A teljesség igénye nélkül választottunk az utóbbi kategóriába sorolható üzletek közül párat, majd megpróbáltuk kideríteni, mi vezetett a Válság Optika névválasztásához, mekkora sikerrel csábítja be kuncsaftjait üzletébe a Retro Szexturkáló, illetve milyen háttértartalma van a Főnixnek, ha a mitikus állattal egy szoláriumot reklámoznak.
A belvárosi Gozsdu Manó-udvar Dob utcai kijáratával szemben áll a bizarr nevű Retro Szexshop és Szexturkáló, amelynek cégérét megpillantva azonnal több kérdés is megfogalmazódik bennem: vajon ki akarhat second hand szexuális segédeszközöket vásárolni? Érdekelhet-e valakit egy alig használt gumióvszer, netán egy tapasztalt és rugalmas guminő?
Számomra impotensnek tűnik a szex és a turkálás szavak párosítása, meg is kérdezem inkább a bolt sötétített ablakai előtt sétálgató emberek véleményét az üzletről.
„El nem tudom képzelni, mit árulhatnak bent, talán használt pornófilmeket vagy szexlapokat" – közli velem kissé szégyenlősen egy kék kontúrral tetovált ajkú, középkorú asszony, miközben igyekszik eloldalogni a következő kérdésem elől.
Útjára engedem a hölgyet, mert úgy látom, hogy a Síp utca sarkáról egy idősebb házaspár érdeklődve szemléli a szexshop tábláját. Kiderül, csak kissé eltévedtek, ugyanis Szabadkáról jöttek, és szeretnék megnézni a Gozsdu-udvart.
Miközben útba igazítom a vajdasági párt, még megtudom, hogy szerintük remélhetőleg csak használt DVD-filmekkel kereskedik a bolt, de még ingyen sem kéne nekik semmi a bolt árukészletéből.
Ideje kideríteni, mit turkálhatok a szexshopban, ezért belépek a sötétített üvegajtó mögött feltáruló kéthelyiséges üzletbe. Nincsenek vásárlók, a pult mögül is csak egy meztelen pornószínésznő néz rám kacéran a falra ragasztott poszterről.
Csend honol az üzletben, végül fennhangon köszönök, hangomra a másik helyiségből előkerül a boltos, egy középkorú, beszédes asszony.
„Hét éve dolgozom az üzletben, ami 1991-ben nyitott. Korábban heti öt napot, de már nyugdíjas vagyok, csak néha jövök, ez csak amolyan kiegészítés" – meséli a neve elhallgatását kérő hölgy. Régi és új DVD-ket, szexlapokat árulnak olcsón, és vesznek meg azoktól, akik behozzák a használt lemezeket, videokazettákat, régi erotikus fényképeket.
Utóbbiakat leginkább a Gozsdu-udvarból betévedő fiatal külföldiek kedvelik és vásárolják, egy-egy archív erotikus fotót 3-500 forintért, majd a különleges szuvenírrel a zsebükben távoznak.
A szexuális segédeszközökről érdeklődve kiderül, hogy azokból keveset és csak vadonat újakat árulnak. Látok a polcok tetején vibrátorokat, egy rózsaszín plüssbilincset, de valóban nem nagy a választék, legalábbis a több ezer darabból álló DVD- és újságkészlettel összevetve.
Megkönnyebbülésemre kiderül, legfeljebb sérült dobozú vagy divatja múlt termékeket kaphatunk az eredeti árnál olcsóbban, használt szexjátékokat azonban nem.
A legkelendőbbek a pornóújságok és a DVD-k, de gyakoriak a kézzel írt listával érkező idősebb gyűjtők, akik például célirányosan a Privát magazin 1997. évfolyamának egyik számáért zarándokolnak el az üzletbe.
A pornógyűjtők „Szent Gráljáról" érdeklődve a nyugdíjas asszony egy vaskos kódexre emlékeztető kötetet cipel a pulthoz a bolt hátsó raktárának sötétjéből. Kiderül, a kötetben a Tutti Frutti magazin virágkorának egyik teljes évfolyama található, lefűzve, makulátlan állapotban. A különlegesség ára alku kérdése.
Sok a törzsvásárlónk, inkább magyarok, de van például egy párizsi nyugdíjas úr is, aki évről évre visszajár gyűjteménye bővítéséért, miközben pár napig élvezi a magyar főváros adta örömöket – teszi hozzá búcsúzóul a hölgy.
Nem lehet szó nélkül elmenni az Üllői úti Örökimádás-templom égbetörő, 58 méter magas tornyának árnyékában megbúvó Jézus Óraszerviz üzlete mellett sem. Az apró bolt karácsonyfaégőkkel díszített kirakata tömve kacatokkal, karórákkal, ékszerekkel és gyógyteákkal, előtte egy Babetta motorkerékpár áll leláncolva.
Az üzletbe belépve kedélyesen, tört magyarsággal üdvözöl a köpcös boltos, akinél órám elemcseréjének áráról érdeklődöm. Kézzel-lábbal, angol, magyar és spanyol nyelv keverékével magyarázza vidáman, hogy meg kell néznie a szerkezet belsejét, mielőtt árat tudna mondani.
Átadom az órámat, és leülök, míg a mester megállapítja a tarifát. Ekkor tűnik fel a fali hangszórókból duruzsoló monoton beszédhang, amely Antall Józsefről, az alkotmányról, majd Magyarország történelméről sorolja az adatokat. Időközben kiderül, hogy Sergio, a boltos, magyar állampolgársági vizsgára készül, ezért hallgatja munka közben a felvételt.
Az indián felmenőkkel büszkélkedő Sergio négy éve Peruból érkezett Magyarországra, azóta bérli a boltot, amely egyben a lakása is, itt élnek együtt magyar feleségével. Bevallása szerint ötvös és órásmester, Peruban is volt egy boltja, de a jobb remények miatt áttette a székhelyét Budapestre.
Nyakában lógó vaskos ezüstkeresztjét szorongatva magyarázza, hogy küldetésének érzi Isten igéjének hirdetését és a sötétséggel való harcot, ezért nevezte el Jézus Óraboltnak az üzletet.
Órámat végül az új elemmel felszerelve visszakapom 1000 forintért cserébe, majd búcsúzóul még megtudom, hogy hamarosan új cégért csináltat. Azon már a "Názáreti Jézus Krisztus Órabolt" felirat lesz olvasható.
Nem kell sokat új téma után keresgélnem, az Erzsébet körúton már messziről megakad a szemem a vaskos fekete betűkkel írt „Válság Szemüvegdiszkont" termetes molinóján.
Itt sem tudom mire vélni a cégnévválasztást, mégsem vagyok képes levenni a szemem a válság feliratról. Valószínűleg azért, mert az elmúlt évek egyik fő mumusaként már a tudatalattimba ivódott. Arra persze nem gondoltam, hogy szeretnem kellene a válságot, pedig itt egy I Love Válság felirat teszi teljessé az asszociációs zavaromat. De a logó működik, felkeltette az érdeklődésemet.
Az üzletben nincs márványpadló, és hiányzik az bevásárlóközpontokban üzemelő optikákra jellemző fényár, itt a kristálycsillárok helyett egyszerű lámpák világítják meg a polcokon sorakozó szemüvegkereteket.
A luxust nélkülöző beltérben nincsenek nagy márkákat reklámozó Bruce Willis- vagy Sophia Loren-plakátok, a fehér falak előtt üveges szekrények állnak, rendezetten, tisztán. A személyzet nem nyilatkozik a névválasztás történetéről, inkább a tulajdonoshoz, dr. Csordás Tiborhoz irányítanak.
„Öt éve, a gazdasági válság kellős közepén nyitottuk az első üzletünket. Akkoriban visszaesett a szemüvegforgalom, mert nem volt rá fizetőképes kereslet" – magyarázta telefonon a szemész végzettségű tulajdonos.
„A válság idején alakultunk, a válság szülte igények kielégítésére, a névválasztással pedig a figyelemfelkeltés volt a cél. A vásárlók kezdetben bizalmatlanok voltak, hiszen a válság mint cégnév nem sugall megbízhatóságot, viszont az évek elteltével ez a bizonytalanság elillant.
Ma már kevésbé aktuális a szó üzenete, de mivel így ismernek bennünket, nem tervezzük a névváltoztatást." Csordás Tibor úgy véli, boltja jó példája lehet annak, hogy bár kezdetben nem kelt bizalmat egy negatív töltéssel bíró cégér, jó koncepcióval nagyon ütős tud lenni a furcsa névválasztás.
Végül megpróbálom megkeresni a Főnix Szoláriumot, de a Határ úti üzlet már bezárt, hamvaiból egy ingatlaniroda támadt fel. A korábbi tulajdonostól telefonon megtudom, hogy a regenerálószalon névválasztásával a testi-lelki újjászületésre akartak utalni.
Szavai szerint nem a névválasztás miatt húzták le a rolót 2013-ban, és a vendégek sem panaszkodtak a fészkét és önmagát felgyújtó főnixmadár és a szoláriumágyak közötti baljós asszociációra.
A szóban forgó üzletek többsége évek óta üzemel, tehát akkor is lehet nyereséges vállalkozást folytatni, ha negatív töltetű, furcsa vagy teljesen abszurd cégért választunk. Elvégre a rossz reklám is reklám.