre való lecserélésük jelenthet, a lehetséges alternatívákat vesszük sorra.
CASA C-295M
Az európai Airbus cég spanyolországi üzeme által gyártott, kialakításában az An-26-osra hasonlító, kifejezetten katonai felhasználásra tervezett típus különféle változatai számos országban teljesítenek szolgálatot. Felsőszárnyas kialakítású, két darab, légcsavaros hajtóművel ellátott, korszerű elektronikai rendszerekkel rendelkező, méretéhez képest nagy teherbírású konstrukció, amely gyengébb infrastruktúrájú repülőterekről is üzemeltethető, a teherszállítás mellett a katonák vagy VIP-személyek szállítása esetén is jól használható. Sokoldalúságát jellemzi, hogy még tengerészeti felderítő változata is van, sőt mini "AWACS", azaz légtérellenőrző funkcióval rendelkező változatát is fejlesztik már.
Francia katonák rakodnak egy C-295-ös szállítógépbe a Sínai-félszigeten (forrás: Spotter)
Megrendeléseinek folyamatos gyarapodása alapján kijelenthető, hogy sikeres konstrukciónak számít, terhelhetősége és hatótávolsága alapján is megfelelő megoldás lehetne hazánk számára. Környékünkön a cseh és a lengyel légierő is szolgálatba állította.
Alenia C-27J Spartan
Az olasz-amerikai fejlesztés eredményeképpen létrejött kétmotoros, felső-szárnyas konstrukciójú gép a mérete, a repülési paraméterei és a felszereltsége szempontjából is ideális az olyan kis országok számára, mint Magyarország. Nem véletlenül döntött a beszerzése mellett Románia és Bulgária sem: ez a taktikai szállítógép a repülőnapok igazi sztárja, lenyűgöző manőverezőképességével azonban nemcsak a laikus közönséget, hanem a hozzáértő szakembereket is elvarázsolta.
Az olasz szállítógép a repülőnapokon még orsózni is szokott)
Megrendelés esetén gyorsan hozzáférhetőek lennének ezek a repülőgépek, ráadásul ha a honvédelmi vezetés az azonos gyártótól származó AW-139-es helikopterek beszerzése mellett dönt, akkor feltehetően az alapárnál kedvezőbb összegért is megvásárolhatná ezt a típust.
Lockheed Martin C-130J Super Hercules
A világ talán legismertebb katonai szállítógépe a Hercules, amely nevéhez méltóan igazi nehézfiú: jól ötvözi a hatalmas erőt a sokoldalúsággal és a mozgékonysággal. Folyamatos fejlesztése révén ez az elnyűhetetlen négymotoros immár fél évszázada szolgál a világ szinte minden szegletében. Hazánk számára is ideális választás lenne a legújabb, "j" jelzésű változata, ám magas ára és magas fenntartási költségei miatt Magyarország feltehetően nem engedheti meg magának egy ilyen szállítógép beszerzését.
Hercules, a mindenes
Pedig egyszer már majdnem sikerült szert tenni a Hercules néhány használt, erősen leharcolt példányra. A kilencvenes években ugyanis az amerikaiak felajánlottak pár darabot Magyarországnak. Bár a gépeket hazánk ingyen megkaphatta volna, a felújításuk és az üzembe állításuk költségeit sokallta az akkori katonai vezetés, így végül a román légierő állományába kerültek.
British Aerospace 146-200
Az eleve elsősorban katonai felhasználásra tervezett fenti típusok mellett szóba kerülhet eredetileg polgári célú felhasználásra tervezett típusok beszerzése, bár ezek némi utólagos átalakítást igényelnek honvédelmi felhasználás esetén. A brit gyártmányú, négy darab apró méretű sugárhajtóművel felszerelt Bae-146-os nem mai konstrukció, a személyszállításból kikopó használt példányai azonban olcsón hozzáférhetők és katonai célra, teher-, illetve csapatszállításra átalakíthatók.
Nem igazán katonás, de ha nincs pénz jobbra, az átalakított polgári gép is megteszi
A Brit Királyi Légierő már szolgálatba is állított két ilyen gyors és nagy teherbírású gépet, melyek a hazai támaszpontok és Afganisztán között ingáznak. Ha a tapasztalataik kedvezők lesznek, nem elvetendő ez a típus Magyarország számára sem.
Mi lenne a legideálisabb megoldás?
A Magyar Honvédségnek a saját, és a NATO, illetve az ENSZ égisze alatt végrehajtott békefenntartó műveletei, valamint az egyéb, külföldi misszióinak ellátásához legalább öt-hat darab korszerű szállító-repülőgépre lenne szüksége. Ideális esetben két-három darab C-130J Hercules és három-négy darab C-27J Spartan együttesen tökéletesen lefedné a valós szükségleteket. A realitások talaján maradva azonban egyetlen típus beszerzése valószínű, melyből két lépcsőben három-négy példány érkezhet majd valamelyik hazai katonai repülőtérre.
A hatalmas C-17-es gyomrában akár harckocsik vagy helikopterek is elférnek
Joggal adódik a kérdés, hogy ha Pápán amúgy is állomásoznak a NATO C-17 Globemaster III-as szállítógépei, akkor szükség van-e arra, hogy Magyarország saját gépeket vásároljon? A válasz igen, mert a C-17-esek stratégiai szállítógépnek készültek, azaz hatalmas méretű és tömegű terhek nagy távolságra való eljuttatására ideálisak. Ebből adódóan az üzemeltetési költségeik lényegesen magasabbak, mint a kisebb típusoké, luxus lenne ilyen óriásokat használni rövid távú szállításokhoz. Ráadásul a közös flotta fenntartásához Magyarország csak csekély mértékben járul hozzá anyagilag, így évente mindössze pár tucat órára veheti igénybe ezen óriásgépek szolgáltatásait.
Összehasonlító technikai adatok |
|||||
Típus |
Hossz |
Szárny- fesztávolság |
Terhelhetőség |
Hatótávolság teljes terheléssel |
Utazó- sebesség |
An-26 |
23,8 m |
29,2 m |
5.500 kg teher vagy 40 katona |
1.100 km |
440 km/h |
C-295M |
24,5 m |
25,8 m |
9.200 kg teher vagy 71 katona |
1.300 km |
480 km/h |
C-27J |
22,7 m |
28,7 m |
11.500 kg teher vagy 60 katona |
1.850 km |
583 km/h |
C-130J |
34,3 m |
40,4 m |
19.000 kg teher vagy 128 katona |
5.200 km |
643 km/h |
Bae-146 |
28,6 m |
26,2 m |
11.200 kg teher vagy 100 katona |
2.900 km |
801 km/h |
Temesvári Péter