Ha dauerolt hajú középkorú hölgyek, joviális öltönyös urak és bölcsésztáskás fiatalok járkálnak egy este a Szent István körúton, nem is kérdés, hogy a Vígszínházba készülnek. Pontosan ez történt csütörtök este, amikor a Popfesztivál 40 előadással megkezdődött a Vígszínházban az új évad, amelyről egyelőre nem tudjuk, hogyan is ér véget. Bizonytalan, mert könnyen előfordulhat, hogy az intézményt öt éve vezető Eszenyi Enikő helyett jövő februártól Balázs Pétert nevezi ki igazgatónak a fővárosi önkormányzat.
Az előadás előtt is persze az Eszenyi-Balázs párharc volt a legfőbb téma a nézők között. Minden megkérdezett hallott az igazgatói versenyről, a szakmai bizottságban kihozott döntetlenről. És persze fölösleges volt megkérdezni, kinek drukkolnak, hiszen az olyan lett volna, mintha egy fideszes rezsicsökkentő fórumon érdeklődnénk arról, szeretnék-e, hogy Orbán Viktor 2014 után is folytassa.
"Eszenyi nélkül nincs Vígszínház", "Eszenyi megérdemli, hogy maradjon" - sorolták a találomra megszólított nézők a rövid véleményüket, amelyek mintha csak egy transzparensre készültek volna. A csütörtöki közönség nagy része ugyanis megrögzött Vígszínház-rajongó volt: évek óta ide járnak, és csak dicsérni tudják az elmúlt években bemutatott darabokat. Főleg a Hegedűs a háztetőn, a Tévedések vígjátéka és a Rómeó és Júlia kap sok elismerő szót.
"38 éve van bérletem, itt a legfőbb érték a folytonosság" - mondta az élemedett korú Margit néni, aki imádja a Vígszínházat, és textil zsebkendőjével hadonászva öt perc alatt fel is vázolta a Víg történetét Várkonyi Zoltántól kezdve. Szerinte itt mindig is szokás volt, hogy az új vezető az újítások mellett folytatja a hagyományokat, és Eszenyi méltó örököse a nagy elődöknek. A hölgy persze akkor is bérletet vált majd, ha Balázs Péter lesz az igazgató, de rosszallná, ha politikai alapon születne döntés, és nem szeretné, hogy a kedvelt színészei esetleg távozzanak.
"Takarodjon a politika a színházunkból!" - fogalmazott sarkosan egy középkorú, szintén Víg-rajongó hölgy, aki talán túlságosan sokat is foglalkozott az igazgatókérdéssel az elmúlt hetekben. Úgy látja, Balázs Péter csak azért van versenyben, mert vállaltan fideszes, de a fővárosi képviselőknek nem a pártkötődést kellene nézniük, hanem azt, hogy Eszenyi jó színházat csinált, és szeretik a nézők. (Az Emberi Erőforrások Minisztériuma szerint az előző évadban 328 ezer nézője volt a színháznak, ez 81,21 százalékos kihasználtságot jelent.) A nő azt mondta, reméli, hogy nem ismétlődik meg ugyanaz, mint a Nemzeti Színház pályázatánál, ahol a politikusok előre eldöntötték, hogy Vidnyánszky Attila kapja az intézményt.
Lehet, csak a zenés darabnak szól, de sok fiatal is jegyet váltott az előadásra. Oda is léptem egy dekoratív fiatal lányhoz, akiről kiderült, hogy színháztudományt tanult, így szakértőként vezette le Eszenyi sikerének titkát. A lényeg, hogy Eszenyi nem hagyományosan nyúl a darabokhoz, Shakespeare Othellóját például egy katonai kiképzőtáborba helyezte, ugyanakkor nem is használ annyira szélsőséges, provokatív színházi eszközöket, hogy sok legyen a szórakozásra vágyó úri közönségnek. Balázs Péter viszont abszolút a hagyományos, kosztümös színház híve, kérdés, meddig járna be erre a máshoz szokott pesti közönség.
A színháztudományi szakértő lány barátnője hevesen bólogatott. "Balázs Péter jó helyen van Szolnokon" - mondta, mert mit ad Isten, ő is szolnoki. Bár ő nem jár a szolnoki Szigligeti Színházba, a szüleitől csupa jót hallott a színházról, szerinte Balázs Péternek a szolnoki munkát kéne befejeznie.
Eszenyi Enikő rögtön az idei első rendezésével jelezte, mennyire kötődik a Vígszínházhoz. A Popfesztivál 40 ugyanis a Víg emblematikus előadására emlékezik, a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról című darabra, amelyet éppen negyven éve mutattak be. Az akkori szereplők többsége akkor még kezdő színész volt, sokan ma már a Víg vezető művészei (Kern András, Hegedűs D. Géza, Kútvölgyi Erzsébet). Az akkori két főszereplő, Almási Éva és Tahi Tóth László pedig szerepet is kapott a mostani, fiatalok által játszott darabban, amelyet a Presser-dalbetétek mellett azért főleg a vígszínházi nosztalgia uralt. Az előadáson ugyanis a színdarabot mintegy kiegészítendő láthattunk archív felvételeket az akkori nézőtéri felügyelőről, illetve pozsonyi vendégelőadásról, és Tahi Tóth László is elmesélte, miért rohant ki az apja, amikor annak idején megnézte a darabot.
Eszenyi ráadásul attól sem jött zavarba, hogy az ősbemutatón az egyik főszerepet éppen mostani ellenfele, Balázs Péter játszotta, aki amúgy évtizedekig dolgozott a Vígben. A jelenlegi helyzet ismeretében az előadás egyik csúcspontja, amikor a színpadon egy archív felvételen Balázs Péter percekig énekli a Ringasd el magad című slágert. A közönség a sustorgásból ítélve vette is a lapot. Eszenyi állítólag meg is hívta Balázs Pétert a Popfesztivál 40-re, amikor másfél hete a Magyar Dal Napján játszották, de Balázs udvariasan elhárította a meghívást.
"Nagy ember az, aki a riválisát is simán színpadra meri állítani" - súgta oda az előadás után a hosszú taps és ujjongás alatt a mellettem ülő hölgy, aki az eredeti Popfesztivált is látta, de a ez a mostani, múltat és jelent egybeolvasztó feldolgozás jobban elbűvölte. Nem zárta ki persze, hogy Balázs Péter is képes lenne egy hasonló gesztusra, de szinte biztos volt abban, hogy ellenkező esetben, ha Balázs Péter lesz az igazgató, Eszenyit sehogy sem látjuk majd a Víg színpadán.