Hamvas István az atomerőműben közölte: a tokozott kazettákat vasúton szállították a nukleáris fűtőanyag feldolgozását végző majaki üzembe. Ezzel lezárult az üzemzavar következményeinek felszámolása – tette hozzá. Elmondta, a szállításra az elmúlt hetekben került sor, a hermetikusan lezárt tokok négy konténerben a tervnek megfelelően, biztonságosan megérkeztek a feldolgozó üzembe. Az útvonal és az időpont minősített adat – jegyezte meg, prezentációjából azonban kiderült, hogy a szállítás az ukrajnai konfliktussal nem érintett területen át történt.
Hamvas István emlékeztetett: 2003 áprilisában az erőmű kettes blokkjában, egy francia alvállalkozó cég hibájából történt üzemzavar során egy tisztítótartályban megsérültek üzemanyag-kazetták. A kettes blokkot 2004. májusban indították újra, 2007. januárban befejeződött a kazetták eltávolítása és betokozása. Végül egy ötéves folyamat során szárították, hermetizálták a kazettákat, alkalmassá téve a szállításra - mondta.
A vezérigazgató kitért arra, hogy az Oroszországba szállítást az 1966-os orosz-magyar államközi szerződés 2004-es kiegészítése tette lehetővé. A szállítást egyeztették az Euratom Ellátási Ügynökségével és a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség előírásai szerint jártak el. Oroszország pozitív ökológiai szakvéleményt, Ukrajna tranzitengedélyt adott a szállításhoz. A projekt költségeiről nem közölt adatokat, de utalt arra, a francia alvállalkozó kártérítése és az atomerőmű biztosítása együtt fedezte a kárelhárítás költségeit.
Az atomerőmű kétéves, folyamatos működésre elegendő friss üzemanyaggal rendelkezik. Paksra évente háromszor szállítanak friss üzemanyagot Oroszországból. Van példa szárazföldi, vízi és légi szállításra is. "Dolgozunk mindhárom lehetőségen, de engedélyünk a jelenlegitől eltérő szállításra nincs" - mondta, hozzátéve, hogy olyan fázisban van a folyamat, hogy „ha szükséges lesz, megszerezhető az engedély".
Közölte azt is: az üzemanyag költsége egy kilowattóra termelési költségére számítva 15 százalék, a szállítási költség ennek kevesebb mint egy százaléka.
Baji Csaba, az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. vezérigazgatója elmondta: a paksi atomerőmű biztonsági kultúrája példa értékű. Szólt arról is, hogy az atomerőmű, a nukleáris biztonság elsődlegessége mellett, a lehető leghosszabb ideig szeretne termelni elérhető áron. Emlékeztetett arra, hogy az Országos Atomenergia Hivatal engedélyezte az 1-es blokk üzemidő-hosszabbítását, a 2-es blokk engedélykérelme folyamatban van, ami az eddigiek szerint problémamentes – fűzte hozzá.
Elmondta, az üzemanyag-ellátás szempontjából indokolt több szállítási mód és útvonal kialakítása, az alternatíváknak nincs biztonsági akadálya. A friss üzemanyag légi úton szállítható, a paksihoz hasonló VVER-reaktorokat üzemeltető országok közül több alkalmazza is - mondta.