Rájár a rúd a napokban a Wizz Air utasaira: a társaság járatai egymás után szednek össze hatalmas késéseket, és dühítik fel kiábrándult, tehetetlen utasaikat. A fapados légitársaság egyik brüsszeli járata a hét végén műszaki hiba miatt fordult vissza kétszer is a kifutópályáról, majd utasait közel egynapos késéssel hozta haza egy átirányított mentesítő járat. Egy Londonból érkező gép vasárnap 4 órát, egy milánói 5 órát késett. Kedden délután pedig utasok jelentették az Origónak, hogy egy Londonba tartó, eredetileg 12.20-ra kiírt repülőt immár 19.10-es indulással terveznek.
A Londonba tartó utasok kedden délután az Origónak azt mondták, hogy a légitársaság semmilyen tájékoztatást nem adott a délelőtt óta veszteglő embereknek. "Az információs pultnál a két kislány semmit nem tud. Felhívtuk az emelt díjas központi számot, ott meg azt mondták, hogy ők még nem is látják a késést a rendszerben. Ez nyilván nem igaz, mert az eredeti indulást egyszer már 16.40-re halasztották, és most mondták be, hogy csak este 7 után szállunk fel" - panaszkodott telefonon egy utas.
A Liszt Ferenc reptéren közben az az információ terjedt, hogy a hatalmas késéssel felszálló gépre csak a becsekkolt utasok egy része fog felférni. Kedden este, menetrend szerint 18.20-kor a légitársaságnak egy másik járata is indulna Londonba, de az szintén késik: délután 4-kor már 23.55-re ígérte csak a reptéri információs tábla. Az Origónak nyilatkozó utas szerint a reptéren már nem sokan hiszik, hogy a második gép el fog indulni.
A kedd délutáni késéseket részben ugyanaz a meghibásodás okozza, amely miatt a hétvégén majd egy napot vesztegeltek az utasok Brüsszelben - tudta meg az Origo. Daniel de Carvalho, a Wizz Air szóvivője kérdésünkre azt mondta, a hajtóműhiba miatt javításra szoruló, vasárnap Brüsszelben hagyott gépet még mindig nem sikerült megjavítani, és ezért a társaság flottájából egy gép jelenleg hiányzik. "A mai késést ez okozza" - mondta a szóvivő.
Carvalho azt is megerősítette, hogy a londoni gép, ha este hét után felszáll, nem fogja tudni elvinni az összes utast. Ez a gép ugyanis szintén meghibásodott, elromlott az egyik menekülő csúszdája, amelyen egy esetleges kényszerleszállás után az utasoknak el kell hagynia a gépet. A hiba miatt biztonsági okokból csak kevesebb ember utazhat a gépen, így 30 utast hátra kell hagyniuk kedd este - mondta. Róluk a légitársaság gondoskodik majd a reptéren.
A keddi késéseket közvetve okozó, még a hét végén meghibásodott Brüsszeli járat miatt már az elmúlt napokban is sok utas panaszkodott a légitársaság késéseire. Azon a járaton az Origo egyik munkatársa is rajta volt, és a többi utassal együtt élte át a szerinte megfelelő tájékoztatás nélkül várakozás hosszú óráit.
Munkatársunk szerint a Wizz Air szombati járata 17.20-kor indult volna, de hiába gördült ki a kifutópályára, onnan azonnal vissza is fordult, mert a kapitány szerint meghibásodott az egyik hajtóműve. Ekkor az utasokat visszaterelték a váróba, de senki nem tudta megmondani nekik, hogy mikorra javítják meg a gépet. Este 7-kor kaptak fejenként egy darab 4 eurós élelmiszer-utalványt, amivel egy pohár sört vagy egy adag sült krumplit tudtak venni a reptéren. Este 10-ig ültek ott minden tájékoztatás nélkül, és csak ezután mondták meg nekik, hogy Brüsszelben töltik az éjszakát.
Miután a reptéri pultnál kiosztották, hogy ki melyik szállodába menjen, taxikuponjaikkal az értük jövő kocsik elvitték őket aludni. A másnapra tervezett reggel 8.45-ös indulás aztán ismét csúszást szenvedett: munkatársunkat reggel 5-kor ébresztette a telefon, hogy bátran aludjon kicsit tovább, mert a gép csak 10.30-kor fog indulni. Ekkor persze már késő volt reggelit rendelni a szállodában, ahol azért nem kérték az ételt, mert azt hitték, hogy hajnalban indulnak vissza a reptérre.
Kint a reptéren munkatársunk szerint már csak a szerencsésebbek kaptak reggelre újabb ételkupont, de azoknak, akiknek nem volt becsekkolt csomagjuk, már nem jutott. A gép aztán megint nem indult el időben, csak a reggel óta egyszer már elhalasztott indulás időpontjában húzták be a kapuhoz. Az utasok ezért szervezkedni kezdtek, listára gyűjtötték az adataikat, hogy később közösen tereljék jogi útra a hatalmas késést. Volt, aki azt indítványozta, hogy a magukra hagyott utasok kezdjenek énekelni, skandálják a Wizz Air nevét, vagy állják el a belépőkapukat tiltakozásul. "Semmi informálás, mindenki ült, mint a sült hal" - mesélte az Origónak egy másik utas.
Mikor aztán másodszorra is a fedélzetre kerültek, a kapitány megnyugtatta az utasokat, hogy egész éjjel javították és tesztelték a meghibásodott olajpumpát, így "100 százalékig biztos", hogy nem lesz probléma a hajtóművel. Néhány perccel később azonban a repülő ismét lefordult a kifutópályáról, mert a kapitány ismét hibát észlelt, és azt mondta, hogy ilyen hajtóművel nem kockáztatja meg a felszállást.
A Brüsszelben meghibásodott járat utasai a második leszállítás után begurultak: munkatársunk több másik utas társaságában elhagyta a várót, és a konkurens Ryanair délutáni járatára váltott jegyet magának, két főre 488 euróért. Mikor harmadszorra is becsekkolt, ezúttal már egy másik társasággal, akkor szembesült vele, hogy a Wizz Air végül mentesítő gépet küldött az utasokért. Így végül a Wizz Airnél maradók 10 perccel előbb szálltak fel Brüsszelből, mint ahogy munkatársunk a Ryanair gépén elindult Budapestre.
Munkatársunk szerint rengeteg családi tragédiával, felháborodott utassal találkoztak az egynapos kálvária alatt. A brüsszeli gépen utazott például egy háromgyerekes család, aki egy karib-tengeri szigetről, a Dominikai Köztársaságból utazott haza, hogy legkisebb, kéthetes gyereküknek magyar anyakönyvi kivonatot szerezzenek. Már 24 órája úton voltak, amikor elkezdődött a problémázás a Wizz Air gépével, így várakozás közben még a pelenkából is kifogytak. Végül egy másik gyerekes család segítette ki őket.
Szintén a brüsszeli gépen utazott volna egy körülbelül 20 fős gyerekcsoport, akik úszóversenyre jöttek Budapestre. Az egynapos késés miatt azonban lemaradtak a versenyről: munkatársunk a második napon már nem is látta őket a reptéren, valószínűleg lemondták az utazást. Rajtuk kívül pedig voltak olyanok is, akik átszálltak volna Budapesten, de lekésték a csatlakozó járatukat. Egy férfi hiába kérdezgette a reptéri dolgozókat, hogy "ki fizeti vissza a pénzemet", senki nem tudott válaszolni neki.
Bár az utasok rendkívül elégedetlenek voltak a kapott tájékoztatással és ellátással, a Wizz Air szóvivője szerint nem igaz, hogy nem foglalkoztak velük. Daniel de Carvalho az Origónak azt mondta, hogy akkor is, most is az európai uniós előírások szerint gondoskodtak az utasokról, adnak nekik ételt, tájékoztatást, és szükség esetén a szállást is. "Kétszer is módosítottuk a várható indulási időt, és ételutalványokat is osztottunk, tehát nem igaz, hogy nem kaptak az utasok tájékoztatást" - mondta Daniel de Carvalho a kedd estig veszteglő londoni járattal kapcsolatban.
A szóvivő ugyanakkor arra nem kívánt válaszolni, hogy a hatalmas késések miatt az utasok jogosultak-e kártérítésre. "Ez mindig az adott helyzettől függ" - mondta, hozzátéve, hogy ebben is az Európai Bizottság 261/2004-es határozatát követik, amely a légi utasok jogait határozza meg. A Wizz Air arra bátorítja utasait, hogy nyújtsák be igényeiket a megfelelő nyomtatványokon, és ügyeiket egyesével el fogják elbírálni - mondta.
A szóvivő azt is megerősítette, hogy az utasoknak, ha szállodában kellett tölteniük az éjszakát, a Wizz Air kifizeti a szállásköltséget. Munkatársunk ezzel szemben mást tapasztalt, vele a hét végén Brüsszelben kifizettették a 70 eurós szállodadíjat. Daniel de Carvalho azt mondta, meglepi ez az eset, mert a szállodáknak egyenesen a Wizz Airhez kellett volna számlázniuk, az utasok szerinte sosem fizetnek ilyen esetben a szállásért. Ha valakivel ilyesmi történt, mindenképpen jelezze a társaság felé, mert annak visszafizetik a szállásdíjat, és egyben ki is vizsgálják az ügyet - mondta.