Lehetetlenség – egy szóval talán így lehetne jellemezni, mennyi esély van arra, hogy a trafikpályázatok nyilvánosságra kerüljenek. A Demokratikus Koalíció múlt pénteken kapta meg a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól az iratokat. Mivel rengeteg dokumentumról van szó, a párt megnyitotta a VIII. kerületi irodáját, ott bárki belenézhet az iratokba.
Szinte azonnal kiderült, a dokumentumok hiányosak. Volt, aki egy kecskeméti nyertesre lett volna kíváncsi, de az 1200-as kódtól az 1637-es kódig ellátott települések iratait nem találták. Vagyis többek között Kecskemét, Kecel Kistelek, Keszthely, Kiskunfélegyháza, Kőszeg, Lakitelek, Lajosmizse pályázóinak teljes dokumentációja már biztosan hiányzik.
Az iratok kikeresése, összehasonlítása egyébként rendkívül bonyolult. A DK szerint a tárca direkt nehezítette meg a feldolgozást.
A pártnál biztosak abban, hogy a pályázatok elektronikus formában is megvannak, hiszen az értékelési lap első sorában azt jelzik, hogy az hányas számú vonalkóddal ellátott pályázat értékelését tartalmazza. Ennek ellenére papíron „össze-vissza, óriási káosszal” kapták meg az iratokat, ami tovább nehezíti a keresgélést.
A településeket egy-egy kóddal látták el, így először az adott számsort kell kikeresni egy mellékelt könyvből. Ezt követően lehet az adott irathalmazból az értékelési jegyzőkönyvet megtalálni, ez tartalmazza az összes pályázó nevét. A lap végén a nyerteseket sorolják fel. A pályázókhoz kapcsolódik egy-egy iktatószám, ami alapján az értékelési jegyzőkönyvet lehet kikeresni. Ha mindez – legalább két ember negyedórás munkája után - megvan, tulajdonképpen nem derül ki semmi.
A pályázók objektív és szubjektív pontszámot kaptak. Az objektív pontszámokat a tervezett nyitvatartási időre, vagy a plusz fő foglalkoztatására adták a bírálók. Ezekre a kérdésekre nem nagy eltéréssel kaptak pontszámot az indulók, az Origó által megnézett dokumentumokban 40 és 55 között mozogtak ezek az értékek. Ezt követően a pályázó által benyújtott üzleti tervet vizsgálták a bírálók, felsorolták, hogy milyen szempontokat vettek figyelembe, de, hogy végül mi alapján döntöttek, arról egyetlen sort sem írtak.
Pedig éppen a szubjektív értékek alapján lett valaki nyertes, vagy vesztes. Csak a végeredmény látható, a vesztesek általában 10-15 körüli pontot kaptak ebben a körben, a nyertesek 50 felett. Az Origo által találomra kiválasztott Abádszalókon négyen indultak. Az egyik nyertes objektív pontszáma 41 volt, míg egy vesztesé 55. Ám, a szubjektív pontok alapján az addig jelentősen alacsonyabb értékkel bíró későbbi nyertes plusz 57 pontot kapott, míg ellenfele 12-t. (Az értékelési lap második és harmadik oldaláért kattintson: 2. oldal, 3. oldal)
De, hogy mi alapján maradt le a vesztes, az nem derül ki, kettejük pályázat értékelési lapja a személyes adatokon, és az eltérő pontszámokon kívül pontosan ugyanazokat tartalmazza. Belenéztünk a miskolci adatokba is, ahol feltűnő volt, hogy egy család két nőtagja több pályázatot is beadott, és nyert. A szisztéma az abádszalókihoz hasonló volt, a miskolci nyertesek objektív pontszáma 41 és 46 között mozgott, a szubjektív értékelésre 50 fölötti értéket kaptak, indoklás nélkül.
Mielőtt a pályázatokat nyilvánossá tették, a DK ügyvezető alelnöke, Molnár Csaba beszélt a sajtó képviselőinek arról, hogy szerinte a trafikmutyi az Orbán-kormány legszégyenletesebb ügye. Megjegyezte, elvileg minden iratot megkaptak a tárcától, de az, hogy a dokumentumokat ilyen nehezen adták át, bizonyítja, hogy a kormánynak van takargatnivalója. Emlékeztetett arra, hogy először országgyűlési képviselőként kérte ki az adatokat, majd közérdekű adatokra hivatkozva szeretett volna hozzáférni a dokumentumokhoz, de egyik esetben sem tette ezt lehetővé a tárca.
A feljelentés mellet döntött, a bíróságon pert nyert, de a minisztérium ennek ellenére sem adta ki a bíróság által előírt időben a dokumentumokat. Pénteken kapták meg a dokumentumokat – mondta – de a tárca nyíltan és tudatosan összekeverte, feldolgozhatatlanná tette az iratokat – mondta. Emellett fenyegetőzik is a minisztérium - tette hozzá.
A minisztérium az átadási levelében felhívta Molnár Csaba figyelmét arra, törvénysértést követ el, ha másnak - például az újságíróknak - is megmutatja az aktákat. Molnár Csaba viszont kijelentette: nem ijednek meg a fenyegetéstől, és bárki belenézhet, fénymásolhatja, digitalizálhatja a dokumentumokat.
Mint mondta, több jogász is megerősítette nekik, a nevek közzétehetők, nem titkolják az újságírók elől sem. „Ebben a bűncselekményben legyenek a tettestársaim. Orbán börtönében jól fogjuk érezni magunkat, jó társaságban leszünk.”
Tavaly áprilisban nagy bortányt kavart, amikor egy szekszárdi állatorvos, az akkor még fideszes önkormányzati képviselőként is dolgozó Hadházy Ákos arról beszélt, Szekszárdon politikai egyeztetésén véleményezték a trafikpályázaton induló jelöltek listáját a helyi kormánypárti képviselők. A politikus azt mondta: a tolnai megyeszékhelyen a polgármester a trafikpályázatok listájával érkezett a kormánypárti képviselők találkozójára, hogy véleményezzék azokat.
Amikor pedig a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közzétette a bírálóbizottság tagjainak nevét, megjegyezték, hogy a bizottság tagjai extra juttatást nem kaptak, és annyi munkájuk volt a trafikpályázatok körül, hogy gyakran még hétvégén is dolgoztak.