A downhilleseknek is teret adna a Normafán a 12. kerületi önkormányzat: az új rehabilitációs tervek szerint három legális pályát jelölnének ki számukra az János-hegy csúcsa és az Anna-rét között, ahol ellenőrzött keretek között száguldozhatnának.
A pályák ötlete kiverte a biztosítékot a kerületi tervet egyébként jól fogadó WWF Magyarországnál. Mint közleményükben írják, az extrém sport bizonyítottan károsítja a környezetet.
Emlékeztetnek, a biciklisek évek alatt több száz négyzetméteren gyalulták le a védett erdőterületek talaját, rendszeresen ütnek el kisállatokat, és a kirándulókat is veszélyeztetik.
"Tartunk tőle, hogy a pályák kialakítása a remélt hatás ellenezőjét válthatja ki: még többen fogják választani az extrém kikapcsolódási formát - nemcsak a pályákon, hanem azon kívül is" - hangsúlyozta Gálhidy László, a szervezet erdővédelmi programvezetője.
Az önkormányzat egyetért a WWF-fel, de a downhillezést hiába tiltják, a helyzet nem változik meg. "350 hektáros területről van szó, nem állíthatunk mindenhova ellenőrt" - mondta az Origónak Szabó Krisztina, a kerület kommunikációs vezetője.
Hozzátette, eddig nem is kellett foglalkozniuk a kérdéssel, a Normafa kezelését csak egy éve vették át.
A 12. kerület a teljes tiltás helyett kombinált módszerrel szorítaná vissza a normafai downhillezést: személyre szabott licenszhez kötnék a legális pályahasználatot.
Akinek nincs ilyen jogosítványa, az fel sem szállhatna biciklijével a fogaskerekűre, akit pedig fekete pályán kapnak el, attól bevonják licencszet.
Az sem kizárt, hogy már a fogaskerekűn ellenőriznék a papírokat. A licensz elvesztése komoly visszatartó erő lehet, a bringások kétszeres is meggondolják, hogy kényelmes üldögélés helyett inkább feltolják a Normafára - a downhillel ugyanis leginkább csak gurulni tudnak, felfelé tekerni kevésbé.
A biciklis jogosítvány egyelőre csak a tervek szintjén létezik, ahogy a Normafa végleges rendezése is: a 6,9 milliárdos költségvetésű projekt 4-5 múlva valósulhat meg, ha minden a terv szerint halad.