Akár teljesen kiválthatnák az emberi munkát a jegy- és bérletértékesítésben az év eleje óta gyors ütemben beüzemelt automaták, de a 262 alkalmazottnak néhány évig még lesz állása. Addig biztosan, amíg végleg át nem állnak az elektronikus jegyrendszerre a fővárosi közösségi közlekedésben.
Eddig több mint 110 korszerű, készpénzes és bankkártyás fizetésre is alkalmas jegy- és bérletkiadó automatát helyezett üzembe a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Ez a szám az év végére 270-re nő, jövő év elejére pedig mind a 300 gép a helyére kerül Budapest-szerte. A BKK az Origo kérdésére közölte: az automaták egyelőre kiegészítik, nem teszik feleslegessé a hagyományos jegy- és bérletértékesítést.
Sőt, jegyet és bérletet a korábbinál is több helyen lehet jelenleg közvetlenül a munkatársaktól, nem pedig gépből vásárolni. A Budapest-szerte megtalálható klasszikus üvegablakos pénztárak mellett a BKK ugyanis az utóbbi években több új ügyfélközpontot is létrehozott, ahol más mellett elérhető a jegy- és bérletértékesítés is. Így összesen 52 helyszínen, 74 pénztári ablaknál lehet jegyet és bérletet venni.
Ezeken a helyszíneken összesen 262 BKK-munkatárs dolgozik, ám kérdésünkre a cég közölte: az új
automaták telepítése, majd pedig a jövőben az elektronikus jegyrendszer kiépítése „sem jelenti azt, hogy az emberi munkát nélkülözzük". Ahogy a jövőben megépülő elektronikus beléptetőkapuk sem váltják ki teljesen a jegyellenőrök munkáját, úgy például a jegypénztárakban dolgozókra is szükség lesz - írták.
A BKK célja, hogy első lépésként a vásárlási forgalom legalább felét az automaták bonyolítsák. Bár az új automaták alkalmasak lesznek a teljes pénztári kapacitás átvételére is, a pénztárosokat a jövő év végéig tíz fontos tömegközlekedési csomópontban megnyitni tervezett új BKK ügyfélközpontban foglalkoztathatják tovább.
Ezzel párhuzamosan a cég felszámolja a régi, zöld színű automatáit, valamint az üvegablakos pénztárakat. Ennek két oka van. Az egyik, hogy a BKK szerint ezek "egy letűnt kor ránk maradt költséges emlékei", amelyek ráadásul "nem tudják képviselni azt a filozófiát, hogy ügyfeleinket megbecsülve, valóban egyenrangú partnerként kezeljük".
A legforgalmasabb pénztárak az elektronikus jegyrendszer bevezetéséig, vagyis még évekig megmaradnak. Több évig tart majd a BKK szerint "az új, komplex értékesítési és ügyfél-kommunikációs rendszerre való átállás" is. Az elektronikus jegyrendszer tervezésre, kivitelezésre, üzemeltetésre és karbantartásra kiírt eljárás előminősítési szakasza már lezárult, és beérkeztek a műszaki ajánlatok.