Bár jó lett volna, a délelőtti találkozónak nem a megegyezés volt a célja, inkább az álláspontok, javaslatok rögzítése - mondta az Origónak Újpest polgármestere. Wintermantel Zsolt szerint egységesek voltak a polgármesterek abban, hogy a megyei matricarendszer bevezetését támogatják, mert az sokaknak a fizetendő terhek csökkenését jelentené, ugyanakkor az emiatt kieső összeg előteremtérése ellenzik a tárca azon szándékát, hogy az M0-ás bizonyos szakaszait fizetőssé tegyék. .
Wintermantel Zsolt véleménye szerint közlekedésszakmai szempontból hibás és egyébként előkészítetlen is a javaslat, ráadásul az elkerülő gyorsforgalmi úthálózat lényege éppen a főváros tehermentesítése lenne, amivel a tervezett lépés ellentétesen hatna. Hozzátette: a kormány abból a filozófiai megközelítésből indult ki, hogy társadalmi igazságossági kérdés, hogy a fizetési kötelezettség lakóhelytől független legyen. Délelőtt annyi történt, hogy ezeket az álláspontokat rögzítették, felkészülve a kormány szerdai ülésére, ahol a kérdés téma lesz.
A jelenlévő fővárosi polgármesteek és agglomerációs települések vezetői abban egyetértettek, hogy a megyei matricarendszer jó ötlet - mondta el az egyeztetésről az Origónak Bús Balázs, III. kerületi polgármester.
Úgy érzékelte, hogy - összhangban orbán Viktor kormányfő minapi kijelentésével - a szaktárca nyitott arra, hogy a Megyeri hidat, illetve a hídtól az M3-as csomópontig tartó szakaszt kivegyék a díjfizetős kategóriából. Ennek Bús nagyon örülne, hiszen - mint mondta - két buszjárat is átmegy a hídon, amely fontos összeköttetés a városon belül. A polgármerster a tanácskozáson sürgette a körgyűrű még hiányzó szakaszának befejezését.
Az eddig díjmentesen használható M0-s és több autópálya fővárosi bevezető szakaszára január 1-jétől útdíjat vetne ki a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. A lépés a körgyűrű M5-ös autópálya és M4-es autóút (4-es főút), valamint M3-as autópálya és 11-es főút közötti szakaszait, illetve az M1-es és M7-es bevezető szakaszait érintené a Budapest táblától. A használat díja egy évre ötezer forint lenne.
A délelőtti tanácskozáson elhangzott kormányzati álláspontot ismételte meg Kurucz Éva is a későbbi kormányszóvivői tájékoztatón. Elmondta, a kormány évek óta foglalkozik a megyei matricák kérdésével, vannak hatástanulmányok, és ezek elérhetőek lesznek. A szóvivő emlékeztetett: a kiindulópont a megyei matricák bevezetése, nem a budapesti agglomeráció megadóztatása.
Mint mondta, a megyei matricák bevezetésével olcsóbbá válik az autópályák használata helyben, míg a tranzitforgalom többet fizet. Arra a kérdésre, hogy a kormány végzett-e egyeztetéseket a bejelentés előtt, a szóvivő azt mondta, az egyeztetések folyamatosak, a hét végén a fuvarozókkal, hétfőn az önkormányzatokkal egyeztetnek, a kormány pedig szerdai ülésén foglalkozik a témával.
Az Origo beszámolt arról, hogy az M0-s fizetőssé tételét a jobb- és baloldal egyetértésben utálja, miközben a kormányzat elszántnak tűnik, és 20 milliárd forint éves bevételt vár a lépéstől. A Budapesti Önkormányzatok Szövetsége a jelek szerint egységesen tud majd fellépni, hiszen évek óta nem alakult ki olyan konszenzus kormánypárti és ellenzéki képviselők között, mint most e témában. Tárnok polgármestere viszont például támogatja az új sztrádamatricát.
Egyáltalán nem tükrözi a polgármesterek álláspontját az a közlemény, amelyet minisztérium adott ki az útdíjrendszer megváltoztatásáról szóló egyeztetésről - írta közleményében Budaörs polgármestere. Wittinghoff Tamás közölte: a jelenlévő fővárosi és agglomerációs polgármesterek pártállástól függetlenül, egyöntetűen elutasították az M0-ás körgyűrű és a bevezető autópálya szakaszok fizetőssé tételét.
Közös álláspont kialakítására délután Tarlós István főpolgármester a Városházán tanácskozik a fővárosi polgármesterekkel. A megbeszélésen értékelik majd a szaktárcánál délelőtt történteket, és ez alapján megtervezik a további lépéseket. Úgy tudjuk, több polgármester nehezményezte, hogy a szaktárca szombaton 11 óra körül jelezte, hogy hétfőn fél 9-re várják őket, így többen már nem tudták programjukat átszervezni és személyesen elmenni.