Gratulálunk! Ön nyert! Egyike azon kivételesen szerencsés embereknek, akiket sorsolás útján választottunk ki egy kétnapos wellness-üdülésre, ahol igénybe veheti 200 000 + 400 000 forintos ajándékutalványunkat. Ha elfogadja meghívásunkat, Önnek és Kísérőjének 20 000 forint értékben ajándékkal kedveskednénk. Ne hagyja ki, mert ilyen lehetőség csak egyszer adódik az életben!
Ismerős a szöveg? Ha nem, akkor ön szerencsés, és azok közé tartozik, akiket nem próbáltak még bepalizni egy jó kis termékbemutatóval. A termékbemutató egy műfaj, egy stílus, egy életérzés, egy olyan program, ahol a legedzettebbek hasába is könnyen lyukat beszél egy dörzsölt marketinges. Ez az egyik legagresszívabb kereskedelmi műfaj. Bár a tévében és az interneten is nagy dózisban kapjuk a reklámokat, ott legalább megvan a lehetőség arra, hogy kikapcsoljuk őket.
Egy termékbemutatón ilyen nincs, mert leültetnek egy székbe, és általában 4-5 órán keresztül győzködnek arról, hogy vegyünk meg valamit – derül ki a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) termékbemutatókról szóló jelentéseiből. A témáról szóló internetes fórumokon panaszkodó emberek is azt írják, hogy extrém esetben akár 7-8 óráig eltarthat egy olyan szeánsz, ahol arra próbálják rávenni a hallgatóság tagjait, hogy egészségük megőrzése érdekében vásárolják meg a csodalámpát és a varázsszőnyeget. Ha kirándulással egybekötött termékbemutatón járunk, akkor arra sincs lehetőségünk, hogy sarkon forduljunk, mert általában olyan messzire viszik az embert az otthonától, hogy ne érje meg kihagyni az előadást, és hazamenni – írják számos fórumon.
A termékbemutatók sajátossága, hogy gyakran a bolti ár tízszereséért kínálnak furcsa, obskúrusnak tűnő termékeket. Az NFH tavalyi jelentése és a panaszkodó fórumozók beszámolói alapján a horkolásgátló párna, a légáteresztős gyapjútakaró, a masszírozós fotel, a biokerámia, az infratakaró, az indukciós sütő, a mobilklíma, a vízszűrő és az elektromos pizzasütő a termékbemutatókon leggyakrabban felbukkanó áru. Az NFH szerint tavaly egyértelműen az egészségmegőrzéssel összefüggésbe hozható termékek voltak a legnépszerűbbek.
És akkor a jó öreg speciális edénykészletről még nem is beszéltünk. Pedig "ez elengedhetetlen az egészséges étkezéshez, mert olyan extra anyagból készült, hogy főzés közben bent tartja az ételben a hasznos alkotóelemeket, és még az ízek is jobban összeérnek benne" – írja egy átvert fogyasztó, hogy mivel győzték meg.
A termékbemutatókban utazó cégek nemegyszer hatalmas árréssel dolgoznak, amiből arra is gondolhatnánk, hogy betegre keresik magukat, viszont ez nincs így. Ha egy kirándulásos bemutatóra visznek 30-40 embert, akkor az utaztatással, ebéddel és a beígért ajándékokkal együtt a cégnek legalább négy-öt ezer forintba kerül egy ember ellátása, ezekhez a költségekhez hozzájön még a termékek beszerzése, valamint az alkalmazottak kifizetése, és némi profit – derült ki az Index korábbi számolásából. Ezt egy út alatt 3-4 eladással kell előteremteni, ezért is árulják ennyire drágán a sokszor kacatnak sem jó holmit.
Néhány dolgot muszáj eladni egy kirándulás alatt, ezért a termékbemutatókon változatos eszközökhöz nyúlnak: a terméket először a beszerzési ár húszszorosáért kínálják, majd órákon keresztül megtesznek mindent, hogy a potenciális vevőket bevigyék az erdőbe, és kívánni kezdjék az árut. Végül a beszerzési ár nyolc-tízszeresére szállítják le árat, az euforikus állapotba került hallgatóságból pedig biztosan horogra akad néhány ember – derül ki a panaszos beszámolókból.
Sokan persze rájöttek már a turpisságra, rutinosan járják ezeket az eseményeket, megeszik az ingyenebédet, felmarkolják a parfümöt, a karórát, a bemutató alatt fülhallgatóval hallgatják a zsebrádiójukat, aztán hazamennek.
A termékbemutatók célközönségét a nyugdíjasok alkotják, mert állítólag könnyebb rábeszélni őket a részvételre. (Ezzel vélhetően összefügg az, hogy az NFH több idősek otthonában, szépkorúak klubjában tartott már tájékoztató előadásokat.) A termékbemutatós kereskedelemben az a legfontosabb, hogy a vevő jó adós legyen, a helyszínen ugyanis csak az olcsóbb, pár tízezres árukat lehet megvenni, a többit rendelni kell. Az átlag magyar nyugdíjasnak viszont ritkán van 200-300 ezer forint félretett pénze, vagy ha van, akkor sem szívesen költi el egyben az egészet pár infratakaróra. Nekik kínálják a hosszú távú személyi kölcsönt, amit a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szerint majdnem minden termékbemutatón bedobnak a potenciális vevőknek.
A Blikk névtelen forrásokra hivatkozva a múlt héten azt írta, hogy a bankok egyenesen jutalékot fizetnek azoknak az ügynököknek, akik hitelre adják el a portékát. A lapnak azt válaszolták az OTP-nél, hogy tudnak arról, hogy egyes esetekben "etikai aggályok merülnek fel a termékbemutatós vásárlásoknál", ügyfeleik érdekében folyamatosan vizsgálják ezeket, és ha kell, fel is mondják a partneri együttműködést.
Az árubemutatókon nem hatósági áras termékekkel kereskednek, ezeket mindenki annyiért adja, amennyiért akarja, így az árak felverése teljesen törvényes. A törvénytelenség ott kezdődik, ha az eladó azt mondja, hogy azt a bizonyos valamit nála lehet a legolcsóbban megvenni, mert ez már kitapintható hazugság.
Az NFH 2013-ban 173 bemutatón ellenőrzött, és 118 szabálytalanságot talált – írják legfrissebb jelentésükben. A hatóság 57 esetben összesen 5,6 millió forint értékben szabott ki bírságot, ami egy-egy érintett cégre vetítve csekély összegnek tűnik. Ezt bizonyítja, hogy 2012-ben kilenc megbírságolt cég közül nyolc folytatta a jogsértő gyakorlatot, tehát a birságnak sem visszatartó ereje, sem olyan hatása nincsen, hogy a szankcionált cég abbahagyja a tevékenységét.
A termékbemutatók korábban a postaládákba dobált szórólapokkal verbuválták a közönségüket, de így könnyen megtalálta őket a fogyasztóvédelmi hatóság, a telefonhívás viszont csak a vevőkörhöz jut el, úgyhogy most ez a legnépszerűbb módszer. 2014-től már a termékbemutatókat szervező vállalkozásoknak 15 nappal előbb be kell jelenteni az illetékes jegyzőnél, ha utazás vagy rendezvény során bármilyen terméket el kívánnak adni. Másrészt 2014. január 13-tól érvényes az a szabály, amely lehetőséget ad a NFH számára, hogy minden olyan esetben bírságot szabjon ki, amikor a szabálytalanságoknak "a fogyasztóknak koruk, hiszékenységük, szellemi vagy fizikai fogyatkozásuk miatt különösen kiszolgáltatott, egyértelműen azonosítható csoportjához tartozó fogyasztóval szemben került sor".
Az új törvény annyi lehetőséget ad az átvert fogyasztó kezébe, mint eddig, tehát elvileg bármelyik üzleten kívül megkötött vásárlás után nyolc napig úgy dönthetnek, hogy elállnak az vásárlástól – mondta az NFH szóvivője. Tehát ha otthon jön rá, hogy az a 200 ezres masszázsfotel mégsem kellett volna, akkor nyolc napon belül postára kell adnia az elállási szándékot kifejező nyilatkozatot, amit a vállalkozás köteles tudomásul venni, és a teljes vételárat visszafizetni. Abban az esetben is köteles a teljes árat visszaadni, ha a szerződésben kötbért kötött ki, ez ugyanis jogszerűtlen. Viszont ha a cég önszántából nem fizet, akkor csak polgári peres úton vagy békéltető testület közvetítésével van lehetőség a pénz visszaszerzésére. Ezek viszont már költséges procedúrák, ráadásul a hitelt akkor is az igénylőnek kell visszafizetni, ha közben már rég visszapostázta a terméket.
Ha pedig a vásárlás és az ellátási szándéknyilatkozat között eltelt néhány napban megszűnt a cég, akkor a vevőnek szinte semmi esélye sincs arra, hogy viszontlássa a pénzét.
Kövessen minket a Facebookon is!