A hétfőn tartott ünnepélyes tanévnyitón Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a most indított tanfolyam iránt jelentős érdeklődés mutatkozott, mintegy 1100 jelentkezőből választották ki a képzésben részt vevő 21 hallgatót, köztük Magyarországon először hét nő is van.
Mint arról korábban írtunk, eddig azért nem lehetett női vezetőket alkalmazni, mert a hagyományos mozdonyoknál a szerelvények össze-, illetve szétkapcsolásához súlyos csavarkapcsot kellett emelgetni, erre a fizikai munkára csak férfiak voltak alkalmasak. A korszerűbb motorvonatok központi ütköző- és vonókészülékkel vannak felszerelve, így ezek üzemszerű működése közben nincs szükség fizikai munkára.
Az 1964 órás képzést 10 modulban valósítják meg, ezen belül 320 órát tesz ki a gyakorlati oktatás. Egy mozdonyvezető képzése mintegy 1 millió forintba kerül, ezen felül ki kell még fizetni az orvosi vizsgálat és a hatóság díjait.
Dávid Ilona hangsúlyozta: a vasút számára fontos, hogy hosszú távon rendelkezésre álljon a szakképzett munkaerő. Ungvári Csaba, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója szerint tavaly nőtt a vonaton utazók száma, ami mutatja, hogy szükség van a vasútra.
Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója elmondta: a társasághoz a tavaly megkötött szerződések alapján az idei év vége felé megérkezhet az első modern, zöld-sárga színű FLIRT motorvonat, ezért számukra is lényeges, hogy gyakornokaik elvégezzék a motorvonat-vezetői tanfolyamot.
A MÁV-START Zrt. novemberben hirdetett nyílt közbeszerzési eljárást saját részre 42, a GYSEV számára 6 villanymotorvonat beszerzésére. A kiírás szerint a járműveket 2015. szeptember 30-ig kell szállítani. A kiírásra egyedül a Stadler Bussnang AG adott be ajánlatot.
Ungvári Csaba a MÁV-START motorvonat-beszerzési tenderével kapcsolatban az MTI érdeklődésére elmondta: a vasúttársaság benyújtotta az európai uniós forrásból történő támogatási kérelmet a motorvonatok finanszírozására, várják a kedvező kormányzati, illetve uniós döntést. A motorvonattendert a jelenlegi, 2013-ig tartó európai uniós költségvetési ciklusban szeretnék lebonyolítani, azaz 2015 végéig kellene lezárni minden elszámolást. Ez azt is jelenti, hogy 2015 közepéig szállítani kellene a motorvonatokat, így az elkövetkező egy-két hónapban meg kell születniük a beszerzéshez kapcsolódó döntéseknek - tette hozzá.