Heteken belül megfogják a Déli pályaudvarra vezető alagút csúszó támfalát. A vasúti forgalom ezután újra helyreáll, a támfal szemponjából viszont ez még csak ideiglenes megoldás lesz. A végleges helyreállításra akár a nyár végéig is várni kell – tudta meg az Origo. A MÁV a második negyedévben pályázatot ír ki a javításra, a nyertes pedig csak ezután lát munkához.
Bár korábban arról írtunk, hogy az újbudai önkormányzat sara zúdult az alagútra – és ezt a kerület sem cáfolta –, most úgy tűnik, nincs igazi felelőse a földomlásnak. Kazinczy László, a Budapesti Műszaki Egyetem docense szerint vis maior helyzetről van szó: a támfal nem a Csukló utcai csatornák eldugulása, hanem a Gellérthegy felől érkező rétegvizek miatt csúszott meg, a földomlás elkerülhetetlen volt. A végleges szakértői vélemény ugyanakkor csak február második hetére készül el.
Ha tényleg vis maior helyzetről van szó, kérdéses, hogy ki kér majd pénzt az erre szánt alapból a támfal javítására. Az újbudai önkormányzat valószínűleg nem teszi, hiszen nem az ő felelősségükről van szó. Nem tehet az omlásról a MÁV sem, a vasúttársaság egyébként kérdésünkre még becsült összeget sem tudott mondani a javítás, átépítés költségeiről.
A földomlás magával sodorta a Déli pályaudvar árusait. A teljes lezárás óta a vonatállomást kiszolgáló boltok és büfék forgalma drasztikusan esett, többségük be is zárt, sok alkalmazottat kijelentettek a krach miatt. A pályaudvari zöldséges 70 százalékos veszteségről beszélt az Origónak, de nem jártak sokkal jobban az egy szinttel lejjebb, a metróállomás mellett dolgozó kereskedők sem, forgalmuk 30-40 százalékkal csökkent a zárlat óta.
Többen a MÁV-tól várnak kártérítést. Ezen gondolkodik a CBA is, hiszen számításaik szerint a helyi Prima-üzletükben naponta ezerrel kevesebb vevő fordul meg a Déli zárlata óta – tudtuk meg Fodor Attilától, az üzletlánc kommunikációs vezetőjétől.
A MÁV csak a jelenlegi forgalmi állapot megszűnése után tárgyalna a bérlőkkel az esetleges kártérítésről, ez azonban szintén kérdéses, ha tényleg vis maior helyzet áll fenn, a tavaly elfogadott Ptk. ugyanis mentességet ad a térítés alól az előre nem látható és nem megakadályozható káresetekben.
Az Origónak küldött levélben a társaság mindenesetre azt írta, a Déli pályaudvaron a "bérleti szerződések érvényben vannak, az üzletek jelenleg is nyitva tarthatnak" – mintha ez garancia lenne a bevételre is.
A Déli zárlata komoly fennakadásokat okozott, az elővárosi vonatok többsége most csak Kelenföldig közlekedik, és onnan is indul. A változásban érintett a győri, a komáromi, a székesfehérvári, a pusztaszabolcsi, a dombóvári és a dunaújvárosi vonat.
Szintén Kelenföldön állnak meg a Nagykanizsa, Szombathely, Veszprém, Tapolca és Balatonfüred felől érkező szerelvények, de az Agram és a Göcsej InterCity is. A százhalombattai elővárosi vonatok ideiglenesen kimaradnak a menetrendből, a martonvásári vonatok közül néhány csúcsforgalmi elővárosi vonat közlekedik.