A 3-as metró felújítását nem kampánykérdésnek, hanem műszaki-gazdasági témának tartja Tarlós István - ezt maga a főpolgármester jelentette be alig néhány héttel az októberi önkormányzati választások előtt.
A metrószerelvények felújítása elindulhat, az infrastruktúra rekonstrukciójának a finanszírozásáról még egyeztet a főváros a kormánnyal – mondta a főpolgármester, miután a közgyűlés hétfőn döntött a 3-as metró felújításával kapcsolatos feladatok végrehajtásáról, köztük a szükséges hitelfelvétel előkészítéséről, és arról, hogy felkérik a BKV Zrt.-t a szerelvények felújítását célzó tender kiírására.
A főpolgármester közlése szerint mintegy 220 metrószerelvényt kell felújítani. Kitért arra, hogy új szerelvények vásárlását tartaná a legjobbnak, de az csak uniós támogatással volna lehetséges, míg a felújításra képes a város is. A kormány is a kevésbé költséges felújítás mellett döntött, ami 20-25 évvel meghosszabbítja a szerelvények élettartamát.
A 3-as metró szerelvényeinek felújítását 60–65 milliárd forintra becsülte a főpolgármester, szemben azzal a mintegy 90 milliárdos összeggel, amennyibe teljesen új kocsik vásárlása került volna. Utóbbiban is gondolkodott egyébként a főváros. A 2-es és a 4-es metróra is új szerelvényeket szállító francia Alstom szívesen gyártott volna kocsikat a 3-as metróra is, és Tarlós sem zárkózott el ez elől.
A 60-65 milliárdos felújítás egyébként a járművek szinte teljes újjáépítését jelenti: a kocsikat a vázig lecsupaszítanák, megerősítenék, és teljesen új kocsiszekrényeket építenének rájuk, így szinte új szerelvényeket kapunk a valóban újak árának mintegy kétharmadáért.
Más kérdés, hogy közlekedési szakemberek és a BKV saját korábbi becslése szerint ez a járműfelújítás 15, de legfeljebb 20 évvel hosszabbítja meg a járművek élettartamát, nem pedig 20–25 évvel, ahogy most arra a főpolgármester utalt.
Nyolcvan éves konstrukció
Ugyan a 2011-es metrókocsi-tűz után a főváros utasítására kivonták a forgalomból a 3-as metrón közlekedő járműpark 43 legöregebb darabját, de a megmaradt és azóta is közlekedő szerelvények legtöbbjének átlagéletkora így is jóval meghaladja az eredetileg tervezett 30 évet.A járművek felújításánál is többe kerülhet ráadásul a 3-as metró pályájának rekonstrukciója. Ezt korábban a BKV és a főváros is önmagában mintegy 100 milliárd forintra becsülte. Ez is inkább csak egy minimumár lehet, legalábbis Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke korábban az Origónak úgy nyilatkozott: a pályarekonstrukció költsége legalább 100, de inkább 130–150 milliárd forint lehet.
Ezt erősíti a BKV júliusban közzétett saját számítása is, miszerint a 3-as metró teljes rekonstrukciója, beleértve a járműfelújítást is, 180–240 milliárd forintba kerülhet. A hitelfelvétel teljes összegéről a főpolgármester nem beszélt, csak a 60–65 milliárdos járműfelújítási, és a százmilliárdos „nagyságrendű" pályafelújítási tételeket említette.
Noha Tarlós nem zárta ki, hogy a következő hetekben a kormánnyal folytatott tárgyalásokon még szóba kerülhet uniós forrás bevonása is, erre kevés az esély. Már csak azért is, mert a 3-as metróval összefüggő augusztusi kormányhatározat – amire a Tarlós és pénzügyi helyettese, Bagdy Gábor által jegyzett közgyűlési előterjesztés is hivatkozik – erre utalást sem tartalmaz.
A döntés konkrétan és kizárólag hitelfelvételt lehetőségét említi. A hitelfelvételhez szükséges elvi kormányzati engedélyre ugyan kitér a határozat, ám ahhoz később még szükség lesz egy konkrét állami garanciavállalásra is, miután e nélkül a bankok már régóta nem hiteleznek a fővárosnak.
A hitelhez ráadásul önrészre is szükség lesz – igaz, uniós forrás esetén is lett volna önrész –, aminek fedezetéről a közgyűlési előterjesztésben nincs szó. Nemrég a Népszabadság vetette fel, hogy a hitelfelvételhez „be kell áldozni" azt az összesen mintegy 42 milliárd forintos, amelyet a főváros kapott, miután eladta az államnak a Főgáz Zrt.-ben meglévő többségi tulajdonrészét.
Horváth: miért nem ad semmit az állam?
Az MSZP is megszavazta a közgyűlési előterjesztést, mert legalább annyi pozitívuma van, hogy deklarálja: a probléma nem halogatható tovább, és lépni kell - mondta az Origónak a fővárosi szocialisták frakcióvezetője. Horváth Csaba szerint azonban súlyos hiányosság, hogy a dokumentum szót sem ejt a konkrét hitelfelvétel összegéről, vagy arról, hogy mennyi önrészt kell biztosítania a fővárosnak, és utóbbinak valóban a Főgáz-bevétel lesz-e a fedezete.
A politikus bízik benne, hogy amint Tarlós István is mondta, a felújítás nem csak egy kampányfogás lesz. Bírálta egyébként a kormányt, hogy egy fillér állami támogatást nem ad a 3-as metróra, ehelyett adósságba hajtja Budapestet, miközben egy ilyen nagy felújításra 30-40 évente kerül sor. Ráadásul - tette hozzá - ha az állam a budapestiek által éves szinten befizetett adókból csupán 10 napnyi összeget visszaadna, az már 180 milliárd forint lenne, ebből pedig a teljes rekonstrukció kijönne.
A szerelvények felújításával 2015 végére, 2016 elejére végezhetnek Tarlós István szerint. A főpolgármester arról is beszélt, hogy a munka másik része, a teljes infrastruktúra is felújítás négy elemre bonható: az alagút, a pálya, a biztosító berendezések és az állomások felújítására. Mindezzel várhatóan 2019-re végeznek – tette hozzá.
Ennél egyébként némileg hosszabb felújítási időt becsült korábban a BKV, amikor 5-10 évet említettek. Az Origónak korábban nyilatkozó Metróért Egyesület elnöke szerint is legalább öt-hat év kell a munkák elvégzésére, és akkor még nem számoltunk a szükséges előkészítő tervezési munkákat, továbbá a tendereztetési eljárás időigényességével.
Az LMP és a Liberálisok is elégedetlenek
Az LMP szerint elfogadhatatlan, hogy miközben naponta százezrek utaznak a 3-as metrón, addig a főváros vezetése még továbbra is csak a felújítás előkészítésének előkészítésénél tart. A párt főpolgármester-jelöltje, Csárdi Antal közleménye szerint egyértelmű, hogy az EU és a kormány, illetve a kormány és a főváros közötti csatározások vesztesei a budapestiek: a politikai erőfitogtatás eredményeként ugyanis nem lesz uniós forrás új szerelvények vásárlására, és egyelőre még az is bizonytalan hogy bármilyen EU-s pénzt be lehet vonni a felújításba.
A Magyar Liberális Párt főpolgármester-jelöltje sem elégedett. Bodnár Zoltán szerint ugyanis Tarlós István főpolgármesterként csak annyit tudott elérni, hogy Orbán Viktor döntéseit megvalósíthatja, és „csak tűzoltásra kapott engedélyt főnökétől". A felújítás hitelből történő finanszírozása ráadásul szerinte cinikus politika attól a főpolgármestertől, aki négy éven keresztül asszisztált Budapest kifosztásához, ugyanis Budapest az elmúlt években több mint 600 milliárd értékű vagyont veszített el.