Több ezren mentesülnek a megyei matrica megvásárlása alól.
Sokan tarthattak attól, hogy az élet- és rendvédelem területén tevékenykedő szervezetek működésében fennakadást okoz majd a januártól bevezetett megyei matricás rendszer, illetve az új útszakaszok fizetőssé válása, ám az Origo körképéből kiderül, hogy ettől nem kell tartani.
Ahogy eddig az autópályákon sem kellett matricát használniuk a kék lámpás járműveknek, úgy az év elejétől fizetőssé vált útszakaszokra is díjmentesen hajthatnak rá a mentők, a tűzoltók és a rendőrök. Egyiküknek sem kell bíbelődnie matricavásárlással, így ez éles helyzetben nem okoz időveszteséget.
A mentőautók mentességet élveznek, nem kell rájuk matrica - közölte az Origóval Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője. Vagyis a matricavásárlás biztosan nem akadályozza sehol az országban azt, hogy a mentők minél hamarabb, lehetőleg 15 percen belül a helyszínre érjenek.
Az idő a mentőállomás lefedettségétől, a szabad mentőktől és a forgalomtól is függ. Saját méréseik alapján a mentők 77-78 százalékban tudják tartani a 15 percet. Nemrég viszont nagy visszhangja volt annak, amikor Szolnokon 32 perc alatt ért ki a mentő egy elgázolt biciklistához, aki másnap meghalt.
A geoinformatikával foglalkozó Esri Magyarország tavaly indította el térképes alkalmazását, amelyen bárki megnézheti, hogy a lakcíme alapján - elméletben - mennyi idő alatt érnének ki hozzá a mentők. A Hvg.hu cikkéből kiderült, hogy országosan mintegy 1,4 millió ember esik kívül a 15 perces hatókörön.
A katasztrófavédelem járművei, így a tűzoltóautók is mentesülnek a díjfizetési kötelezettség alól - mondta az Origo kérdésére Hajdu Márton, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője. Vagyis a tűzoltókat sem akadályozza a munkában a matricavásárlás.
Az ORFK sajtóirodája kérdésünkre közölte, hogy az év első napjával bevezetett megyei matricás rendszer, illetve az új útszakaszok fizetőssé válása a rendőrségi járművek esetében többletköltséget nem jelent, mivel a rendvédelmi szervek által üzemben tartott gépjárművek után nem kell útdíjat fizetni.
A rendőrségnél például - amely az említett szervek közül a legnagyobb gépjárműflottával rendelkezik - tetemes megtakarítást jelenthet a mentesség. Nem kell megyei matricát venniük arra a 385 új szolgálati autóra sem, amelyeket Orbán Viktor miniszterelnök adott át tavaly, karácsony előtt.
Nem élvez viszont mentességet az útdíjfizetés alól a közösségi közlekedés: a BKV és a Volán járataira a társaságoknak meg kell venniük a megyei matricát. Az Origo beszámolt róla, hogy a BKV-nak három járatára kellene matrica. A társaság a nyitott kérdések tisztázása után utólag rendezi a kötelezettségét.
A 200E és annak éjszakai járata, a 900-as jár a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér felé, a 296-os busz pedig az újpalotai és a békásmegyeri lakótelepeket köti össze Rákospalotán és Káposztásmegyeren keresztül. Itt a Megyeri hídi átkelés miatt lenne szükség a megyei matricára.
A Volán a közlése szerint még akár jól is járhat az új rendszerrel. Pest megyében összesen 390 buszra kell matricát vásárolnia a Volánbusz Zrt.-nek, amely azzal tud spórolni, hogy míg tavaly 299 járatára éves autópálya-matricát kellett vennie, az idén 70 autóbuszon ez helyettesíthető megyei matricával.