A Várbazártól a Clark Ádám térig rendőrségi készültség mellett demonstráltak pénteken délután Budapesten a taxisok a szerintük velük szemben aránytalan piaci előnyre szert tett olyan magánfuvarozók ellen, mint az Uber és más mobilos applikációk alapján rendelhető sofőrök.
Az Origo helyszíni tudósítója szerint a Várbazárnál a parkolókat rendőrségi szalaggal kerítették el - nem tudni miért, talán, hogy ott ne gyülekezhessenek a taxisok. A demonstrációt egyébként nem valamelyik taxis érdekvédelmi szervezet szervezte, hanem egy magánszemély, aki egyébként taxis.
Gábor Károly, a demonstráció szervezője az Origónak elmondta: a törvények mindenkire legyenek kötelezőek, így elvárják, hogy ha ők betartják, akkor tartsák be mások is. Így például a Fővárosi Önkormányzat is, és ne alkalmazzon a főváros kettős mércét.
A szervező a kettős mércét abban látja, hogy ők, a szabályosan, engedéllyel működő taxisok, akiknek számos előírt, és nem mellesleg jelentős összegbe kerülő feltételnek meg kell felelniük, versenyhátrányba kerülnek az Ubert és más hasonló megoldásokat használó "civil" sofőrökkel szemben.
Gábor Károly közölte: azt követelik, hogy azonnal vonuljanak ki a piacról azok, akik törvénytelenül versenyelőnyhöz jutnak emiatt. Ezért rendőri felvezetéssel később a Fővárosi Önkormányzathoz vonultak.
Itt Tarlós István főpolgármesternek kívántak átadni egy, a követeléseiket tartalmazó petíciót, de kiderült, hogy már mindenki hazament a hivatalból, a biztonságiak pedig nem akarták átvenni a dokumentumot. Végül a demonstrálók is hazamentek.
A Városháza az Origóval később közölte: nem azért nem vették át a petíciót, mert már nem volt ott senki. Az átadástól a demonstrálók álltak el.
Nemrég az Origo is beszámolt róla, hogy a taxis és fuvarszervező érdekképviseletek levelet írtak a miniszterelnöknek is. A kormány ugyanis februárra ígérte az új taxisrendelet elfogadását, de ez a mai napig nem történt meg.
Az Orbán Viktornak írt levél aláírói kitértek az Uberre is, mondván: az Uber november óta egyre nagyobb szeletet harap ki a magyar személyszállítási piacból, mostanra övék a fuvarok 1-2 százaléka. A taxisok forgalma érezhetően visszaesett, leginkább a hétvégén és az esti órákban, azaz az bulizós időszakban.
Az Uber egyébként nem tartja magát taxitársaságnak. A közösségi autós szolgáltatás abból a kezdeményezésből indult, hogy az autósok osszák meg járművüket és az utazás költségeit másokkal. Az Uber lényege, hogy a városban a rendszerben regisztrált autósok megoszthatják a kocsijukat azokkal, akiknek egy fuvarra van szükségük.
Az utasok az Uber alkalmazáson keresztül kereshetnek autóst maguknak, és fizetni is itt tudnak. A cég azért nem érzi magát a piac szereplőjének, mert „csak felületet biztosít, amelyen megtalálhatják egymást az autósok és azok, akiknek fuvar kell".