Természetesen, a hivatalos programokra minden kerület első embere szolgálati gépkocsival siet, de amikor átvizsgáltuk a fővárosi polgármesterek vagyonnyilatkozatait, kiderült, hogy egy-két politikus a magánéletben sem mond le a vezetés öröméről, sőt, néhányan egészen különleges autókat tüntettek fel a dokumentumokban.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy Tarlós István, valamint a 23 kerületvezető jelentős többsége egyáltalán nem tartotta fontosnak, hogy a magánéletben is legyen kocsija. Tizenketten semmilyen gépjárművet nem tüntettek fel a vagyonnyilatkozatukban, közéjük tartozik a főpolgármester is. Ez persze nem jelenti azt, hogy a hétvégi nagybevásárlásokat tömegközlekedéssel intézik, sokan a házastársuk, családjuk kocsiját használják.
Bár a polgármesterek többsége megengedhetné magának, új autót csak elvétve találtunk a tulajdonukban. Kocsis Máté, a nyolcadik kerület polgármestere volt az egyetlen, aki beruházott egy új járműbe, ő áprilisban vásárolt egy Ford Focust, bár a vagyonnyilatkozatában nem tüntette fel, hogy használt vagy új kocsihoz jutott hozzá. Mivel tavaly még egy Ford Mondeóval járt, inkább az utóbbi a valószínű. Ez esetben alapfelszereltséggel ötmillió forint körül fizethetett érte.
Kocsis Máté azonban kivétel, kollégái ugyanis nem szeretnek reprezentálni. Bácskay János, a IX. kerület polgármestere például egy 2009-ben vásárolt Hondát hajt, Pokorni Zoltán, a XII. kerület vezetője pedig 2008-ban vette a Nissan Micráját. Náluk is szerényebb volt Kovács Péter XVI. kerületi polgármester, az ő Opel Zafirája már 16 éves.
A XVIII. kerületi polgármester, Ughy Attila garázsában egy 2009-es Saab pihen, Borbély Lénárd László, a XXI. kerület vezetője pedig egy Suzuki Swifttel jár. Gajda Péter a XIX. kerületből 2008-ban vásárolt egy Citroen C3-at, Szentgyörgyvölgyi Péter, az V. kerület vezetője pedig egy 14 éves Mitsubishi Lancert vett négy évvel ezelőtt. Nyilvánvaló, hogy egyik sem tartozik a luxusautó kategóriába.
Bár a polgármesterek többsége egyáltalán nem tartja fontosnak, hogy saját kocsija legyen, azért kivételek mindig akadnak. Az abszolút rekorder Karsay Ferenc, a XXII. kerület polgármestere, az ő garázsában ugyanis két autó és két motor is pihen. A fideszes politikus a mindennapokban nem nagyzol, a vagyonnyilatkozata szerint egy 2006-ban vásárolt Suzuki Swifttel járja az utcákat. Van azonban egy sokkal érdekesebb autója is, amit még 1996-ban vásárolt, egy Mercedes Benz w114/280, valamint két motor, egy Yamaha DT 125-ös és egy Suzuki DRZ 400-as is pihen a garázsában.
„A Mercedest akkor vettem, amikor a volt üzlettársam teljesen váratlanul választás elé állított: mivel elköltözik városunkból, vagy kifizetem az üzletrészét, vagy kéri természetben a cég vagyonának. Kénytelen voltam eladni gyönyörű szép autómat, egy Renault 25-öst. Akkorra viszont már befizettük a család téli síelését és kerestem egy olyan autót, ami olcsó és megbízható annyira, hogy el tudja vinni a családot Olaszországba, valamint elfér benne négy kicsi gyerekünk. Lényeges volt az is, hogy ha visszajövünk, kapjunk érte annyi pénzt, amennyiért vettük, hiszen úgyis rögtön eladjuk. ha hazaérünk. Az út után azonban a család úgy döntött, hogy megtartjuk a Mercedest. Most éppen generáljavításon van és a szakemberek azt ígérik, hogy amennyiben vigyázok rá, nekem már nem kell másik autót venni, mert kiszolgál életem végéig” – mesélte az Origónak Karsay.
„A motor egyszerűbb döntés volt. Azért vettem, mert beleszerettem a terepmotorozásba. Erdélyben próbáltam ki ezt a fantasztikus sportot és azóta is minden alkalmat megragadok, hogy tusnádi barátommal, Görbe Sanyival a székelyföldi hegyekben túrázzak. Az első választás, Suzuki DRZ400 enduró, túl nehéznek bizonyult az extrém terepre. Ezért ma már inkább a kisebb Yamaha DT 125-t használom a hegyekben. A Suzukit átalakítottuk városi használatra.” - mondta.
Akinek nincs
Több olyan budapesti polgármester is van, akinek a vagyonnyilatkozata szerint semmilyen autó nincs a tulajdonában. Közéjük tartozik Nagy Gábor Tamás (I. kerület), Wintermantel Zsolt (IV. kerület), Hassay Zsófia (VI. kerület), Vattamány András Zsolt (VII. kerület), Kovács Róbert (X. kerület), dr. Hoffmann Tamás (XI. kerület), dr. Tóth József (XIII. kerület), Karácsony Gergely (XIV. kerület), Hajdu László (XV. kerület), Riz Levente (XVII. kerület), Geiger Ferenc (XXIII. kerület).Karsay mellett vannak még olyanok, akik nem elégednek meg egy szolgálati Skodával, sőt a hét végén sem szeretnek mindennapi autókkal közlekedni. Kutakodásunk közben öt olyan polgármestert is találtunk, aki a kétkerekűeket részesíti előnyben, közülük is feltűnően sokan vannak, akik a robogókat választották.
Közéjük tartozik például Láng Zsolt, a II. kerület vezetője, aki már évek óta a Vespa kismotorokra szavaz. Legújabb robogóját a vagyonnyilatkozata szerint idén vásárolta, egy ötéves Vespa LX 50-es boldog tulajdonosa. Szabadidejében akár kollégájával, a III. kerületi polgármesterrel is rendezhetne gyorsulási versenyeket, Bús Balázs ugyanis egy Santini San Remo segédmotorral járja Óbudát, ha éppen nem hivatalos eseményen vesz részt. Óbuda első embere a kismotort 2013-ban vette, és 265 ezer forintot költött rá.
A motorosok közé tartozik még Kocsis Máté, ő egy 2007-ben vásárolt Gilera Runner robogóval járja Józsefvárost, Ughy Attila, a XVIII. kerület vezetője pedig egy Piaggio Beverly típusú kismotort tart a garázsában, a járművet használtan, 2011-ben vette.
Valódi csodabogárnak számít Szabados Ákos XX. kerületi polgármester, ő ugyanis gyermekkora óta a Volkswagen Bogarak szerelmese. Az Origónak el is mesélte, hogyan kezdődött a szenvedélye.
"A nagybátyám Soroksáron karosszéria-lakatos volt, olyan – akkor még – ritka járműveket is javított, mint az Opel és a Volkswagen, én pedig néha elmehettem vele a próbakörökre. Így szerettem bele a bogarakba, és amikor 20 évesen megszereztem a jogosítványomat, nem is volt kérdés, hogy milyen autót veszek. Azóta mindig volt bogárhátúm, a jelenlegi különlegessége, hogy 1960-as évjárat, azaz velem egyidős. Ezt építgetem, szépítgetem a szabadidőmben, már a veteránminősítést is megkapta, úgyhogy már nem is akarok tőle megválni" – mesélte.
A pesterzsébeti politikus rendszeres résztvevője a bogaras találkozóknak is, bár azt elismeri, hogy az autópályán nem a Volkswagennel jár, annak ellenére, hogy a kocsi abszolút alkalmas mindennapi használatra.
Bár az önkormányzati lakását a múlt héten visszaadta, a Trabantjától nem vált meg Szentgyörgyvölgyi Péter. Az ötödik kerületi polgármester 2006-ban vásárolt egy 1984-es Trabantot. Rogán Antal utódja azonban nem gyakran használja a szocialista autóipar remekét, ha csak teheti, kerékpárral jár.
Az Origónak a polgármester elmondta, hogy gyerekkori kedves emlékei közé tartozik a Trabant, a szüleinek is volt ilyen kocsijuk a nyolcvanas években. Sokszor ő maga szereli, bontott alkatrészekkel pótolja, ha valami meghibásodik. Régebben télen-nyáron ezzel járt, ma már inkább csak jó időben, főleg nyáron használja a kocsit.