A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
6
Ezüstérem
7
Bronzérem
6

A Combinók miatt fulladoznak a Margit körúton

Margit híd budai hídfő, szálló por, illusztráció
Vágólapra másolva!
Porfelhőktől szenvednek a Margit híd budai hídfőjének közelében lakók és dolgozók, nyaranta szellőztetni sem lehet a környéken. A homokszerű anyag a BKK szerint a villamospálya talapzatából kerül elő, bár a Combinók is szórnak ki alkalmanként fékezőhomokot. A szálló por belélegezése ronthat a meglévő légúti betegségeken, hosszú távon allergiához is vezethet. A pályát hamarosan felújítják, így megszűnhet a por.
Vágólapra másolva!

Sárgás felhő gomolyog minden nyáron a Margit híd budai hídfőjénél: a 4-6-os villamos sínein haladó buszok és mentők nagy port vernek fel, egy-egy jármű percekig tartó, fullasztó vihart kavar a megállóban.

Porzó korzó

A szálló por főként a Margit körút elején okoz problémákat, megkeserítve az ott lakók és dogozók életét: "Csak nagyon ritkán szellőztetünk, zárva az ajtó, ablak" - meséli a helyi fodrászat vezetője, és ugyanezt mondja egy megkérdezett lakó is, míg a közeli étteremben dolgozó Mária a nonstop takarítás és a folytonos köhögés miatt panaszkodik. "Mindenhova lerakódik a por, és garantált a betegség, levegőt is alig kapunk."

Minden busz újabb porvihart kavar Forrás: Szabó Gábor - Origo

Szerinte a por nem csak nyáron okoz gondot, de ilyenkor locsolják gyakrabban, napi háromszor-négyszer - főként azért, hogy hűtsék a forróságtól olykor felpúposodó síneket. A vízpermet viszont nem jelent tartós megoldást, a por pár perc múlva újra kiszárad és terjeng.

Éttermük ezért, és a nagy forgalom miatt csak két asztalt tesz ki az utcára, azt is a dohányosok kedvéért. Hasonló problémákról számoltak be a Margit utcán túli kávézó dolgozói. Magát a porfelhőt nem látják, de a szállongó homok esténként megül polcaikon.

Honnan jön?

A porfelhő eredetét minden megkérdezett tudni vélte, és mindenki másként: volt, aki szerint a Rózsadombról lezúduló eső okozza, ami után a porrá száradt sár megül a lejtőre épített villamosmegállóban. Érveltek azzal is, hogy a sínpár eleve homokágyra épült, amelynek az anyaga a betonburkolat rései között a felszínre került - illetve azzal, hogy a homokot maga a Combino hagyja hátra.

A pálya a ludas

A BKK hétfő délután küldött közleményt az ügyben. Azt írták, hogy a villamosok csak akkor szórnak automatikusan homokot, ha megcsúsznak a kerekeik, ami inkább az őszi és a téli párás időszakban fordul elő. „A nagy mennyiségű por a villamospálya betonpaneljei alól pumpálódik ki. A paneleket alátámasztó, cementalapú injektálóanyag jut így a felszínre. A nagypaneles villamospálya paneljei a rendkívül nagy villamosforgalomtól, illetve a rossz vízelvezetés miatt az esőben a vágányzónán megálló víztől mozogni kezdenek, és az injektálóanyagot kipumpálják a panelek alól, amely kiszáradva belepi a vágányt” – írták.

A BKK szerint a budai fonódó villamoshálózat projektben átépítik a Nagykörút utolsó nagypaneles szakaszát is, és ezután megszűnik a zavaró jelenség.

A II. kerületi önkormányzat nem szembesült eddig a problémával. "Hozzánk eddig egy lakossági panasz sem érkezett a szálló por miatt" - mondta kérdésünkre Balaton Balázs. A kerületi sajtóreferens szerint akkor sem tehetnek sokat, ha kapnának ilyen jelzést: saját locsolóautójuk nincs, a sínek tisztítása szerintük a BKK, az útpályáé pedig az FKF Zrt. feladata. Ha pedig a Margit utcai csatornák nem bírják a lezúduló esővizet? „Ezzel a kérdéssel forduljon a csatornázási művekhez" - ajánlotta Balaton.

Korábban a BKV úgy tájékoztatott, hogy a por forrása maga a jármű, amely minden fékezéskor tisztított port szór a sínekre, hogy ezzel segítse a kerekek tapadását (a módszer általános a villamosok esetében).

Az orrba is bőven jut a fékezőporból. Forrás: Mudra László/Mudra László

A por aztán leülepedik a sínpár körüli betonburkolat repedéseiben - utóbbi gyorsan öregszik a hatalmas terhelés és Margit híd statikai játéka miatt, gyakran kell felújítani is. A résekből még nehezebb kiseperni homokot, de ha sikerülne is, a következő Combino újabb adagot szór le.

Felesleges naponta seperni

A BKV ezért nem is naponta sepertet: a kiemelt vonalakon, köztük a 4-6-os pályáján évente 28 alkalommal rendeznek nagytakarítást, tavasztól őszig, összesen 32 millió forintért. A villamossínek hűtésére évi 100 milliót biztosít a közlekedési társaság, a locsolást és a portalanítást az FKF Zrt.-től rendelik meg.

Hűtik a síneket. A por ellen nem jelent védelmet. Forrás: Szabó Gábor - Origo

Nem csak itt panaszkodnak

A jelenség a Margit körút elején a leglátványosabb, talán a terület katlanszerű jellege miatt, itt könnyebben megmarad a por. A légszennyezés azonban másutt is gondot okoz: a legtöbb, porral kapcsolatos problémát az 1-es és a 3-as vonalakon (különösen a Kőrösi-Csoma úton) tapasztalta a BKV, elsősorban a vasbeton panelek elhasználódása, a betonréteg kopása miatt. A társaság szerint a várható felújításokkal a panaszok is megszűnnek majd.

Allergiát is kiválthat

A porfelhő nem csak bosszúságot okoz. A tartós porszennyezés rontja az egészséges emberek életminőségét, meglévő légúti betegségeket pedig súlyosbíthatja - hívta fel a figyelmet dr. Harangi Ferenc. A tüdőgyógyász-allergológus szerint az utcai por rendszeres belélegzése felerősítheti a hajlamot az allergiára, és táptalajt ad különböző fertőzéseknek.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!