Még 2013. április 9-én fogadta el a fővárosi közgyűlés a taxisrendeletet, amelynek értelmében október 15. és március 15. között kötelező a gépjárműveken a téli gumiabroncs használata, még akkor is, ha ezt az időjárás egyáltalán nem indokolja. A rendelet tavaly szeptember 1-jén lépett hatályba, bár több technikai módosítás esetében a fuvarozók tágabb határidőket kaptak, a téli gumi használata alól nincs felmentés.
Az Origo érdeklődésére a Főtaxinál elmondták, már tíz nappal ezelőtt elkezdték a gumik cseréjét. Minden dolgozójukat értesítették a határidőről, így a cég minden jogszabályt be tud tartani. A Főtaxi eleget tesz a közgyűlés által elfogadott rendeletnek.
Szakemberek régóta beszélnek arról, hogy 7 fok alatt váltsunk téli gumira. A nyári gumikkal szembeni legfőbb érv, hogy hidegben kevésbé tapadnak, és rövidebb az élettartamuk. A téli abroncsokban nagy mennyiségben van szilikaadalék. Ez teszi lehetővé, hogy a gumi hidegben is lágy maradjon, és télen is megőrizze jó tapadási tulajdonságát.
Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése szerint a következő napokban a hőmérséklet csak éjszaka süllyedhet 7 fok alá a fővárosban. Napközben még a jövő hét közepére is 20 fok körüli értékek várhatóak. Egy 30 napos előrejelzés szerint november közepén is 8-10 fok lehet napközben, és éjszakára sem várnak fagyokat Budapesten.
A taxisok szerint a téli gumi kötelező használata egyebek mellett azért kapott ilyen nagy szerepet az elmúlt években, mert a kárrendezésben is kedvezőbb elbírálás alá esik az az autós, aki ilyet használt, mint aki nem. Egyesek arra hivatkoznak, hogy az utasok biztonsága miatt volt szükség erre a változtatásra, de ha a mostani időjárási előrejelzéseket nézzük, akkor feleslegesnek tűnhet a használata.
Arra is felhívták a figyelmünket, hogy a téli gumi használatakor többet fogyaszt az autó, emiatt pedig a környezetet is jobban szennyezi. Ehhez azt is érdemes hozzátenni, hogy Budapesten a forgalom miatt már most is elég nagy a környezetterhelés, így ebből a szempontból is egy rugalmasabb szabályozás kialakítása lett volna ésszerűbb. Ráadásul a mostani téli gumik körülbelül három év után tönkremennek, teljesen elkopnak, és a tapadásuk is megszűnik.
Egy korábbi felmérés szerint a magyar autósok több mint tíz százaléka nyáron is téli gumit használ. Legtöbbjük túl drágának találja lecserélni a téli gumikat nyárira, pedig nyáron téli gumival járni, éppen a többletfogyasztás miatt nem kifizetődő. Budapesten, Győrben és Debrecenben eltérő mértékű a téligumi-használat nyár közepén. Százalékos arányban Budapesten található a legtöbb téli gumival felszerelt autó, ugyanis a több mint ezer számításba vett autós 14 százaléka nem gondoskodott a gumicseréről.
Szlovákiában személygépkocsik esetében nincs dátumhoz kötve a téli gumi kötelező használata, viszont ha az utat összefüggő hó- vagy jégréteg borítja, akkor kötelező mind a négy kerékre legalább 4 milliméter profilmélységű téli gumit szerelni.
Ausztriában november 1. és április 15. között személygépkocsinál és 3,5 tonna megengedett össztömegnél nem nehezebb teherautónál, télies útviszonyok esetén kötelező, vagy minden keréken legalább 4 milliméter profilmélységű tél gumi vagy csak a meghajtott tengelyen a hólánc használata.
November 15. és március 15. között Szlovéniában kötelező a téli gumi használata, ebből azonban elég kettő is, míg Horvátországban ötcentis hónál vagy jeges útviszonyok között kötelező a hólánc az autóban, télies körülmények között pedig előírás a téli gumi.