"Felforrt az agyam, amikor reggel hazaérve egy darab parkolóhelyet nem találtam a saját házunk előtt" - idézett egy Vörösvári úti lakótól Bús Balázs. Az óbudai polgármester hasonló panaszlevelek tucatjait kapja a kerületiektől, feszültséget kelt, hogy az agglomerációból érkezők P+R parkolóként használják Óbuda egyes városrészeit.
A probléma forrása, hogy a XIII. és a II. kerület is a határig tolta ki a fizetős parkolási övezetet, ráadásul Óbuda határában sem épültek ki még az ígért P+R helyek. Mindez együtt hozzánk tolta át a forgalmat – mondta Bús Balázs. Az óbudai városvezetés ezért júniustól tesztüzemmódban, július végétől pedig élesben is fizetős parkolóvá alakítja Belső-Óbuda övezeteit.
Az övezethatárokat a főváros jelölte ki még 2009-ben, ezek azóta sem változnak: fizetőssé válik a Szépvölgyi út - Bécsi út - Bogdáni út által határolt terület, de ezen belül is két tarifa működik majd. A fizetős zóna nagyobb részében óránként 175 forintba kerül majd a parkolás. Az érintett zóna a Bogdáni út - Budai alsó rakpart - Nagyszombat utca - Bécsi út - Tégla utca - Podolin utca - Vörösvári út - Hévízi út területe.
A drágább övezetben 265 forintos óránkénti tarifát határoztak meg. Ez a Szépvölgyi út – Montevideo utca - Seregély köz - Seregély utca - Kecske utca – Nagyszombat utca - Végvár utca - Doberdó út - Bécsi út - Nagyszombat utca - Budai alsó rakpart által határolt területet jelenti, beleértve a határoló utakat és tereket is. Tehát a Doberdó út, a Szépvölgyi út, a Montevideo utca és Folyondár utca közötti szakasz szintén fizetőssé válik.
A tarifás időszak hétfő-péntek 8.00 – 18.00 között tart. Hétvégén, ünnepnapokon és munkaszüneti napokon ingyenes marad a parkolás, a maximum várakozási idő pedig 3 óra.
Bár a kerület hangsúlyozottan olcsó parkolást ígér, a zónák elosztása nem mindenhol ezt tükrözi: a Kolosy tér II. kerülethez tartozó oldalán 175 forint a tarifa, a III. kerületi oldalon viszont július elsejétől 265 forintot kell majd fizetni óránként
Amint az Origo megtudta, a fizetős zónák bevezetése nem jár bővüléssel: összesen 11 ezer parkolóhely marad az érintett területeken, amiből ezret a főváros működtet.
Hogy a kerületi lakosok ne járjanak rosszul a változtatással, Bús Balázsék az átlagosnál több parkolási kedvezményt biztosítanak nekik: a fizetős zónában élők háztartásonként két autóval parkolhatnak ingyen. 50 százalékos kedvezmény akkor is jár, ha az egyik kocsit a munkáltató biztosítja, és ingyenes a parkolás, ha csak egy, szolgálati autó tartozik a háztartáshoz.
Jól járnak majd a zónákon kívül élő kerületiek is, feltéve, ha kiváltják a kedvezményeket biztosító Óbuda Kártyát - ilyenből lakásonként két darab kérhető. A paypall jellegű, érintős kártya napi 90 perces ingyenes parkolást biztosít majd fizetős övezetben, a másfél óra pedig 15 perces egységeke osztható, amit több helyszínen is fel lehet használni - ilyenkor újra és újra cetlit kell húzni a parkolóórából.
Az önkormányzat emellett gyermekszállítási kedvezményt is ad: a kerületi lakosok reggel nyolc és fél tíz, illetve délután egy és hat óra között 2 x 60 percig ingyen parkolhatnak az óbudai iskolák és óvodák mellett.
Ilyen kedvezmény járna az Óbudára ingázó iskolások szüleinek is, feltéve, ha a III. kerület megegyezik majd az agglomerációs településekkel, köztük Pomázzal, Budakalásszal és Szentendrével. Ez máig várat magára. "Többször próbáltunk tárgyalni az érintett önkormányzatokkal, eddig elutasító választ kaptunk" - mondta el az Origónak Bús Balázs.
A kedvezmények ugyanakkor regisztrációhoz kötöttek: márciustól több tízezer óbudai lakosnak kell jeleznie igényét a kerületi ügyfélszolgálati irodákon, először ráadásul személyesen. Összesen négy helyszínen várják a jelentkezőket március közepétől június végéig (Óbudai Kulturális Központ, Csillaghegyi Közösségi Ház, Békásmegyeri Közösségi Ház, Óbudai Parkolási Kft.), a parkolási cég Mozaik utcai ügyfélszolgálata pedig később állandó jelleggel is üzemel majd.
A regisztráció éves díja 2000 forint + áfa lesz, amit a helyszínen készpénzben lehet kifizetni. Ahány kedvezményt szeretnénk érvényesíteni, annyiszor kell majd regisztrálnunk - figyelmeztet Puskás Péter alpolgármester, aki az Obudaiparkolas.hu felületét ajánlja az érintetteknek: a honlapról letölthetőek a jelentkezéshez szükséges formanyomtatványok, szerepel rajta az ügyfélszolgálatok pontos címe és nyitvatartási ideje is.
A fizetős parkolással Óbuda nem nyerészkedni akar, ez abból is kiderül, hogy a beruházás 5 éven keresztül nullaszaldós marad, és csak a hatodiktól termel minimális profitot – mutatta meg az Origónak a tervezett büdzsét Puskás Péter alpolgármester.
A kerület összesen 170 parkolóórát vesz, amit részletre fizet ki - mint a dokumentumból is kiderül, a törlesztés miatt évekig mínuszban maradnak, később pedig 106-115 milliós hasznot termelnek. Bús Balázs szerint ezt a pénzt aztán újabb kedvezményekre és útkarbantartásra fordítják majd.
A fizetős parkolózónáktól Bús Balázs és Puskás Péter az agglomerációs parkoló siserehad kiszorulását várja, de tartanak attól is, hogy ezután a Kaszásdűlőt lepik el a helyre potyázó autósok. A mostani parkolási övezet határait ezért egy évig tartják meg, utána a fővárossal egyeztetve kiterjeszthetik a kaszásdűlői lakótelepre is.