Megkezdődött az utasok nélküli próbaüzem a Rákóczi hídon és az ahhoz csatlakozó dél-budai szakaszon az 1-es villamos meghosszabbított vonalán.
A BKK közleménye szerint a járművezetők vonalismereti oktatása folyik. A tanuló-Tatra szorgalmasan rótta a köröket hétvégén, minden vezető háromszor ment végig a pályán. A BKV tájékoztatása szerint ez így is lesz minden nap általában 6-22 óráig.
Más is történik ezekben a napokban, például a biztosítóberendezés is vizsgázik. A villamosvezetők képzése legkorábban március 9-e körül érhet véget, a BKK szerint ugyanis összesen tíz nap kell a vonalismeretre.
Úgy tudjuk, a megfelelő hatósági lépések után, ha minden jól megy, március 20. körül várható az ünnepélyes avatás. A közlemény most pontos nap nélkül a március hónapot jelölik meg az üzemkezdetre.
Az óvatosság érthető is, a BKK megétte már magát, amikor tavaly decemberben még január végére jósolták, hogy az utasok birtokukba vehetik az új részt. Kiderült azonban, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság előírt egy új terhelési próbát a Rákóczi hídra.
Azóta persze eredményesen megvolt a próbaterhelés, az NKH ki is adta a szükséges engedélyeket. A BKK maga is felhívja a figyelmet arra, hogy a dél-budai 1-es majd akkor tölti be igazán a funkcióját, ha eljut a Kelenföldi pályaudvarig. A most csak az Etele út − Fehérvári út ideiglenes végállomásig érő villamosvonalról majd még buszra kell szállni, ha valaki az Etele tér felé igyekszik.
A jelenlegi 103-as lerövidítéséből adódó buszjáratot eredetileg 1-esnek kívánták számozni, hogy ezzel is jelezzék, a busz csak a villamos még hiányzó szakaszát pótolja. A társadalmi egyeztetés során azonban több véleményező ellenezte ezt a megoldást, amellyel egyébként ismét azonos számú villamos és buszjárat jött volna létre, noha jó pár éve ezeket kigyomlálták. Így a rövid 103-as marad 103-as.
Az új villamoszakasz első budai megállója az Infoparknál lesz, a Budafoki és Dombóvári út keresztezésében lévő megálló után délre, a Szerémi útra fordul a villamos. Itt a Hauszmann Alajos és a Hengermalom útnál áll majd meg, hogy utána ismét nyugatra fordulva érje el a Fehérvári útnál az ideiglenes végállomást.
Az 1-es dél-budai szakaszát már a Lágymányosi híd építésekor tervezték, 1995-ben úgy adták át a beruházást, hogy büszkén mutogatták a híd közepén már kiépített pályatestet, amelyre még a közvetlenül a majdani síneket tartó vasaljakat is felszerelték. Csaknem két évtizeddel később úgy indult a mostani projekt, hogy ezeket az elrozsdásodott elemeket gondosan elbontották.